هرمزگان برگزاري كارگاه آشنايي با روش هاي صحيح مطالعه و يادگيري ويژه طلاب پايه پنجم مدرسه علميه حضرت خديجه (س) شهرستان سيريك

شناسه خبر : 67669

1397/08/27

تعداد بازدید : 174

هرمزگان برگزاري كارگاه آشنايي با روش هاي صحيح مطالعه و يادگيري ويژه طلاب پايه پنجم مدرسه علميه حضرت خديجه (س)  شهرستان سيريك
معاون پژوهش مدرسه علميه حضرت خديجه سلام الله عليها سيريك از برگزاري كارگاه آشنايي روش هاي صحيح مطالعه و يادگيري خبر داد.

به گزارش روابط عمومی مدرسه علمیه خواهران حضرت خدیجه (سلام الله علیها) سیریک کارگاه آشنایی با روش های صحیح مطالعه و یادگیری در سالن اجتماعات این مدرسه برگزار شد هدف از برگزاری این برنامه روش صحیح مطالعه و یادگیری و همچنین اهمیت مطالعه از نظر احادیث عنوان گردید.ابتدا به تعریف مطالعه، شرایط مطالعه، مکان مطالعه، زمان مطالعه، روش یا تکنیک مطالعه پرداخته شد .از موارد مطرح شده در این کارگاه بیان فواید مطالعه از جمله: آموختن و افزودن دانستنيها و دستيابي به حقايقومعارف، نقد انديشه ها و تفكرات ديگران، تقويت افكار وتجديد نظر تعالي بخش در انديشه هاي خود،عمل به يافته­ها ومعلومات سودمند و رشد آور، انتقال حقايق و معارف به حقيقت گرايان و معرفت جويان،خرسندي خدا و خدمت به خلق خدا است.

در ادامه به روش­های مطالعه از جمله این که مطالعه باید بر اساس یکی از تقسیمات مطالعاتی باشد تا راندمان لازم را داشته باشد پرداخته شد.

روشمطالعهPQ5Rیكي از معروف ترين روش هاي بهسازي حافظه است .

نام اين روش همانند نام انگليسي آن ( PQ5R)متشكل از حروف اول هفت مرحله اي آن است .

1.       مرحله  پيش خواني                                                                     Preview   

2.       مرحله  سؤال كردن                                                                    Question

3.       مرحله  خواندنReading                                                                           

4.       مرحله  خلاصه نويسيRecor                                                                      

5.       مرحله مرور كردن Revi                                                                              

6.       مرحله ازبر كردن (مرور ذهني)Reci                                                               

7.       مرحله تازه كردن مطالعه                                                             Refreshment

و در آخر موانع مطالعه بیان شد :

1)      بي علاقگي وناآشنائي نسبت به موضوع.

2)      عدم تمركز حواس.

3)      رعايت نكردن آداب وشرايط مطالعه.

4)      توجه نكردن به مراحل و روش مطالعه.

5)      بي نظمي د رمطالعه.

6)      كمي فكري به جاي كيفي نگري.

  چه مقدار فهميده ام، نه آنكه چه مقدار خوانده ام.

7)      شخصيت گرايي به جاي حقيقت گرايي.

    توجه به آنچه گفته شده،نه آن كسي كه گفته است.

8)      نوع نوشته وظاهر كتاب.

9)      يكنواختي موضوع ومدت مطالعه.