سمنان میزگرد «نقش و جایگاه بقاع متبرکه در تعلیم و تربیت اسلامی (چالش ها، راهکارها)» مدرسه علمیه امام جعفر صادق ع در بستر سامانه سیما

شناسه خبر : 92332

1399/03/13

تعداد بازدید : 172

میزگردی با عنوان «نقش و جایگاه بقاع متبرکه در تعلیم و تربیت اسلامی (چالش ها، راهکارها)» توسط مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود، در سامانه سیما برگزار شد.


میزگردی با عنوان «نقش و جایگاه بقاع متبرکه در تعلیم و تربیت اسلامی (چالش ها، راهکارها)» توسط مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود، در سامانه سیما برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه امام جعفر صادق(علیه السلام) شاهرود، همزمان با سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع (علیهم السلام) در هشتم شوال، روز یک شنبه مورخ 11/3/99 میزگردی با عنوان «نقش و جایگاه بقاع متبرکه در تعلیم و تربیت اسلامی (چالش ها، راهکارها)» توسط واحد پژوهش مدرسه علمیه امام جعفر صادق(ع) شاهرود در سامانه سیما برگزار گردید.
کارشناسان این میزگرد، سرکار خانم «مریم جهازی» و سرکار خانم«نرجس طاشیان» بودند.
در ابتدای میزگرد سرکار خانم جهازی ضمن تسلیت به مناسبت سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع(علیهم السلام) ، به پیشینه جایگاه بقاع متبرکه و زمینه ی ایجاد تمدن اسلامی و ترویج آن توسط بقاع متبرکه اشاره کرده در این زمینه فرمودند: «تمدن اسلامی مرهون تمدن فرهنگ، اداب ، اخلاق، احکام و معارفی است که از متن و بطن اسلام بدست آمده و در بقاع متبرکه آموزش داده شده است. یکی از نگاه هایی که می توان به بقاع متبرکه داشت بحث رسانه بودن این بقاع است. در گذشته بقاع متبرکه به عنوان یک رسانه ی غیر غریب برای آموزش تعالیم اسلام مورد استفاده قرار می گرفت و به وسیله آن مفاهیم و پیام های مورد نظر را به مخاطب منتقل می شد.
ایشان به چالش هایی که در مقابل بقاع متبرکه وجود دارد اشاره کرده، در این زمینه بیان داشتند: 1. توجه بیش از حد به فضای این بقاع به جای توجه به کاربرد آن ها 2. محدود شدن فعالیت های این بقاع به مراسم شادی و عزا در حالی که می شود از این فضا برای بالا بردن تعالیم دیتی و سطح بصیرت مردم استفاده کنیم. 3. حضور گردشگران : در عین اینکه گردشگری می تواند در انتقال فرهنگ اثر گذار باشد اما آسیب هایی که گردشگران ایجاد می کنند این آثار را تحت الشعاع قرار می دهند لذا آثار مفید آن به چشم نمی آید. و علت آن این است که: وقتی بعضی از این افراد به اماکن مقدس وارد می شوند با نحوه ی حضورشان فرهنگ و معنویت ان فضا را زیر سؤال می برند در حالی که می توان از این فضا به گونه ای استفاده کرد که گردشگران نیز تحت تاثیر فضای معنوی و دینی بقاع قرار گرفته و خود آن ها به عنوان عاملان و مبلغان مکتب اهل بیت (علیهم السلام) باشند. در حالی که این اتفاق نمی افتد»
خانم جهازی در پایان سخنان خود راهکارهایی را که برای مقابله با این چالش ها وجود دارد نام برده، فرمودند: «راهکارهایی که می توان برای مقابله با این چالش ها ارائه کرد: یکی بحث موقوفات هست که می توان از آن ها در راستای بالا بردن سطح معارف اسلامی مدد گرفت. یعنی منافع موقوفات تنها برای برگزاری مراسم شادی و یا عزا صرف نشود بلکه این منافع را با اجازه واقف و متولی در جهت تعلیم و تعلم استفاده کرد. کما اینکه در گذشته هم این اتفاق افتاده ما موقوفاتی حتی در شاهرود داریم که برای تعلیم و تعلم بوده است. همچنین باید ظرفیت های موجود این اماکن شناخته شود و از دانش روز در جهت آنچه مورد توجه جوانان است بهره برد. مانند کتابخانه های مجهز، کتابخانه های دیجیتال و غیره . زیرا با این کار می توان حضور نسل جوان را در این مراکز بیشتر کرد و از ظرفیت آن ها در جهت گسترش تمدن اسلامی و آنچه مورد توجه مقام معظم رهبری (حفظه الله) استفاده کرد.
بحث دیگر نقش تاثیر گذاری این بقاع بر ایجاد آرامش روحی و روانی در میان مردم است که در حال حاضر این نقش به دلیل گسترش کرونا در کشور قابل مشاهده است زیرا این جایگاه ها انسان را به یاد خدا می اندازند و آرامشی ایجاد می کنند که این آرامش مطابق طبع و سرشت بشر است. »
در ادامه میزگرد، سرکار خانم طاشیان ضمن تشکر از سرکار خانم جهازی، به چالش های دیگری که در مقابل استفاده درست از این اماکن مقدسه وجود دارد اشاره نمودند .

اخبار مرتبط