صدق و کذب و آثار تربیتی آن در آیات و روایات

شناسه محتوا : 23924

1395/09/30

تعداد بازدید : 368

چكيده صحيح ترين معيار در شناخت صدق وكذب تطابق يا عدم تطابق كلام با واقع مي باشد،همراه با دخالت علم متكلّم به آن، بنا بر اين اگر انسان مطلب نادرستي رابه اعتقاد خود مطابق واقع انگاشت و آن را به عنوان خبر راست بيان كرد شرعا و قانونا دروغگو به حساب نمي آيد هر چند از نظر ماهوي وعلمي دروغ گفته است. از جمله خاستگاه صدق؛ ايمان به خدا ورسول،ايمان به روز جزا ،بهره مندي از تقوا،يادگيري از الگوهاي صادق واز جمله خاستگاه كذب؛ ضعف ايمان به خدا،عدم ايمان به آيات الهي وفرستادگان او،عدم بصيرت،حسد،تسلّط شيطان،نحوه تعامل دولت ها با مردم،نداشتن عزّت نفس وبي اعتمادي به اطرافيان مي باشد. اقسام صدق ؛صدق در گفتار،درنيّت،در عزم وتصميم ،در وفاي به عزم،در كردار،در مقامات ديني واقسام كذب؛ كذب در گفتار،درنيّت،درعزم وتصميم،دروفاي به عزم،درعمل ودرمقامات دين وسلوك مي باشد. برخي ازآثار فردي صدق ؛نجات از مهالك،جلب خير دنيا وآخرت،مايه آرامش وسلامتي،افزايش روزي،كليد بهشت،بهترين خصلت ،رسيدن به مقام صدّيقان وبرخي از آثار اجتماعي صدق ؛نفي شبهات وقطع زبان مخالفان،پيروزي بر دشمن، پرداخت زكات،وفاي به عهدوانفاق مي باشد.برخي از آثار فردي كذب ؛از بين رفتن ايمان،زشت ترين مرض روحي،محروميت از نماز شب،سبب كفر ونفاق،روسياهي اخروي وبرخي از آثار اجتماعي كذب ؛آفت شخصيّت،رواج بي اعتمادي در سطح عمومي،كليد تمام ناپاكي ها،كاهنده مروّت وبي رفيق شدن مي باشد.
پدیدآورندگان
  • : سطح3
  • : تفسير و علوم قرآن
  • : تهران
  • : تهران
  • : حضرت‌فاطمه«س»