
کرسی آزاد اندیشی در مدرسه علمیه خواهران نرجسیه (س) برگزار شد در این کرسی که به صورت پرسش و پاسخ بود شبهاتی در مورد عید نوروز و پیدایش آن که آیا ما در مکتب پیامبران الهی جشن به نام عید نوروز داشته یا نه؟ و اینکه ریشه جشن های نوروزی از چه زمانی بوده است؟مطرح شد و استاد به این شبهات پاسخ دادند .اینکه آیا در شبهای قدر به غیر از شب بیست و یکم جشن و شادمانی اشکالی دارد یانه ؟به خاطر افکار و عقاید باطل و غلطی که بر گرفته از فضای مجازی و عرف انسان هایی که مخالف نظام و اسلام هستند نوع برخورد با این دیدگاهها مطرح شد .استاد بیان کردند که جشن باستانی عید نوروز ما روایت و یا حدیثی در این مضمون که به مدت 13روز تعطیل باشد نداشته ایم و این 13 روز تعطیلی به خاطر جشن های باستانی در زمان پهلوی بوجود آمد. ولی روز اول بهار همان نوروز است و در این باب احادیثی هم وجود دارد. ایشان بیان کردند در حدیثی که از امام صادق علیه السلام آمده ایشان از فردی به نام معلی که به دیدار امام رفته بود معلّى می گوید : در صبحگاه نوروز به حضور امام صادق علیه السلام رسیدم . حضرت از من پرسید : معلّى آیا از امروز چیزى می دانى ؟ گفتم : خیر ، لیکن ایرانیان امروز را بزرگ می دارند ، به همدیگر تبریک می گویند . امام فرمود : گرامیداشت امروز به سبب وقایعى است که براى تو بازگو می کنم .نوروز " همان روزى است که خداوند از بندگان خود میثاق گرفت که بنده خدا باشند ، براى او شریک قایل نشوند و غیر از خداوند کسى را عبادت نکنند ؛ یعنى روز آزادى است. نوروز " همان روزى است که براى اولین مرتبه خورشید طلوع نمود ؛ یعنى روز روشنایى و درخشش است. نوروز " روزى است که کشتى نوح بر " جودى " نشست ؛ یعنى روز نجات از عذاب الهى است. و احادیث دیگری در این باب که روز اول بهار را عید نوروز می گفتند.ولی این که حرمت شبهای قدر در این روزها حفظ شود بستگی به فرد و باورها و عقاید او دراد اینکه ما وظیفه داریم اگر منکری در این روزها پیش آید برخورد داشته باشیم و امر به معروف کنیم چرا که ما باطیف گسترده ای از افراد مواجهه هستیم که باورهای مختلفی دارند.و این امکان پذیر نیست مگر با علم و آگاهی بالا در مورد اینگونه مسائل.