حجت الاسلام والمسلمین سید زین الدین رشید کوهستانی کارشناس مرکز شیعه شناسی قم:
حضور مخالفانِ حکومت علی علیه السلام در سقیفه، عاملی برای پایمال کردن حقِ ولایت.
حجت الاسلام والمسلمین سید زین الدین رشید کوهستانی، کارشناس مرکز شیعه شناسی قم گفت:
آنچه که با موجب پایمال کردنِ حق ولایت شد، حضورِ مخالفانِ حکومت امیرالمومنین علی علیه السلام در جریانِ سقیفه بود.
به گزارش پایگاه خبری و رسانهای حوزههای علمیه خواهران حجت الاسلام والمسلمین سید زین الدین رشید کوهستانی کارشناس مرکز شیعه شناسی قم در هجدهمین نشستِ مجازی " پاسخ به شبهات تاریخی " که با حضورِ طلاب و مبلغین برگزار گردید، ضمنِ اشاره به شبههای رایج در مورد ازدواج دختر حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام، ام کلثوم با عمر خطاب و انگیزه ی دشمنان از طرحِ چنین شبههای گفت:
غاصبانِ خلافت برای زدودنِ غُبارِ ظلمی که در حق خاندانِ نبوت کردند، شبهاتی را مطرح میکنند از جمله اینکه امیرالمومنین علی علیه السلام با وصلتِ دخترش ام کلثوم با عمر بن خطاب، رابطهای حَسَنه و دور از کینه و دشمنی با آنها داشته و در واقع اختلافی با خلفای بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله ندارند. در حالی که ابتدا باید صِحّت و قَطعیّتِ چنین ازدواجی را بر اساس مستندات و گزارشات تاریخی اثبات کرد تا بگوییم غاصبان خلافت با این شبهه به اهدافشان رسیدند.
استاد در ادامه افزود:
علاوه بر عدمِ قَطعیّت این مسئله باید گفت در گزارشات رسیده هم تناقضاتی وجود دارد تا آنجا که مُتولّی این ازدواج را در جایی حضرت علی علیه السلام و در جای دیگر عموی پیامبر صلی الله علیه و آله نام بردند و از طرفی سید مرتضی از شاگردان شیخ مفید که بنا را بر پذیرشِ این ازدواج گذاشته، دلیل آن را اضطرار و ناچاری عنوان کرد که حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام برای حفظِ کیان اسلام و وحدت جامعه اسلامی در مقابل فشار حکومت و تهدید غاصبان، این وصلت را پذیرفت. پس نمیتوان به هیچ شکلی ظلم و ستم مخالفان حکومت علی علیه السلام را انکار کرد و این وصلت را نشانه ی دوستی دانست .
حجت الاسلام و المسلمین کوهستانی همچنین به ادامه ی شبهات واقعه ی غدیر پرداخت و گفت:
عدهای میگویند اگر در واقعه ی غدیر پیامبر صلی الله علیه و آله از مردم برای جانشینی علی علیه السلام بیعت گرفت چرا بعد از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و در حوادثی که اتفاق افتاد علی علیه السلام و یارانش به این مسئله استناد نکردند؟ که در پاسخ به این افراد باید گفت چنین ادعایی از اساس باطل است زیرا آنقدر خطبه غدیر توسط راویان، نقل شد و استنادات محکم تاریخی وجود دارد که اگر بخواهیم این واقعه را با این سلسله راویانِ حدیثی انکار کنیم پس هیچ موضوع دیگری را نمیتوان تایید یا اثبات کرد.
استاد کوهستانی ضمنِ اشاره به دو بازه ی زمانی در رابطه با واقعه غدیر یعنی جریان سقیفه و بعد از آن، اظهار کرد:
در جریانِ سقیفه ی بنی ساعده به دلیل مشغول بودن حضرت علی علیه السلام به وظیفه ی واجب و فوری یعنی غسل و کفن پیامبر صلی الله علیه و آله، طبیعتاً هیچ احتجاجی صورت نگرفت. چون سقیفه دقیقاً در همان روز رحلت رسول الله تشکیل شد که حضرت علی علیه السلام و اصحاب خاصش در آن حضور نداشتند که بتوانند احتجاج کنند.
وی در ادامه گفت:
کسانی که قبلاً از فرامینِ پیامبر صلی الله علیه و آله سرپیچی میکردند در جلسه سقیفه حضور داشتند که مُسلّماً آنچه که به نفع خودشان بود را ثبت کردند و اصلاً به دنبال حقیقت نبودند بلکه میخواستند به منافع و مطامع خود دست پیدا کنند چرا که اساساً سقیفه را برای انتخابِ فردی غیر از علی علیه السلام برگزار کردند.
حجت الاسلام والمسلمین کوهستانی استاد مرکز شیعه شناسی قم بیان کرد:
بعد از جریانِ سقیفه، افراد و یا گروههایی مثل انصار بودند که میگفتند جز با علی بیعت نمیکنیم و اولین شخصیتی که در دفاع از علی علیه السلام قیام کرد و خطبه خواند خانم حضرت زهرا سلام الله علیها بودند که در خطبه شان به واقعه غدیر استناد کردند و علاوه بر آن به درِ خانههای مهاجر و انصار رفته و واقعه غدیر و جانشینی حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام را به آنها یادآور شدند.
وی در ادامه افزود:
در شورای ۶ نفرهای که غاصبان خلافت تشکیل دادند، حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به واقعه و حدیثِ غدیر استناد کردند و اعضای آن جلسه همان را پذیرفتند که در منابع متعدد اهل سنت هم این مسئله نقل شده است.
مازندران اا ریحانه الرسول اا جویبار
برگزاری نشست علمی-بررسی شبهات تاریخی
حضور مخالفانِ حکومت علی علیه السلام در سقیفه، عاملی برای پایمال کردن حقِ ولایت.