قزوین، ایمانیه، تاکستان

نشست علمی «ریزش خواص از گردونه حق از دیدگاه امام علی علیه‌السلام»

شناسه خبر : 155124

1403/09/09

تعداد بازدید : 2

نشست علمی «ریزش خواص از گردونه حق از دیدگاه امام علی علیه‌السلام»
به مناسبت هفته پژوهش، نشست علمی «ریزش خواص از گردونه حق از دیدگاه امام علی علیه‌السلام» در ساعات پژوهشی، با حضور خانم معصومه انصاری؛ مولف کتاب «ریزش خواص از گردونه حق در حکومت علوی»، مورخه 20/9/1403در سالن اجتماعات مدرسه علمیه ایمانیه برگزار گردید.

دبیر نشست خانم شجاعی با معرفی خانم انصاری و کتاب ایشان در موضوع نشست، تعریف مختصری از خواص وعوام داشتند؛ خواص یعنی صاحبان بصیرت و تحلیل به عنوان متغیری مستقل، و عوام به عنوان متغیری وابسته یعنی پیروانمحور خواص که نقش آفرین هستند در تحولات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی، نظریه نقش خواص و عوام در تحولات تاریخی جهان اسلام از طرف مقام معظم رهبری ارائه شده است، ایشان با الهام از قرآن کریم واشاره به لزوم درس گرفتن و عبرت گیری از تاریخ در پی پاسخ به این سوال اساسی است که عامل بنیادی انحطاط جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) چه بود؟                                         

استاد خانم انصاری سخنران نشست بیان داشتند: در زمینه ریزش خواص دیدگاه‌های مختلفی وجود دارد، رهبر برخلاف دیدگاه‌های که آنان عوامل جغرافیایی و یا اقتصادی را در تحول تاریخ و نظام ها برجسته می‌دانند، برنقش عمل انسانی تاکید داشته ضمن تقسیم جامعه به خواص وعوام انحطاط اخلاقی خواص طرف حق را عامل انحطاط جامعه اسلامی پس از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) برمی شمارند. همان طور که بیان شد خواص کسانی هستند که موضع گیری و راه‌شان از روی فکر و فهم و تحلیل و بصیرت است آنان در تحولات تاریخی و در جامعه نقش مستقل دارند اما عوام وابسته و با ویژگی فقدان تحلیل و بصیرت تبعیت از جو حاکم و دنباله رو خواص هستند.بیان داشتند: در حکومت علوی چند گروه جزء ریزش‌کنندگان محسوب می‌شدند. گروه اول: ناکثین؛ در این گروه افرادی خاص مانند طلحه وزبیر بودند که دچار ریزش می شوند و در مقابل امام می ایستند، علت ریزش؛ ثروت‌طلبی، قدرت زدگی، دنیاطلبی و تغییر ذائقه‌ها است. گروه دوم: عده ای مقابل امام عصر علی (علیه السلام) آنان از حیطه جغرافیایی خارج ‌نشدند بلکه از مرام فکری فاصله‌گیری کردند، مانند: قاسطین (معاویه) گروه سوم: مارقین افرادجدا شده در جنگ صفین که کینه نسبت به اسلام داشتند و تفکرات مقدس مابی خود را وارد اسلام کردند این گروه خطراتی برای اسلام دارند. ترس از گروه خوارج است که ظاهر مذهبی دارند اما مبانی فکری وعقیدتی نادرستی داشتنددر ایران بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی شاهد ریزش هایی بودیم که برخی به دلیل مقاصد مادی که میخواستند نرسیدند در مقابل انقلاب، اسلام و ولایت فقیه ایستادند، با گذشته سرخ(عاشورا) آینده سبز(مهدویت) جوان شیعه ایرانی غیرت دارد. وظیفه ما چیست؟ جزء ریزش ها نباشیم تاکید رهبر بر آگهی و فعالیت در فضای مجازی جهت تبیین است، فایده ریزش ها غربالگری افراد است.       

 پایان جلسه دبیر نشست در جمع بندی بیان داشتند:خواص صاحبان نظر و اندیشه، بصیرت، عوام تبعیت از خواص فقدان فکر واندیشه ریزش به معنای عدم پذیرش حکومت اسلامی نیست بلکه از مبنای اسلام فاصله می گیرند، ریزش در این نشست به عنوان خروج از حکومت اسلامی نیست بلکه به معنی فاصله گرفتن آنها از اسلام و مبانی اسلام است و این خروج هم به صورت اعلان رسمی نیست و ممکن است خود شخص هم نداند که رفتارش او را از اسلام واقعی جدا ساخته است وحتی ممکن است او به برخی دیگر از مبانی و ظواهر اسلام ملتزم باشد. اما نسبت به برخی دیگر کوتاهی کند. علت انحراف و ریزش افراد در حال حاضر جنگ نرم است طراحی اتاق های فکر علیه اسلام ومسلمانان  وارد شده و با انواع روش ها و قوی دنبال تغییر ذائقه هستند. همچنان که در دوران حکومت امام علی (علیه السلام) رخ داد. یکی از راههای مقابله با ایجاد عوامل ریزش فعالیت در فضای مجازی و تبلیغ درست مبانی اسلام و مقابله با شبهات دشمن است.