هرمزگان- برگزاری کارگاه مقاله نویسی با حضور خانم راضیه سلیمانی استاد حوزه و دانشگاه در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) بندرعباس

شناسه خبر : 152887

1403/10/04

تعداد بازدید : 12

هرمزگان-  برگزاری کارگاه مقاله نویسی با حضور خانم راضیه سلیمانی استاد حوزه و دانشگاه در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) بندرعباس
کارگاه مقاله نویسی با حضور خانم راضیه سلیمانی استاد حوزه و دانشگاه در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) بندرعباس در هفته پژوهش برگزار گردید.

کارگاه مقاله نویسی با حضور خانم راضیه سلیمانی استاد حوزه و دانشگاه در جمع طلاب مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها)  بندرعباس در هفته پژوهش برگزار گردید. خانم راضیه سلیمانی گفت: تحقیق و پژوهش باعث انتقال دانش به جامعه می شود لذا محقق و طلبه باید بر ابزار و روش انتقال آن مسلط باشند.  وی بیان کرد: مقاله نویسی ابزاری است که به محقق و طلبه فرصت می‌دهد تا علوم به دست آورده خود را گسترش دهد و از راکد ماندن آن علوم در ذهن  جلوگیری شود و از آن جایی که تحقیق و پژوهش باعث انتقال دانش به جامعه می باشد لذا محقق باید بر ابزار آن و روش انتقال مسلط باشد که یکی از این ابزار نوشتن مقاله علمی و خوب است .

خانم راضیه سلیمانی اذعان داشت: جهت تنظیم کردن عنوان تحقیق، می توان قبل از عنوان، کلماتی همچون؛ آثار، پیامد، مصادیق، اقسام و مانندآن اضافه کرد و بعد از عنوان محدوده زمانی، جغرافیایی، شخصیتی و یا کتابی اضافه کرد، اگر عنوان مقاله از دیدگاه کتاب خاصی باشد دست محقق برای نوشتن محدود می شود که بهتر است برای نوشتن مقالات و پایان نامه ها که نیاز به مطالب بیشتری است از دیدگاه، شخصیت خاصی تنظیم کرد، همچنین عناوین تحقیق، کلی و یا بسیار ریز نباشد، زمانی که عنوان خوبی برای کار تحقیقی انتخاب شود، بر ساختار تحقیق نیز بسیار اثر گذار خواهد بود. 
 
استاد حوزه علمیه افزود: چکیده وسط صفحه نوشته می شود، سمت چپ؛ نام نویسنده و یا نویسندگان نوشته می شود و در پاورقی مشخصات نویسنده که شامل؛ نام ، نام خانوادگی، سمت، سطح تحصیلات، مکان تحصیل و آدرس الکترونیکی نوشته می شود و در یک پاراگراف تنظیم و حدود دویست و پنجاه کلمه بیشتر نباید باشد، دو خط ابتدایی چکیده، اهمیت موضوع که در ضمن بیان آن باید به عنوان اشاره ای کرد، معنای لغوی و نقل و قول در چکیده وجود ندارد، روش تحقیق و روش گرد آوری از جمله مطالبی است که در چکیده مشخص می شود و در پایان آن باید اشاره ای به یافته ها و نتایج عنوان شود که نبودن این مطلب ضعف برای چکیده است، کلید واژه تحقیق از جمله عناوینی است که در انتهای چکیده قرار می گیرد و بین سه تا هفت کلمه بیشتر نیست. 
 
خانم سلیمانی بیان داشت: بعد از بیان چکیده مقدمه بیان می شود که بین یک صفحه تا یک صفحه و نیم است و در ابتدای آن به بیان مسئله پرداخته می شود، در این قسمت، اول از معلومات و کلیات سپس جزئیات نوشته می شود، روش تحقیق و محدوده کار علمی تحقیق، نیز در مقدمه بیان می شود همچنین در مقدمه به اهمیت و ضرورت موضوع و پیشینه تحقیق پرداخته می شود که در پیشینه به بررسی دو کتاب و مقاله مرتبت با عنوان باید پرداخت و در آن وجه تماز کار محقق با کارهای دیگر بیان می شود و بعضی از افراد بعد از پیشینه اشاره ای به ساختار تحقیق نیز می کنند. 
 
استاد دانشگاه اضافه کرد: مفهوم شناسی به بررسی معنای لغوی و معنای اصطلاحی موضوع می پردازد و برای این کار در معنای لغوی حتما باید به کتاب های لغت و برای معنای اصطلاحی به سراغ کتاب هایی که با موضوع ارتباط دارد مراجعه کرد. 
 
خانم راضیه سلیمانی اظهار داشت: در بدنه تحقیق؛ کلیه ادعاها و دلیل های تحقیق بیان می شود، برای خوب انجام دادن این کار، لازم است محقق یک ساختار خوب داشته باشد، عناوین و زیر عنوان های آن مشخص باشد و آنچه که به محقق در این زمینه کمک می کند، بدست آوردن یک سؤال اصلی و سؤالات فرعی مناسب از عنوان تحقیق است که سؤالات فرعی همان فصل های تحقیق به شمار می رود و باید حتما به آن پاسخ داد، همچنین باید مطالب تحقیق را به خوبی با موضوع تحقیق ارتباط داد و محقق در آدرس دهی دقت لازم را داشته باشد.  
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: نتیجه گیری خلاصه ی، پاسخ به سؤالات تحقیق است که بعد از نوشتن یک مقدمه کوتاه، خلاصه ای از مطالب به قلم خود محقق بیان و سپس یک نتیجه کلی نوشته می شود، در نتیجه گیری، مطلب جدید بیان نمی شود، بلکه عبارات جدید هستند، در پایان تحقیق فهرست منابع بیان می شود که در آن کلیه منابعی که در تحقیق استفاده شده است در پایان با اطلاعات کامل از آن منبع، نوشته می شود.

اخبار مرتبط