گیلان برگزاری نشست علمی-پژوهشی مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان گیلان

شناسه خبر : 83018

1398/08/11

تعداد بازدید : 201

 گیلان   برگزاری نشست علمی-پژوهشی  مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران استان گیلان
معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران استان گیلان از برگزاری سومین پیش نشست همایش ملی تبیین گام دوم انقلاب خبر داد.

زهرا جهانی  گفت: سومین پیش نشست همایش ملی تبیین گام دوم انقلاب با عنوان « مولفه های مدیریت معنوی در بیانیه گام دوم انقلاب » روز چهارشنبه مورخ 8/8/98 با حضورمعاونت محترم ارتباطات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران حجت الاسلام والمسلمین استاد واحدی(دام عزه) در مرکز تخصصی ریحانه النبی(س)برگزار گردید. حجت الاسلام واحدی در این نشست ، بر اساس آیه 24 سوره مبارکه انفال به تبیین اصولی در تربیت معنوی انسان پرداختند و راهبرد کلان برای تحقق این امر را به شرح ذیل بیان نمودند. اصل اول : اصالت تربیت انسان در عالم و عصاره همه عالم بودن او ایشان در تبیین این اصل ، دیدگاه امام خمینی رحمت الله علیه در مورد انسان و جایگاه او در عالم خلقت را مطرح نمودند که اساس عالم را بر تربیت انسان دانسته و انسان را عصاره همه موجودات و کل عالم معرفی نموده اند. سپس بیان کردند که رسالت انبیا به فعلیت رساندن این عصاره بالقوه و تبدیل شدن انسان به موجودی الهی است ؛ یعنی موجودی که تمام صفات الهی در اوست و جلوگاه نور مقدس حق تعالی است. وی با اشاره به سخن امام خامنه ای حفظه الله که « هیچ آباد کردنی به اندازه آباد کردن روان و فکر انسان که در حقیقت راه آینده او را ترسیم می کند، نمی رسد. » تاکید کردند که هیچ امری هماورد تربیت نفوس نمی باشد. ایشان در تبیین اهمیت شناخت نقش و جایگاه افراد در نظام تربیتی اذعان کردند که به فرموده امیر المومنین علیه السلام رحمت الهی شامل کسی است که به این شناخت رسیده باشد؛ چرا که اگر این جایگاه را دانستیم تا پای جان تلاش خواهیم نمود. ایشان در توضیح این مطلب بیان کردند که هنر امام خمینی رحمت الله علیه این بود که گوهر انسانیت و جایگاه انسان را به مردم شناساند و هنر ما هم باید این باشد که جایگاهمان در عالم هستی را بشناسیم که همان تربیت و مدیرت نفوس است. سپس تأکید کردند که در تربیت بالقوه ها بالفعل می شود و به تعبیر امیرالمومنین دفائنی که در جان انسان قرار داده شده ، شکوفا می گردد و به فعلیت می رسد. همچنین ایشان در جهت تاکید بر اهمیت نقش تربیت توضیح دادند که هزاران کیلو طلا در معادن دفن باشد و کشف نشود ارزشی ندارد و بیان داشتند که وجود علمای بزرگ همچون امام خمینی ره و علامه طباطبایی ره مرهون تربیت و تعلیم اساتید ایشان بوده است. اصل دوم : لزوم تدوین برنامه راهبردی و مهندسی تربیتی به عنوان اصل دوم ایشان بر ضرورت تدوین برنامه راهبردی تاکید کردند و اذعان نمودند بدون برنامه جامع و تصور تمام نظام و سیستم و مهندسی درست ، قدم ها و دستها در مسیر تربیت لرزان خواهد بود و تربیت محقق نمی شود. اصل سوم : همگانی بودن رسالت تربیت انسان اصل سومی که ایشان در این جلسه بر آن تاکید نمودند لزوم برنامه همگانی و همه جانبه برای تربیت فردی است. با این توضیح که برای تربیت هر فرد همه محیط های تاثیر گذار بر او باید در ارتباط با او دارای برنامه باشند. اعم از خود فرد ، والدین ، متولیان امر تربیت و همچنین حکومت . پس هیچکدام به تنهایی مسوول نیستند بلکه هر کدام در تربیت فرد دارای سهم و مسوولیت هستند و باید ببینند آیا سهم و نقش خود را ایفا کردند یا نه ؟ اصل چهارم : ارکان تربیت معنوی ایشان به عنوان اصل چهارم به ارکان تربیت معنوی اشاره نمودند و ضمن یاد آوری آیه 34 سوره انفال به تبیین این اصل پرداختند. جناب آقای واحدی مخاطب آیه را کسانی دانستند که می خواهند در تربیت انسان برای به فعلیت رساندن او نقش ایفا کنند . سپس به تبیین راهبرد کلان و اصلی که آیه برای تربیت انسان معرفی می کند ، پرداختند. ایشان این راهبرد کلی را " ایجاد بینش معنوی " برای رسیدن به حیات طیبه ، تربیت معنوی و رساندن انسان به ساحل نجات کمال ، معرفی نمودند و توضیح دادند که تحقق این راهبرد کلی راهبردها و مولفه های فرعی را طلب می کند. سپس اولین راهبرد فرعی در مسیر تحقق راهبرد اصلی ( ایجاد بینش معنوی ) را یاری و هدایت انسان برای شناخت و معرفت به خدا معرفی کردند و لازمه این معرفت را دو امر دانستند: امر اول خدا باوری و شناخت رابطه خدا با انسان که به تعبیر قرآنی بین انسان و قلبش استقرار دارد و امر دوم معرفی معنای حقیقی توحید که رهایی انسان از عبودیت و تسلیم در مقابل غیر خداست ایشان اذعان کردند یک مدیر تربیتی باید واجد هردو مولفه ( خداباوری و توحید) باشد. ایشان راهبرد دوم را نیز معادباوری معرفی نموده و تاکید کردند اگر مبدأ و معاد به درستی به انسان شناسانده شود ناچارا و خودکار برای راهنما شناسی تلاش خواهد کرد . بنابراین در مسیر راهبرد کلی تربیت باید این دو مولفه و راهبرد فرعی ( توحید و معاد ) مقدم شود. البته ایشان تاکید کردند توحید و معاد دو نقطه کانونی است و برای به فعلیت رسیدن انسان ،کل نظام تربیتی از جمله ولایت باید کامل شود. در پایان جناب آقای واحدی بیان داشتند که گام دوم انقلاب بسیار بلند است و اقدامات مهمی باید در آن صورت بگیرد. ایشان عامل تقدس نظام جمهوری اسلامی را آرمان بزرگ این نظام یعنی اهتزار کلمه لااله الا الله در کل جهان دانستند که توسط امام معرفی شد و آرزوی رهبر انقلاب است . ایشان در تبیین این آرمان و رمز تقدس نظام اسلامی نیز توضیح دادند استقرار کلمه توحید در جهان امری است که همه انبیا و اوصیا الهی به خاطرش جان خود را فدا کردند. ایشان در جمع بندی مباحث مطروحه تصریح کردند لازمه تحقق خلیفه الهی یک قدم است و آن قدم معرفت است. وقتی تربیت معنوی و نتیجه آن تحقق می یابد که اندیشه معنوی شکل بگیرد و اندیشه معنوی مقدمه تربیت معنوی و لازمه تحقق رسالت انبیاست. زهرا جهانی در خصوص پیش نشست همایش ملی تبیین گام دوم انقلاب گفت: سومین پیش نشست همایش ملی تبیین گام دوم انقلاب با عنوان « مولفه های مدیریت معنوی در بیانیه گام دوم انقلاب » روز چهارشنبه مورخ 8/8/98 با حضورمعاونت محترم ارتباطات مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران حجت الاسلام والمسلمین استاد واحدی(دام عزه) در مرکز تخصصی ریحانه النبی(س)برگزار گردید. حجت الاسلام واحدی در این نشست ، بر اساس آیه 24 سوره مبارکه انفال به تبیین اصولی در تربیت معنوی انسان پرداختند و راهبرد کلان برای تحقق این امر را به شرح ذیل بیان نمودند. اصل اول : اصالت تربیت انسان در عالم و عصاره همه عالم بودن او ایشان در تبیین این اصل ، دیدگاه امام خمینی رحمت الله علیه در مورد انسان و جایگاه او در عالم خلقت را مطرح نمودند که اساس عالم را بر تربیت انسان دانسته و انسان را عصاره همه موجودات و کل عالم معرفی نموده اند. سپس بیان کردند که رسالت انبیا به فعلیت رساندن این عصاره بالقوه و تبدیل شدن انسان به موجودی الهی است ؛ یعنی موجودی که تمام صفات الهی در اوست و جلوگاه نور مقدس حق تعالی است. وی با اشاره به سخن امام خامنه ای حفظه الله که « هیچ آباد کردنی به اندازه آباد کردن روان و فکر انسان که در حقیقت راه آینده او را ترسیم می کند، نمی رسد. » تاکید کردند که هیچ امری هماورد تربیت نفوس نمی باشد. ایشان در تبیین اهمیت شناخت نقش و جایگاه افراد در نظام تربیتی اذعان کردند که به فرموده امیر المومنین علیه السلام رحمت الهی شامل کسی است که به این شناخت رسیده باشد؛ چرا که اگر این جایگاه را دانستیم تا پای جان تلاش خواهیم نمود. ایشان در توضیح این مطلب بیان کردند که هنر امام خمینی رحمت الله علیه این بود که گوهر انسانیت و جایگاه انسان را به مردم شناساند و هنر ما هم باید این باشد که جایگاهمان در عالم هستی را بشناسیم که همان تربیت و مدیرت نفوس است. سپس تأکید کردند که در تربیت بالقوه ها بالفعل می شود و به تعبیر امیرالمومنین دفائنی که در جان انسان قرار داده شده ، شکوفا می گردد و به فعلیت می رسد. همچنین ایشان در جهت تاکید بر اهمیت نقش تربیت توضیح دادند که هزاران کیلو طلا در معادن دفن باشد و کشف نشود ارزشی ندارد و بیان داشتند که وجود علمای بزرگ همچون امام خمینی ره و علامه طباطبایی ره مرهون تربیت و تعلیم اساتید ایشان بوده است. اصل دوم : لزوم تدوین برنامه راهبردی و مهندسی تربیتی به عنوان اصل دوم ایشان بر ضرورت تدوین برنامه راهبردی تاکید کردند و اذعان نمودند بدون برنامه جامع و تصور تمام نظام و سیستم و مهندسی درست ، قدم ها و دستها در مسیر تربیت لرزان خواهد بود و تربیت محقق نمی شود. اصل سوم : همگانی بودن رسالت تربیت انسان اصل سومی که ایشان در این جلسه بر آن تاکید نمودند لزوم برنامه همگانی و همه جانبه برای تربیت فردی است. با این توضیح که برای تربیت هر فرد همه محیط های تاثیر گذار بر او باید در ارتباط با او دارای برنامه باشند. اعم از خود فرد ، والدین ، متولیان امر تربیت و همچنین حکومت . پس هیچکدام به تنهایی مسوول نیستند بلکه هر کدام در تربیت فرد دارای سهم و مسوولیت هستند و باید ببینند آیا سهم و نقش خود را ایفا کردند یا نه ؟ اصل چهارم : ارکان تربیت معنوی ایشان به عنوان اصل چهارم به ارکان تربیت معنوی اشاره نمودند و ضمن یاد آوری آیه 34 سوره انفال به تبیین این اصل پرداختند. جناب آقای واحدی مخاطب آیه را کسانی دانستند که می خواهند در تربیت انسان برای به فعلیت رساندن او نقش ایفا کنند . سپس به تبیین راهبرد کلان و اصلی که آیه برای تربیت انسان معرفی می کند ، پرداختند. ایشان این راهبرد کلی را " ایجاد بینش معنوی " برای رسیدن به حیات طیبه ، تربیت معنوی و رساندن انسان به ساحل نجات کمال ، معرفی نمودند و توضیح دادند که تحقق این راهبرد کلی راهبردها و مولفه های فرعی را طلب می کند. سپس اولین راهبرد فرعی در مسیر تحقق راهبرد اصلی ( ایجاد بینش معنوی ) را یاری و هدایت انسان برای شناخت و معرفت به خدا معرفی کردند و لازمه این معرفت را دو امر دانستند: امر اول خدا باوری و شناخت رابطه خدا با انسان که به تعبیر قرآنی بین انسان و قلبش استقرار دارد و امر دوم معرفی معنای حقیقی توحید که رهایی انسان از عبودیت و تسلیم در مقابل غیر خداست ایشان اذعان کردند یک مدیر تربیتی باید واجد هردو مولفه ( خداباوری و توحید) باشد. ایشان راهبرد دوم را نیز معادباوری معرفی نموده و تاکید کردند اگر مبدأ و معاد به درستی به انسان شناسانده شود ناچارا و خودکار برای راهنما شناسی تلاش خواهد کرد . بنابراین در مسیر راهبرد کلی تربیت باید این دو مولفه و راهبرد فرعی ( توحید و معاد ) مقدم شود. البته ایشان تاکید کردند توحید و معاد دو نقطه کانونی است و برای به فعلیت رسیدن انسان ،کل نظام تربیتی از جمله ولایت باید کامل شود. در پایان جناب آقای واحدی بیان داشتند که گام دوم انقلاب بسیار بلند است و اقدامات مهمی باید در آن صورت بگیرد. ایشان عامل تقدس نظام جمهوری اسلامی را آرمان بزرگ این نظام یعنی اهتزار کلمه لااله الا الله در کل جهان دانستند که توسط امام معرفی شد و آرزوی رهبر انقلاب است . ایشان در تبیین این آرمان و رمز تقدس نظام اسلامی نیز توضیح دادند استقرار کلمه توحید در جهان امری است که همه انبیا و اوصیا الهی به خاطرش جان خود را فدا کردند. ایشان در جمع بندی مباحث مطروحه تصریح کردند لازمه تحقق خلیفه الهی یک قدم است و آن قدم معرفت است. وقتی تربیت معنوی و نتیجه آن تحقق می یابد که اندیشه معنوی شکل بگیرد و اندیشه معنوی مقدمه تربیت معنوی و لازمه تحقق رسالت انبیاست.

اخبار مرتبط