نشست پژوهشی موضوع یابی از سیره ی حضرت زهرا (س) در قالب پرده خوانی
خانم فرهادی یکی از طلبه های توانمند حوزه علمیه فاطمه الزهرا (س) ویلاشهر در تاریخ 13 آذر 1403 به موضوع یابی پژوهشی در قالب هنر پرده خوانی پرداختند.ایشان بیان کردند که یکی از هنرهای قدیمی در فرهنگ ایران و اسلام هنر پرده نگاری و پردهخوانی است .پردهخوانی نوعی ترکیب خلاقانهی هنر با معارف دینی است. تابلوی عروس آفرینش که برگزیدهای تصویری از زندگی حضرت زهرا سلام الله علیها است.
در نامگذاری تابلو از عروس آفرینش استفاده شد؛ زیرا معنی عروس در لغت زیبا و آراسته است و از آنجا که حضرت زهرا (سلام الله علیها )کاملترین مظهر جمال الهی است. پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) میفرماید: و لو کان الحسن هنیةً لکانت فاطمه، اگر نیکویی و زیبایی را منظری بود جز به شکل فاطمه نمیبود.
چون برای هر چیزی عروسی وجود دارد امام موسیبنجعفر علیه السلام میفرمایند: برای هر چیزی عروسی است و عروس قرآن سوره الرحمن است. و نام تابلو که برخی از زیباییهای اخلاقی و شخصیتی سرور زنان عالم است را عروس آفرینش نامگذاری کردند.حضرت زهرا (سلاماللهعلیها) قبلاز اینکه ابعادی ملکی و انسانی داشته باشد ابعادی ملکوتی و آسمانی و فرازمینی داشته است. در زیارت ایشان جنبه ی ملکوتی بر جنبه ی انسانی مقدم شدهاست. السلام علیک أیتها حوراء الانسیه سلام بر تو ای حوریه ای که به شکل انسان آفریده شدهای.
رموز غیر عددی در این تابلو :
در چهار گوشه ی تابلو از نماد تسبیح صد دانه استفادهشده.
۱-بیانکننده تداعی تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیه و تعداد و اذکار آن میباشد. امام صادق( علیه السلام)در بیان فضیلت این تسبیحات فرمودند: هرکس تسبیح حضرت زهرا (سلام الله علیها) را بگوید پس آمرزش طلبد آمرزیده شود. صد عدد دارد ولی در ترازوی اعمال هزار عدد است. ۲-تداعی مقام ذکر حضرت زهرا (س)
-بیانکننده نظم در عبادت آن بانو و لزوم نظم در عبادت و ذکر
نخی را ۱۰۰ گره زده بودند تا در خلال ذکر گفتن نظم در عدد رعایت شود.
- در چهارگوشه تابلو در قاب تسبیح از ۲ پرنده بهعنوان نماد زوجی خوشبخت به نمایش گذاشته شده که آیه ی (مرج البحرین یلتقیان) به تصویر کشیده شدهاست؛ این نماد نشانه مهر بیپایان حضرت زهرا و امیر المؤمنین( علیه السلام) به یکدیگر است.
-گل وسط این قاب ۱۸ گلبرگ به نشانهی ۱۸ سال عمر آن بانوی بزرگوار است و ۴ گل به علامت ۴ فرزند ایشان میباشد.
-اطراف حاشیه ی تابلو از نماد گل یاس استفادهشده و این گل شمیمی لطیف و دلنشین دارد، ولی عمری کوتاه چون وجود مبارک حضرت زهرا(س) شمیم بهشتی داشت و عمر آن بانو کوتاه بود.
-در کنار گل یاس از نماد گل انار استفادهشده است ؛بهعنوان میوه بهشتی که این میوه، میوهای است که پیامبر( صلی الله علیه و آله و سلم) در شب معراج میل فرمودند و نور حضرت زهرا (س)با آن شکل گرفت.
پسزمینه تابلو بنفش و یاسی انتخابشده، زیرا در روانشناسی رنگها علاقه به گل یاس و رنگ بنفش نشانه ی محبت و خانواده دوستی است.
-از نماد پنجرههای قبرستان بقیع برای نقش قابهای ویژه خطاطی در تابلو استفادهشده است
-از نماد فرشتگان در جایجای تابلو استفادهشده که علامت حضور فرشتگان در زندگی حضرت زهرا(س)است ،چنانچه در لحظه ی تولد در کارهای روزمره در لحظه شهادت و پهنه ی قیامت حضور فرشتگان گزارش شدهاست.
-در متن تابلو از نماد درخت نخل و رطب به نشانهی دوران مدنی زندگی حضرت زهرا (سلام الله علیها) و حیات طیبه و شیرینی زندگی ایشان و انعقاد نور آن حضرت از رطب های بهشتی است.
-از نماد شیطان استفادهشده در حمله آنها به خانه حضرت زهرا تا چهره واقعی دشمنان آن بانوی بزرگوار معرفی شود.
-در نمای بیرونی از غار ۱۱۰ شاخه گل عباسی استفادهشده که در وسط آن نام ۵۰ بانوی نمونه و تمدنساز نوشته شده ۱۱۰ علامت عدد ابجد نام زیبای حضرت علی( علیه السلام) است که زیباترین نام در دل حضرت زهرا(سلام الله علیها) بود. شکوه و جلال حضرت زهرا (سلام الله علیها) در دنیا شناخته نشد به ۲ دلیل ۱-بزرگی شخصیت ایشان بهدلیل عظمت و دنیا ظرفیت نداشت
۲- مانع سازی اهل دنیا و منافقین
۷۰ هزار فرشته حضرت را در بر گرفته و ایشان سوار بر ناقهای از پهنه ی محشر عبور میکند.
روایتی از امام رضا (علیه السلام)آمده از قول پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم): دخترم فاطمه در حالی وارد صحرای محشر میشود که لباسهای غرق به خون همراه داردو حضرت پایهی عرش خدا را میگیرد و میگوید ای خدای عادل و عالم بین من و افرادی که فرزندان مرا کشتند حکم کن. در روز قیامت در کنار مقام شفاعت مقام شکایت هم هست .
امام صادق (علیه السلام) میفرمایند: ۳ چیز نزد خداوند شکایت میکنند ۱- مسجد خرابی که اهالی آن در آن نماز نخوانند ۲- دانشمندی که در میان عدهای نادان قرار دارد ۳- قرآنی که در طاقچه قرار دادهشده و غبار رویش گرفته شدهاست