حقوق و تکالیف افراد خانواده از دیدگاه قران و اوستا
در اين پايان نامه به مقايسه ي نظام حقوق خانواده در دين اسلام ودين زردشت پرداختيم. شيوه كلي ما در اين مجموعه مراجعه به آيات قرآن كه در موضوع افراد خانواده، اعم از زوجين و والدين و فرزندان بيان شده است .وحقوقي كه متقابلاً در كتب فقهي وديني زردشتيان در اين زمينه بيان شده است.در نهايت حقوق قضايي واخلاقي كه در دوبخش بيان شده ،در بخش ديگري بررسي ومقايسه مي گردد .
از مقايسه ي ميان اين دو نظام حقوقي پي مي بريم كه اسلام از گذشته تاحال پيرونظام حقوقي تعامل گراست.اين نظام حقوقي برد و اصل اساسي استوار است اولاً تساوي حقوق زن ومرد و در نظر گرفتن تفاوتهاي زيست شناختي و ثانياًرعايت عدالت وتوازن دربرنامه ريزي هاي حقوقي وليكن دين زردشت در گذشته تابع نظام حقوقي تقابل گرا بوده كه اساس اين نظريه بر پايه ي بي عدالتي وناديده گرفتن حقوق جامعه ي زنان بوده است.وامروزه تابع نظام حقوقي تساوي گراست كه معتقد است زن ومرد هيچ تفاوت زيست شناختي با يكديگر ندارند ولذا هرگونه نابرابري حقوقي زن ومرد را مردود مي شمرد . بنابراين ، حقوق خانواده در نظام اسلامي ثابت ولي تاريخچه ي مباحث حقوقي در دين زردشت حاكي از متغير بودن آن در طول تاريخ است .
ارائه ي برنامه ي عملي جامع در همه ي زمينه ها ي حقوقي چه حقوق مالي چه قضايي و چه اخلاقي از امتيازات اسلام است . چرا كه قرآن در اين زمينه مصداق هر حق وتكليفي را بيان فرموده،در مقابل اوستا در هر دو عرصه يا مسكوت است يا بياناتي مبهم دارد.همچنين ، صراحت لهجه در بيان حقوق زن و مرد و مستند بودن احكام اسلام به قرآن كه كتاب آسماني همه ي مسلمانان جهان است ،از ديگر امتيازات اسلام است
- : سطح3
- : تفسير و علوم قرآن
- : اصفهان
- : شاهين شهر
- : نرجسخاتون«ع»