نظام تربيتي اسلام با قرآن كريم، تمام زندگی فردی و اجتماعی انسان را مورد توجه قرار داده است و با معرفی الگوهای عملی و دستورات عيني و قابل اجرا، کاملترین نظام در تعلیم و تربیت افراد به شمار میآید. طاغوت، اصطلاحی دینی و قرآنی است که ابعادی فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را در بر می گیرد. طاغوت به عنوان پدیده ای مذموم، تحت شرایطی و در بستری خاص ظهور و بروز می یابد و از آنجا که در تمامی زمان ها و مکان ها امکان پدیداری آن وجود داشته و تبعات منفی فردی و اجتماعی به همراه دارد، شناخت آن ضروت دارد. يكي از معاني معروف «طاغوت» حاكمان ستمگر و رهبران كفر است كه مصداق كامل طغيان و ستمگري به حساب مي آيند، نظام هاي اجتماعي، كه قوانين حاكم بر مناسبات اجتماعي و نيز رهبري سياسي و اجتماعي آن، مطابق با معيارهاي ديني و تحت نظر رهبري مكتبي نباشد، نظام هاي طاغوتي است و طبق ديدگاه اسلام، از هرگونه ارزش مكتبي تهي است. در فرهنگ قرآن، نظام هايي كه رهبري آن در دست انسان هاي ستمگر و حاكمان ظالم قرار دارد و عملكرد آنها در جهتي غير از عملي شدن قوانين الهي است، نظام هاي طاغوتي قلمداد شده است و مسلمانان موظفند به اين نظام ها به ديده ضد ارزش نگريسته، از اين نظام ها دوري كنند. در اسلام، جهاد به هدف نابودي حاكميت كفر، واجب است. همان گونه كه تلاش براي برپايي نظام اجتماعي اسلام تحت رهبري پيامبر و يا رهبري عادل اسلام واجب است.بنابراین بر تمام ملت ها واجب است در برابر طاغوت ها ایستادگی کنند و در برابر آنها الزاماتی داشته باشند که از آنها در برابرفرهنگ و تربیت دینی،اخلاق و حوزه معنویت و ارزشی که برای خود قائل هستند و همچنین خانواده ،رسانه اقتصاد ملی اقتصاد خارجی بیمه کند.پژوهش حاضر،سعی کرده الزامات مبارزه با طاغوت در حوزه های مختلف فرهنگی ،اخلاقی ،خانوادگی ،در حوزه آموزش و پرورش و رسانه و تعیین حدود و قلمرو ممنوعیت رجوع به طاغوت را در بیانات مقام معظم رهبری را با شیوه توصیفی-تحلیلی و به روش کتابخانه ای بررسی نماید.