خانم شکرانی پور در ابتدا به مشکل طلاب در زمینه مطالعه اشاره کرد و گفت: برخی طلاب بعد از امتحاناتشان می گویند ما هر کتابی را ده بار خواندیم ولی زمان برگزاری امتحان، مطالب را فراموش می کنیم! در رابطه با این مسئله دو سوال مطرح است 1.چرا هر کتابی باید ده بار خوانده شود؟ 2. چرا ده بار خواندن کتاب مثمر ثمر نبوده است؟
وی در ادامه گفت: قبل از هرچیز باید بدانید که مطالعه از باب مفاعله و به معنی مشارکت است. یعنی خواننده کتاب باید با نویسنده کتاب ارتباط برقرار کند وگرنه یادگیری شکل نمی گیرد. خواندن پیشگفتار و مقدمه کتاب در برقراری ارتباط با نویسنده کمک شایانی به خواننده می کند. دومین نکته ای که باید به آن در مطالعه توجه کرد، دستیابی به معنای ریشه کلمه مطالعه ( طلع ) است. در حین مطالعه منظور خواننده باید فهم شود و برای خواننده منظور او آشکار گردد اگر این مسئله محقق نشد یعنی طلع محقق نشده است.
معاون پژوهش مدرسه با بیان اینکه یادگیری و مطالعه لازم و ملزوم هم هستند، به تأثیرات یادگیری شیوه مطالعه صحیح اشاره کرد و گفت: با یادگیری شیوه مطالعه 1. زمان مطالعه تان کاهش می یابد. 2. میزان یادگیریتان افزایش می یابد.3. مدت نگهداری مطالب در حافظه تان افزایش می یابد.
وی در سخنان خود به معرفی تکنیک های مختلف مطالعه پرداخت و گفت: مطالعه اجمالی، تند خوانی، عبارت خوانی، دقیق خوانی و مطالعه انتقادی انواع تکنیک های مطالعه هستند که هرکدام مناسب خواندن یک نوع کتاب هستند؛ مثلا کتاب داستان را از طریق تند خوانی می توان مطالعه کرد ولی یک کتاب درسی را بدین شیوه نباید مطالعه کرد.
خانم شکرانی پور روش مطالعه اجمالی را اولین شیوه مطالعه معرفی کرد و در پایان به بیان نحوه مطالعه اجمالی اشاره نموده و گفت: در مطالعه اجمالی یک کتاب باید به عنوان كتاب، مؤلف، تاريخ انتشار، طرح روی جلد و پشت جلد، مقدمه، پيشگفتار، توجه کنید چون از طریق آنها اهداف نویسنده و میزان اقبال مردم نسبت به کتاب معلوم می شود و با مطالعه فهرست مطالب و خلاصه فصل به راحتی می توانید به مطلب مورد نیاز مراجعه کنید.