بررسی تطبیقی ارث زوجه در فقه اسلامی و دیگر مکاتب حقوقی
چكيده
ارث و مسائل مربوط به آن از زماني موضوعيت يافت كه حق مالكيت براي انسان¬ها تعريف شد و سپس در پي فوت مالك اموالي از او به جا ماند. اما اسلام به ارث زوجه به طور خاص رسميت داد. به دليل تفاوت¬هاي موجود در مباني و اصول كلي ميان فقه اماميه، مذاهب اربعه و قانون مدني مصر، علي رغم شباهت¬هاي بسيار، تفاوت¬هايي نيز به چشم مي¬خورد. اكثر اين موارد اختلاف در جزئيات هستند؛ چراكه در اصل و ميزان ارث زوجه از زوج به دليل بيان صريح قرآن، كه مهمترين دليل مشروعيت ارث زوجه مي باشد، همه مذاهب و قانون مصر اتفاق نظر دارند.
عقد موقت بنا بر اعتقاد اماميه مشروع و صحيح است، لكن در مذاهب اربعه و قانون مصر چنين عقدي صحيح نمي¬باشد، پس اين بحث در آنجا مطرح نمي¬شود. در فقه اماميه بنابر قول مشهور و مختار در صورت شرط كردن، ارث خواهند برد؛ اما ارث زوجه موقت به اندازه شرط از ثلث داده مي¬شود.
به نظر مي رسد با وجود اقوال مختلف از فقهاي اماميه در كيفيت ارث بردن زوجه، بهتر است قول منتخب آن باشد كه زوجه چه با فرزند و چه بي فرزند، از عين همه¬ي اموال منقول و قيمت اموال غير منقول ارث خواهد برد. قابل ذكر است كه در فقه مذاهب اربعه و قانون مصر زوجه از عين همه¬ي اموال منقول و غير منقول ارث مي¬برد.
كليد واژه: فقه، ارث، زوجه، عقد دائم، عقد موقت، اموال منقول، اموال غير منقول.
- : سطح3
- : فقه و اصول
- : قم
- : قم
- : معصوميه