تهران|مدرسه حضرت بقیه الله الاعظم عجل الله تعالی فرجه الشریف|نسیم شهر

8 مارس از نگاهی دیگر

شناسه خبر : 155402

1403/12/09

تعداد بازدید : 1

نشست علمی "فمینیسم از نگاهی دیگر" با حضور سرکار خانم دکتر علی اوسط در سالن اجتماعات دانشگاه پیام نور واحد بهارستان برگزار گردید.

"فمینیسم از نگاهی دیگر"

با حضور سرکار خانم دکتر علی اوسط

۸اسفند۱۴۰۳ 

در این نشست، ابتدا معنا، ریشه و اصطلاح "فمینیسم" مورد بررسی قرار گرفت. سپس، به دلایل پیدایش این جنبش‌ها از سوی زنان برای احقاق حقوق خود پرداخته شد. در این راستا، به این نکته اشاره شد که در جوامع پیشین، نگاهی غیرانسانی به زن وجود داشت و زنان به عنوان بخشی از اموال مردان تلقی می‌شدند و جزء املاک مردان محسوب می‌شدند.

در ادامه، به صدر اسلام و بحث علمای یهود با پیامبر اکرم (ص) در خصوص عدم پذیرش برابری زن در انسانیت اشاره شد. و اینکه اسلام جایگاه واقعی زن را به او برگردانید. سخنران، به جایگاه و مقام والای حضرت زهرا (س) و اهمیت الگوگیری  از ایشان و حضرت خدیجه (س) تأکید نمودند.

 در بخش دیگری از این نشست، به این نکته مهم پرداخته شد که برداشت "سهم میراث زن نصف مرد است" نادرست است. بلکه تفاوت در طبقات ارث وجود دارد، نه بین زن و مرد به عنوان انسان. حکمت این تقسیم‌بندی نیز به اختصار بیان شد.

همچنین، تفاوت‌های زن و مرد از لحاظ عقل نظری و عملی مورد بحث قرار گرفت و تأکید شد که این تفاوت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز نقش مکمل هر دو در زندگی باشد. در ادامه، تفکر سرمایه‌داران غرب که زن را صرفاً به عنوان نیروی کار می‌خواهند، مورد انتقاد قرار گرفت و آسیب‌های جبران‌ناپذیر این تفکر بر بنیان خانواده تشریح شد.

 به این نکته اشاره شد که جنبش‌های اولیه فمینیستی با هدف دفاع از حقوق زنان در برابر مردان آغاز شدند، اما به تدریج منحرف شده و به دست سرمایه‌داران افتادند. نقش مادر عفیفه در حفظ خانواده (حتی در صورت غیرعفیف بودن مرد) و نقش مخرب مادر فاسد در فروپاشی خانواده (حتی در صورت عفیف بودن پدر) نیز مورد تأکید قرار گرفت.

در ادامه، سه مدل نگرش به حقوق زنان در جهان معرفی شد:

1.  مدل خانه‌نشینی زن

2.  مدل خانه‌گریزی زن (فمینیسم و مقایسه نادرست زن و مرد)

3.  مدل خانواده‌گرابودن زن، که همان الگوی سوم زن مسلمان است با حضور فعال و مؤثر در جامعه و خانواده

در پایان، تاریخچه روز زن در فرهنگ‌های مختلف بررسی شد. یکشنبه مادری در بریتانیا و ایرلند، و دومین یکشنبه ماه مه در برخی کشورهای غربی و از جمله به تاریخچه 8 مارس و تلاش برای جهانی شدن آن، اشاره شد. همچنین، تاریخچه روز زن در ایران قبل از انقلاب اسلامی و دلایل عدم نهادینه شدن آن بررسی شد. پس از انقلاب اسلامی، به پیشنهاد رهبر کبیر انقلاب اسلامی و با توجه به فرهنگ جامعه، میلاد حضرت زهرا (سلام‌الله‌علیها) به عنوان روز زن تعیین شد.

استاد علی اوسط در پایان تأکید نمودند که نباید به دنبال تقابل زن و مرد بود، بلکه باید به دنبال تحقق حقوق واقعی زنان بود و کرامت زن را باید از کودکی به کودکان آموخت تا حضور زنان با شخصیت انسانی خود در جامعه رقم خورد.