مقایسه مبانی عرفان " اشو" با اصول اعتقادی اسلام
6
چكيده
درسال هاي اخير به دليل مشكلات روحي بشر وگرايش انسان به معنويت،گروههاي با عنوان
معنويت هاي نوظهور با رويكرد اومانيستي وسكولاريستي فعال مي باشند ، از جمله اين نوع
عرفانها،عرفان اشواست،اشوفردي هندي است كه افكار او ريشه در آيين هاي هندي كهن همانند
بودا وتنتره دارد.
درنظرات اشو، تعريف درستي ودقيق از خدا ارائه نمي شود واز استعاره وتشبيهات گوناگون
استفاده مي شود.اودر بيان نظراتش پيرامون خداوند قائل به پانته ايسم است.اشو درتعاليمش باموارد
زيادي مخالفت مي كند .او ذهن،عقل،فلسفه،دين،فقه،سياست،علم،زيارت،دعا
نيايش،توبه،زهدوخانواده رانفي مي كند.در عرفان اشو فقط عشق اثبات مي شود،عشق زميني كه
بوسيله شهوت وغريزه جنسي نهايتا انسان رابه خدا مي رساند.اوقائل به پلوراليسم ديني است.معاد
را انكار مي كند وبه تناسخ وقانون كرمه معتقد است.
نظرات اشو با تعاليم اسلام ناسازگاراست ،زيرا در اسلام هرگونه تشبيه در مورد خداوند نهي
شده وطبق صفات سلبيه وثبوتي خداوند ،نمي توان هر وصفي را به خدا نسبت داد،همچنين اعتقاد
به پانته ايسم مغاير با آموزه "توحيد" است وبه شرك منجر مي شود. در اسلام دين و فقه كاربرد
زيادي در زندگي انسان دارند و دين در عرصه حكومت وسياست نيز وارد مي شود.
در اسلام تفكر و براهين عقلي در اثبات اصول اعتقادي وتحكيم ايمان موثر مي باشد.همچنين
عقيده پلوراليسم ديني بادلايل عقلي ونقلي مردود است.
مسأله معاد در اسلام از اصول اعتقادي مسلم است كه بر طبق آيات قران به صورت جسماني-
روحاني ثابت مي گردد ودر مقابل نيز تناسخ بادله عقلي ونقلي رد مي شود.
جايگاه ارزشمند خانواده وتربيت جنسي صحيح وجلوگيري از افراط وتفريط در غريزه
جنسي،از آموزه هاي مهم اسلام مي باشند.
روش اين تحقيق كتابخانه اي است و به اين نتيجه رسيده كه تعاليم اشو با اصول اعتقادي
اسلام در تعارض است و نمي تواند مارا به حقيقت و كمال عرفان برساند .
واژگان كليدي:عرفان-عرفان سكولار-اشو-دين-شريعت-عقل-معاد-تناسخ
- : سطح3
- : كلام اسلامي
- : فارس
- : شيراز
- : ريحانهالنبي«س»