اصفهان|مدرسه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها سطح 4|اصفهان

اصفهان کارگاه آسیب شناسی طرح نامه های طلاب رساله نویس

شناسه خبر : 160111

1404/04/28

تعداد بازدید : 61

اصفهان کارگاه آسیب شناسی طرح نامه های طلاب رساله نویس
کارگاه پژوهشی آسیب شناسی طرح نامه های طلاب رساله نویس در تیرماه 1404 برگزار شد

به گزارش معاون پژوهش سطح 4 مدرسه علمیه تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان ، کارگاه تخصصی « آسیب شناسی طرحنامه های رساله سطح 4 طلاب » در تاریخ شنبه 28 تیر ماه 1404با شرکت طلاب سطح 4 در مدرسه علمیه فاطمه الزهرا اصفهان  برگزار شد.

دکتر مهدی حبیب اللهی ، عضو کارگروه تفسیر تطبیقی مدرسه ، در این کارگاه به بیان ضرورت آشنایی طلاب با شیوه نگارش طرحنامه اجمالی وتفصیلی رساله پرداخت واظهار داشت : طلاب سطح 4 برای تسریع در روند نگارش رساله باید با اهداف وفواید نوشتن طرح آشنا باشند واز مهمترین اهداف نگارش طرح اجمالی نیز انتخاب عنوان ،تثبیت استاد راهنما ومشاور،وآشنایی با اصول نگارش آن است .

وی در ادامه بیان داشت :مهمترین چالش در شروع نگارش رساله انتخاب موضوع مناسب است؛مرحله دوم منابع رساله است وطلبه باید بداند ازچه منابعی باید در نگارش رساله بهره ببرد. ایشان ضمن بیان ویژگی های یک موضوع خوب برای رساله خاطر نشان کردند مساله محور بودن وایده پردازی ونوآوری از ویژگی های یک عنوان خوب برای رساله است وبرای این مهم طلاب باید تکنیک های تبدیل موضوع به مساله پژوهشی را فرا بگیرند .

ایشان با اشاره به انواع تحقیقات وروش های مختلف یادآور شدند طلبه  در حوزه علاقه مندی یا تخصص خود  باید از مقالات پیرامون موضوع شروع نماید وآنها را مطالعه نماید .حوصله وصبر در مطالعه مقالات ویادداشت برداری از آنها فاکتور مهمی در این راستا می باشد .ضمن اینکه طلاب باید دقت نمایند شبهه شناسی یکی از نیاز های جامعه علمی ودینی ماست که با مراجعه به کانال ها وسایت های مربوطه می توان از آنها در انتخاب موضوع مناسب بهره برد .

استاد حبیب اللهی در ادامه با  اشاره به فرم های طرح اجمالی وتفصیلی جدید ،به بیان مصداقی اشکالات طلاب در نگارش طرح ها پرداخت وبیان داشت :اغلب طرح هایی که در کارگروه معطل می ماند به خاطر ضعف در بیان درست موارد درخواستی در فرم هاست .

 ایشان با بررسی طرح های کارگروه از سال 99 تا 1403 آماری از ضعف های طلاب در نگارش هر قسمت از طرح ها ارائه نمود که مهم‌ترین دلایل رد شدن براساس بسامد را موارد زیر دانستند :

نبود نوآوری و ایده جدید / تکراری بودن موضوع (ذکر شده در 6 مورد از 7 طرح رد شده)

ابهام یا ضعف در بیان مسأله (5 مورد)

عدم توانایی طلبه برای ورود به موضوع تخصصی (2 مورد)

عدم تناسب تخصص استاد راهنما با موضوع (2 مورد)

مهم‌ترین دلایل اصلاح در طرح‌های اجمالی:

ضعف در بیان مسأله و ناهماهنگی با عنوان (11 مورد)

پیشینه ضعیف یا نامرتبط (9 مورد)

ابهام در سوالات اصلی و فرعی / عدم انسجام ساختار سوالات (8 مورد)

ضعف در تعریف مفاهیم کلیدی (مثل قرائن، متن، الگو، نظریه) (6 مورد)

مهم‌ترین دلایل اصلاح در طرح‌های تفصیلی:

عدم ارتباط مناسب میان سوالات، فصول و عنوان / ساختار نامنسجم (10 مورد)

نیاز به اصلاح در پیش‌فرض‌ها و پیشینه پژوهش (9 مورد)

ابهام در روش تحقیق یا نظریه‌محور نبودن تحلیل‌ها (6 مورد)

پراکندگی مطالب یا تکرار / نیاز به انسجام در فصول (5 مورد)

وی  در پایان با بیان راهکارهایی برای پیشگیری از آسیب های فوق از طلاب خواستند تا موارد گفته شده را در نگارش طرح های خود رعایت نموده تا از طولانی شدن روند تصویب موضوعات  واتلاف وقت طلاب جلوگیری شود .