سوره شعرا جز سوره های طواسین است.این نوشتار با روش توصیفی تحلیلی به بررسی اصول و مبانی تربیتی سوره شعرا پرداخته و به دنبال گشودن دریچه ای از مباحث تربیتی آیات قرآن در سوره شعرا است . تربيت در پژوهش هاى آموزشى و تربيتى جهان امروز به ابعاد متعددى همچون تربيت جسمانى، عاطفى، عقلانى، اخلاقى، دينى، معنوى، اعتقادى، اقتصادى، سياسى، جنسى، اجتماعى و... تقسيم مى شود. خداوند متعال به انحاى مختلف هريك از ساحت هاى تربيتى را به مناسبت بيان كرده است. و اين امر به اين سبب است كه موضوع تربيت، انسان است و خداوند متعال نيز قرآن و نيز پيامبران و رسل خود را براى تربيت انسان فرستاده است. بنابراين، مى توان از تمام آيات الهى برداشتى تربيتى داشت. از آن جایی که تربيت داراى اركان و عناصرى همچون مبانى، اصول،اهداف، مراحل، و عوامل است. ازاين رو، هر آيه اى از آيات الهى به يكى از اركان و عناصر تربيت اشاره دارد و مبنايى از مبانى تربيتى را در حوزه هستى شناسى، انسان شناسى، معرفت شناسى و يا ارزش شناسى بيان مى كند.بيان سنت هاى الهى در قرآن از سوى خداوند متعال و نيز تربيت انسان ها از اهداف این پژوهش است. و اینکه بيان سنت ها به عنوان شيوه و روشى تربيتى