
کرسی آزاد اندیشی نقد و نظر "شعار فمینیستی بدن من ، انتخاب من در رابطه با خودمختاری بدنی " در مدرسه علمیه زینبیه رشت برگزار شد.
در این جلسه دو تن از طلاب خواهر به نمایندگی از گروه موافق و مخالف به ارائه ادله خود پرداختند. درپایان جلسه استاد داور سرکارخانم علائی علاوه بر جمعبندی مباحث مطرح شده به تبیین بحث پرداختند.
نماینده گروه موافق بحث را با بیان ادله موافق خویش چنین آغاز کرد که: وقتی زن نسبت به مسائل مختلف حق رای و انتخاب نداشته باشد که یکی از این موارد سقط جنین است یعنی نسبت به مادر شدن خودم هم حق انتخاب ندارد.
در این صورت برابری بین زن و مرد چه میشود؟
وی در ادامه چنین گفت: مسئله فمینیست در جامعهای مطرح شد که زنان با حقوق کم هم فعالیت اقتصادی داشتند و هم به امورات خانه و فرزندآوری مشغول بودند در این جامعه این موضوع مطرح شد که چرا زن باید هم کار کند و هم سختیهای بارداری و تربیت فرزند را داشته باشد. در چنین جوامعی که زن نه نفقه میگیرد و نه حمایت مالی میشود داشتن فرزند میتواند برای او بسیار سخت باشد و این حق را دارد که آزادانه نسبت به داشتن فرزند یا سقط آن انتخاب کند.
نماینده گروه مخالف اذعان داشت که انسان علاوه بر بعد مادی، بعد معنوی هم دارد و اگر همیشه به فکر این باشد که با این امر غریزی مادری مقابله کند و در برابر وجدان خود بایستد باعث میشود که مشکلات زیاد روحی و روانی برای او به وجود آید که منجر به مسائل بزرگی مثل خودکشی شود.
خانم علائی مدرس حوزه پس از شنیدن نظرات گروه موافق و مخالف، ابتدا توضیحات کلی در خصوص معنای لغوی و اصطلاحی فمینیسم که همان زن محوری و و برابری حقوق زن و مرد است در بیانات خودشون عنوان کردن که جنبش سیاسی واجتماعی مدافع حقوق زنان بعد از رنسانس و درقرن ۱۸ میلادی روی کار آمد که دارای چهار موج میباشد.
موج اول: حق رای داشتن زنان
موج دوم: حق کار +حق بدن و حق سقط جنین
موج سوم: تنوع در هویتها
موج چهارم: فمینیسم رسانهای
اولین انتقادهایی که داشتند نسبت به نقد نقش مادری است که در سال ۱۹۶۰میلادی اتفاق افتاد ( ظهور موج دوم فمینیسم در آمریکا) که دارای تفکرات رادیکال هستند که چالشهای آنها با نقش مادری و ازدواج سنتی مطرح میشود این افراد نقش مادری را بسیار محقرانه میدانستند
وی افزود: که دلایل سقط شامل: فقر(فرهنگی _ فکری_ اقتصادی)، راحت طلبی، بی مسئولیتی مرد و زن، ناتوانی جسمی زن و مرد ، ضعف اعتقادی ، ضعف اخلاقی و....است.
و عوارض سقط شامل: جسمی، روحی و روانی، آخرتی و...می باشد.
و ایشان در ادامه افزودن: آمار سقط جنین در ایران طبق آخرین تحقیقات که در خبرگزاری های جمهوری اسلامی ایران منتشر شد:
۳۰درصد آن به دلیل بی مسئولیتی و راحت طلبی
۱۸درصد آن سقط در سنین پایین این بانوان
و ۱۵ درصد فقط به دلیل مسائل اقتصادی و معیشتی است
وی در پایان راهکار حل این مسئله را چنین تشریح کرد
دو نگاه برای پاسخ به طرفداران این تفکر وجود دارد
۱- نگاه درون دینی
۲- نگاه برون دینی
که در نظام توحیدی چه کسی این بدن را به من داده؟ همان خدایی که این بدن را به من داده و اختیار این بدن را به من واگذار نموده ،برای من تکالیف و قوانینی هم در استفاده از این بدن معین فرموده به تعبیری من مالک مطلق جسم خود نیستم و مالکیت مطلق از آن خداوند است.
و در نگاه برون دینی میتوان با طرح سوالاتی فرد را به چالش کشید اینکه:
۱- اگر ادعای مالکیت کامل بدن را دارید آیا مالکیت و اختیار کامل اعضای درونی بدن مانند مغز، قلب و... هم با شماست ؟
۲- اگر این همه به دنبال حقوق حیوانات و جلوگیری از ظلم به آنان هستید آیا از حقوق جنینی که آغازگر حیات وجودی یک انسان می تواند باشد دفاع خواهید کرد؟
۳- اگر این شعار را که باید آزاد باشم و بیان آزادی بدن و اختیار آن را میکنید پس چرا خواهان سلب آزادی از موجودی که حق زندگی دارد را مطرح میکنید؟
در واقع اینگونه افراد باید توانایی پاسخ به تمام این دسته از سوالات را داشته باشند.
