حجت الاسلام و المسلمین کوهستانی کارشناس مرکز شیعه شناسی قم:
آیه " اکمالِ دین " مهمترین دلیل برای پذیرش ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام.
حجت الاسلام و المسلمین سید زین الدین رشید کوهستانی کارشناس مرکز شیعه شناسی قم گفت:
مهمترین دلیل برای پذیرشِ ولایت علی بن ابیطالب علی علیه السلام، آیه اکمالِ دین است.
به گزارش پایگاه خبری و رسانه ای حوزه های علمیه خواهران، سید زین الدین رشید کوهستانی، استاد و کارشناس مرکز شیعه شناسی قم در نشست مجازی "پاسخ به شبهات تاریخی" که با حضور طلاب و مبلغین مدرسه علمیه تخصصی ریحانه الرسول سلام الله علیها شهرستان جویبار برگزار گردید، ضمن اشاره به انگیزه و اهداف دشمنان اهل بیت علیهم السلام در بی اهمیت جلوه دادن واقعه غدیر و کمرنگ کردنِ فضایلِ مولا امیرالمومنین علی علیه السلام؛ به نامگذاری فرزندانِ اهل بیت علیهم السلام به اسامی خلفا تمسک جسته و آن را علاقه و ارادتی به خلفا دانستند، اظهار کرد:
نامگذاری و انتخاب اسامی برای فرزندان، پیرو فرهنگ یک جامعه است فلذا نام های خلفا از گذشته هم در میان اقوام مرسوم بوده و به مرور زمان و در طول تاریخ این نام ها مورد نفرت قرار گرفته است و علاوه بر آن بسیاری از اصحاب شاخص امام صادق علیه السلام و سایر ائمه معصومین (علیهم سلام) هم نامِ خُلفا هستند که آیت الله خویی در کتاب معجم، اسامی این یاران را ذکر کرده است . پس صِرفِ شباهت اسامی، نشانه رابطه حسنه و دوستی و ارادت به خلفا نیست.
استاد کوهستانی در ادامه به شبهه رایجی که در مورد معنای واژه ی " مولا " در عبارتِ مشهورِ " من کُنتُ مولا فهذا علی مولا " وجود دارد، پاسخ داد و گفت : عده ای از مخالفان امیر المومنین علی علیه السلام کلمه ی مولا را دوست معنا کرده اند نه امام و سرپرست. و عقیده دارند پیروِ اختلافی که بین عده ای از مسلمانان و حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در اعزامِ ایشان به یمن بوجود آمد، پیامبر صلی الله علیه و آله در روز غدیر با هدف از بین بردن این اختلاف و دلگیری از مردم خواست که دوستِ علی علیه السلام باشند .
ًدر حالیکه طبق استاد تاریخی و تحقیقاتی که از سفرهای حضرت علی علیه السلام به یمن وجود دارد چنین بر می آید که حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در سال هشتم هجری یعنی دوسال قبل از واقعه غدیر به یمن اعزام شدند که ماموریتشان دعوت مردم یمن به اسلام بود که قبل از حضرت علی علیه السلام، خالد بن ولید ب آنجا رفته بود که نتوانست کاری بکند. ولی به برکت حضورِ مولا امیرالمومنین علی علیه السلام در یمن، قبیله حمدان مسلمان شدند که در پی این ماجرا خالد، که احساسِ حقارت میکرد نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و شکایتی کرد که پیامبر صلی الله علیه و آله ناراحت شد و از امیرالمومنین علی علیه السلام دفاع کرد.
استاد کوهستانی در ادامه به شبهه رایجی که در مورد معنای واژه ی " مولا " در عبارتِ مشهورِ " من کُنتُ مولا فهذا علی مولا " وجود دارد، پاسخ داد و گفت : عده ای از مخالفان امیر المومنین علی علیه السلام کلمه ی مولا را دوست معنا کرده اند نه امام و سرپرست. و عقیده دارند پیروِ اختلافی که بین عده ای از مسلمانان و حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در اعزامِ ایشان به یمن بوجود آمد، پیامبر صلی الله علیه و آله در روز غدیر با هدف از بین بردن این اختلاف و دلگیری از مردم خواست که دوستِ علی علیه السلام باشند .
ًدر حالیکه طبق استاد تاریخی و تحقیقاتی که از سفرهای حضرت علی علیه السلام به یمن وجود دارد چنین بر می آید که حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در سال هشتم هجری یعنی دوسال قبل از واقعه غدیر به یمن اعزام شدند که ماموریتشان دعوت مردم یمن به اسلام بود که قبل از حضرت علی علیه السلام، خالد بن ولید ب آنجا رفته بود که نتوانست کاری بکند. ولی به برکت حضورِ مولا امیرالمومنین علی علیه السلام در یمن، قبیله حمدان مسلمان شدند که در پی این ماجرا خالد، که احساسِ حقارت میکرد نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمد و شکایتی کرد که پیامبر صلی الله علیه و آله ناراحت شد و از امیرالمومنین علی علیه السلام دفاع کرد.
و دومین سفر امیرالمومنین علی علیه السلام به یمن برای قضاوت بود پس هیچ یک از این سفرها ارتباطی با واقعه غدیر ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین کوهستانی در ادامه به سفرِ سوم امیرالمومنین علی علیه السلام به یمن در سال دهم، اشاره کرد و اظهار نمود:
سفرِ سوم حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به یمن به منظورِ دریافتِ زکات و وجوهاتِ شرعی بود که از همان راه، به شوقِ دیدار پیامبر به مکه رفتند تا در حجة الوداع با رسول الله شرکت کرده و اعمال و مناسک حج را به جا بیاورند. که در این سفر، جانشین حضرت علی علیه السلام اموالی را که به عنوان وجوهات شرعی بود بدونِ اجازه امام بین لشکریان تقسیم میکند که امام ناراحت شدند و اموال را پس گرفتند در نتیجه عدهای از امام دلگیر شدند و نزد پیامبر صلی الله علیه و آله شکایت کردند ولی پیامبر صلی الله علیه و آله خطبهای خواند و مردم را متوجه کرد که علی علیه السلام در اجرای احکام الهی محکم است و در واقع کار او را تایید کرد.
پس سفرهای حضرت علی علیه السلام به یمن ارتباطی با واقعه غدیر ندارد.
استاد کوهستانی کارشناس مرکز شیعه شناسی قم، با اشاره به معنای واژه "مولا" گفت واژه مولا در زبان عربی غریب به ۲۷ معنا دارد ولی کثرتِ استعمال این واژه برای مفهومِ "سرپرستی و حاکم"، موجب میشود از آن تعبیر به دوستی نشود با توجه به اینکه قرائنی وجود دارد که این مسئله را اثبات میکند.
وی در ادامه به بیان این قرائن پرداخت و اظهار کرد:
واقعه ی غدیر در هوای گرم و سوزان مکه به وقوع پیوست و عقلاً و منطقاً نمی توان پذیرفت که حضرت رسول صلی الله علیه و آله در آن شرایط سخت و خستگی حُجاج که برای رفتن به منزل عجله هم داشتند سه روز آنها را در یک نقطه جمع کند و فقط بگوید علی دوستِ من است که بدون شک در طول بیست و سه سال رسالت بارها این مسئله را بیان کرده بودند.
سفرِ سوم حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام به یمن به منظورِ دریافتِ زکات و وجوهاتِ شرعی بود که از همان راه، به شوقِ دیدار پیامبر به مکه رفتند تا در حجة الوداع با رسول الله شرکت کرده و اعمال و مناسک حج را به جا بیاورند. که در این سفر، جانشین حضرت علی علیه السلام اموالی را که به عنوان وجوهات شرعی بود بدونِ اجازه امام بین لشکریان تقسیم میکند که امام ناراحت شدند و اموال را پس گرفتند در نتیجه عدهای از امام دلگیر شدند و نزد پیامبر صلی الله علیه و آله شکایت کردند ولی پیامبر صلی الله علیه و آله خطبهای خواند و مردم را متوجه کرد که علی علیه السلام در اجرای احکام الهی محکم است و در واقع کار او را تایید کرد.
پس سفرهای حضرت علی علیه السلام به یمن ارتباطی با واقعه غدیر ندارد.
استاد کوهستانی کارشناس مرکز شیعه شناسی قم، با اشاره به معنای واژه "مولا" گفت واژه مولا در زبان عربی غریب به ۲۷ معنا دارد ولی کثرتِ استعمال این واژه برای مفهومِ "سرپرستی و حاکم"، موجب میشود از آن تعبیر به دوستی نشود با توجه به اینکه قرائنی وجود دارد که این مسئله را اثبات میکند.
وی در ادامه به بیان این قرائن پرداخت و اظهار کرد:
واقعه ی غدیر در هوای گرم و سوزان مکه به وقوع پیوست و عقلاً و منطقاً نمی توان پذیرفت که حضرت رسول صلی الله علیه و آله در آن شرایط سخت و خستگی حُجاج که برای رفتن به منزل عجله هم داشتند سه روز آنها را در یک نقطه جمع کند و فقط بگوید علی دوستِ من است که بدون شک در طول بیست و سه سال رسالت بارها این مسئله را بیان کرده بودند.
علاوه بر آن در خطبه روز غدیر پیامبر صلی الله علیه و آله به نزدیک بودنِ رحلت خود و نبودنش در میانِ امت اشاره میکند که این به معنای انتخاب فردی برای هدایتِ مردم بعد از پیامبر میباشد.
استاد کوهستانی در ادامه افزود:
علمای متعددِ اهل سنت آیه اکمال دین را که در روز غدیر نازل شد را تصریح کرده که همین نشان می دهد مسئله مهمی را خداوند از طریق وحی به پیامبر رساند، نه این که آیه نازل شود که بگوید علی دوست من است و خیلی از بزرگان اهل سنت عقیده دارند که خداوند با این آیه از پیامبر خواسته جانشینش را تعیین کرده و اگر چنین نباشد دین کامل نمی گردد.
حجتالاسلام و المسلمین کوهستانی در ادامه به دلداری خداوند به پیامبر پس از آیه اکمال الدین اشاره کرد و گفت:
اینکه در این آیه خداوند به پیامبر خطاب می کند که نترس ما مراقب تو هستیم، نشان می دهد که مسئله مهمتری از دوستی علی با پیامبر در میان بود و منافع عده ای به خطر می افتاد فلذا خداوند به پیامبرش دلداری می دهد که نترس ما تو را حفظ خواهیم کرد و علاوه بر همه این قرائن، سه روز بیعتِ مردم با علی علیه السلام نشانه ای از مسئله ی ولایت و جانشینی حضرت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد وگرنه صرفا برای اعلام دوستی با علی نیازی به این تجمع ،بیعت و... نبود.
استاد کوهستانی در ادامه افزود:
علمای متعددِ اهل سنت آیه اکمال دین را که در روز غدیر نازل شد را تصریح کرده که همین نشان می دهد مسئله مهمی را خداوند از طریق وحی به پیامبر رساند، نه این که آیه نازل شود که بگوید علی دوست من است و خیلی از بزرگان اهل سنت عقیده دارند که خداوند با این آیه از پیامبر خواسته جانشینش را تعیین کرده و اگر چنین نباشد دین کامل نمی گردد.
حجتالاسلام و المسلمین کوهستانی در ادامه به دلداری خداوند به پیامبر پس از آیه اکمال الدین اشاره کرد و گفت:
اینکه در این آیه خداوند به پیامبر خطاب می کند که نترس ما مراقب تو هستیم، نشان می دهد که مسئله مهمتری از دوستی علی با پیامبر در میان بود و منافع عده ای به خطر می افتاد فلذا خداوند به پیامبرش دلداری می دهد که نترس ما تو را حفظ خواهیم کرد و علاوه بر همه این قرائن، سه روز بیعتِ مردم با علی علیه السلام نشانه ای از مسئله ی ولایت و جانشینی حضرت بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد وگرنه صرفا برای اعلام دوستی با علی نیازی به این تجمع ،بیعت و... نبود.