خوزستان-اهواز-مدرسه تخصصی حوزوی الزهرا (س)

زن، ستون پایداری جامعه: بازخوانی جایگاه زن در خانواده و جامعه با تکیه بر «الگوی سوم زن» با همت مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) اهواز

شناسه خبر : 162735

1404/08/03

تعداد بازدید : 335

زن، ستون پایداری جامعه: بازخوانی جایگاه زن در خانواده و جامعه با تکیه بر «الگوی سوم زن» با همت مدرسه علمیه تخصصی الزهرا (س) اهواز
در چهل‌ویکمین نشست پژوهشی رویداد فرهنگی-پژوهشی «افق مقاومت»، سرکار خانم دکتر فرخنده کرناسی دزفولی با بازخوانی جایگاه زن در اسلام، بر ضرورت شناخت و ترویج «الگوی سوم زن»—زن مسلمان ایرانی عفیف، فعال، و کنشگر در خانواده و جامعه—تاکید کرد و گفت: «زن نه در حاشیه است و نه ابزار؛ بلکه ستونی پایدار در ساخت تمدن اسلامی.»

شنبه، ۳ آبان ماه ۱۴۰۴، چهل‌ویکمین نشست پژوهشی رویداد فرهنگی-پژوهشی «افق مقاومت» با محوریت «زن، خانواده، جنگ ۱۲ روزه» به‌صورت مجازی و با حضور جمعی از اساتید، پژوهشگران، و طلاب سطح سه و چهار برگزار شد. این جلسه با عنوان «از نقش تا رسالت: بازخوانی جایگاه زن در خانواده و جامعه با تکیه بر الگوی سوم زن» و با سخنرانی سرکار خانم دکتر فرخنده کرناسی دزفولی—دکتری تخصصی الهیات و معارف اسلامی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز—برگزار گردید. دکتر کرناسی در ابتدای سخنان خود ضمن قدردانی از حضور اساتید و طلاب پژوهشگر، بر ضرورت بازتعریف جایگاه زن در جامعه مبتنی بر مبانی قرآنی و اسلامی تأکید کرد و گفت: «در دنیای امروز که زن یا به‌عنوان موجودی منزوی در حاشیهٔ جامعه دیده می‌شود یا به‌عنوان ابزاری جنسی‌شده در دنیای پست‌مدرن، الگوی سوم زن—زن مسلمان ایرانی—پاسخی الهی و هویتی به این دو افراط و تفریط است.» وی با استناد به آیات قرآنی، از جمله آیهٔ ۶٢ سوره نور و آیهٔ ١۶۵ سوره انعام، تبیین کرد که اسلام هیچ تفاوتی میان زن و مرد در رسالت اجتماعی قائل نیست و هر دو به‌عنوان خلیفهٔ خدا در زمین، مسئولیت‌های اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی دارند. دکتر کرناسی با نقد دو رویکرد رایج—الگوی سنتیِ محدودکننده و الگوی فمینیستیِ بی‌قید و شرط—گفت: «الگوی سنتی، زن را تنها به خانه محدود می‌کند و استعدادهای وجودی‌اش را از او می‌گیرد؛ درحالی‌که الگوی فمینیستی، با نادیده گرفتن نقش مادری و همسری، زن را از ریشه‌های هویتی‌اش جدا می‌کند. اما الگوی سوم زن، همزمان عفیف، محجبه، شریف، و فعال در متن جامعه است.» وی با اشاره به نمونه‌های عینی از زنان کنشگر در تاریخ معاصر—از مادران شهدا و دفاع مقدس تا دانشمندان، پرستاران، مبلغات، و نخبگان جوان—بر این نکته تأکید کرد که زن می‌تواند همزمان در نقش مربی تمدن‌ساز خانواده و کنشگر مسئولانه در جامعه ظاهر شود. «در جنگ ۱۲ روزه، زنان با حفظ روحیهٔ مقاومت، انتقال ارزش‌ها، و مدیریت بحران، نماد امید و بازسازی بودند. مقاومت تنها در خط مقدم نیست؛ بلکه در هر خانه، هر شبکهٔ اجتماعی، و هر کلاس درس نیز رقم می‌خورد.» در پایان، سخنران با اشاره به شخصیت‌های برجستهٔ زن در تاریخ اسلام—از حضرت فاطمهٔ زهرا (س) تا حضرت زینب (س)—و همچنین الگوهای معاصر ایرانی، خاطرنشان کرد: «زن باید خود را ستونی پایدار در ساخت جامعهٔ اسلامی بداند. ترویج الگوی سوم زن، نیازمند آموزش، توانمندسازی، و حضور هوشمندانه در تمام عرصه‌های زندگی است.» این نشست با همکاری مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (س) اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، مدیریت حوزه علمیه خواهران استان خوزستان، پژوهشکده امر به معروف و نهی از منکر، و دبیرخانه همایش ملی زن، خانواده، کنشگری مسئولانه برگزار شد و زمینه‌ای برای گفت‌وگوی عمیق و پژوهشی دربارهٔ جایگاه و رسالت زن در جامعهٔ امروز فراهم آورد.