چهارمحال و بختیاری |کارگاه آموزشی مدیریت پژوهشی| معاونت پژوهش مدیریت استان چهارمحال و بختیاری

شناسه خبر : 155411

1403/12/11

تعداد بازدید : 8

چهارمحال و بختیاری |کارگاه آموزشی مدیریت پژوهشی| معاونت پژوهش مدیریت استان چهارمحال و بختیاری
کارگاه آموزشی مدیریت پژوهشی در محل سالن جلسات مدیریت استان چهارمحال و بختیاری با حضور معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران این استان برگزارشد.
در راستای برنامه 5 ساله  به منظور توانمند سازی علمی و مهارتی منابع انسانی با هدف ارتقای توان پژوهشی معاونین پژوهش مدارس علمیه خواهران استان چهارمحال و بختیاری، کارگاه آموزشی مدیریت پژوهشی با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید مجتبی جلالی عضو هیئت علمی دانشگاه شهرکرد در محل سالن جلسات مدیریت استان برگزار شد. 
مدرس کارگاه در ابتدا ضمن برآورد ظرفیت ها، نقاط قوت، فرصت ها  و چالش های پژوهشی مدارس محل خدمت توسط معاونین پژوهش در خصوص اهمیت ارتقای جایگاه پژوهش در مدارس علمیه خواهران گفت: برای ایجاد یک کار پژوهشی نیاز به گفتمان سازی است یعنی ایده هایی که به ذهن می رسد را با روش علمی کنار هم گذاشتن تا به نتیجه برسد. بر این اساس مقاله نویسی نوعی گفتمان سازی است. فهم های متعدد در نگارش، موجب زوایه دید متفاوت خواهد شد و  اگر گفتمان سازی صورت نگیرد، این تولید علم به دیگران و آیندگان نمی رسد؛ اگرعلما علم خود را نشر نمی دادند چیزی به دست ما نمی رسید. یکی از دلایل پیشرفت کشورها مواریث دیگر کشورها بوده است که از آن استفاده کرده اند. همان طور که اگر آموزش در قالب پرورش نباشد بازدهی مناسب وجود ندارد، همچنین اگر خروجی آموزش و پرورش پژوهش نباشد، بازدهی کامل نخواهد داشت. 
دکتر جلالی مهم ترین چالش ها در عرصه پژوهش را محدود بودن فرصت ها، بی علاقگی و عدم ساماندهی صحیح امور پژوهش و عدم همراهی وحمایت برشمرد و برای هریک راه کارهایی مثل ناامید نشدن از نوشتن و تحقیق، ایجاد علاقه در افراد، به صورت مادی یا معنوی برشمرد. ایشان الزام طلاب به پژوهش، شناسایی پژوهشگران و ایجاد بانک پژوهشگران استان، تقسیم کار و سازمان دهی فعالیت های پژوهش را از دیگر راه کارهای مؤثر در جبران ضعف های پژوهشی دانست. 
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به جدی گرفتن نفحات و جرقه های ذهنی گفت: به مباحث میان رشته ای توجه داشته باشید و هرگاه خواستید برای پژوهش اقدام نمایید ببینید این پژوهش تا چه اندازه کاربردی است و به کدام نیاز جامعه قرار است پاسخ بدهد. برای محدودیت زمان از تکنیک قانون تدریج و ذره به ذره استفاده کنید. مثل تقسیم قرائت یک جزء قران در ماه مبارک رمضان ؛ یک جزء قرآن کریم شامل 10 صفحه پشت و رو می شود، با استفاده از قانون تدریج بعد از هر نماز می توان دو صفحه پشت و رو خوانداین کار  باعث می شود یک جزء خوانده شود بدون آنکه احساس سنگینی و محدودیت وقت پیش آید. برای انجام امور پژوهشی و تحقیق نیز به همین صورت می توان عمل نمود. 
در پایان این کارگاه مقرر شد گروهی با حضور معاونین پژوهش و استاد جلالی  تشکیل شود و تمامی همکاران معاونت پژوهش مدارس استان در این گروه با راهبری دکتر جلالی گام به گام  و با بهره گیری از تکنیک قانون تدریج شروع به تألیف مقاله نموده و به واسطه کارگروهی مقالاتی تنظیم نموده و با همکاری استاد به چاپ رسانده شود.