آقای مجتهدی شبستری معتقد است قرآن معنای خاصی از عدالت ارائه نداده است. قرآن طلب از اموری را خواسته که در وجدان عمومی مردم آن عصر طلب شده است. یعنی قران مخاطبین خود را در تعیین مصداق های عدالت آزاد گذاشته است،اگر غیر از این بود قرآن باید تعریف مشخصی از عدالت ارائه می داد.پس با توجه با تغییرات جامعه معنای عدالت تغییر می کند و این نهاد های اجتماعی هستند که عدالت را تعریف می کنند. عدالت اجتماعی به معنی توزیع برابر امکانات و فرصت هاست و از آنجا که امکانات و فرصت ها به صورت اختیاری در دست انسانها نیست پس عدالت انجام نمیشود . در نهایت ایشان عدالت را امری نسبی می داند نه ثابت و ابدی بلکه متغیر و مربوط به زمان میداند.
نقد مقاله : افلاطون معنای عامی از عدالت ارائه داده است: " کلیه فضائل عدالت است" اما در معنی خاص آن را اینگونه تعریف کرده است : " برابر دانستن اشخاص و دادن حق هر کس به او ، البته با رعایت مصلحت و شأن هر کس" . شهید مطهری نیز در کتاب سیری در سیره ائمه اطهارعلیهم السلام صفحه 259 عدالت را اینگونه تعریف کرده است " استحقاق و حقی که انسان به موجب خلقت خودش و فعالیت خودش به دست آورده است" . طبق نظریه اسلامی عدالت نسبی رد میشود به دلیل اینکه عدالت بر پایه حق و استحقاق است و مفهوم استحقاق همیشه ثابت است. عدالت از امور فطری است و از خصوصیات امور فطری این است که در طول زمان تغییر نمی کند ، نیاز به تعلیم نیست ، در همه آن نوع یافت میشود . پس بنابراین عدالت متغیر نیست که با توجه به خصوصیات زمان و مکان تغییر کند . در حقوق بشر بین الملل حق حیات ذکر شده است اما غرب حق حیات را از زمان تولد میداند و بنابراین حق سقط جنین را آزاد میداند . این ادعا باطل است زیرا اگر این حق در دوران جنینی آزاد باشد دیگر هیچ انسانی در دوران بالفعل به دنیا نمی آید. و در حقوق اسلام حق حیات از دوران جنینی است.