استاد در ابتدا به بررسی تأثیرات تولیدگرایی و مصرفگرایی بر نگرش پژوهشی طلاب پرداخت. در این نشست، بیان شد که اگر زندگی بر اساس تولیدگرایی باشد، لازم است تلاش و زحمت کشیده شود، چرا که ممکن است نتایج مثبت یا منفی به همراه داشته باشد.
تولیدگرایی و مصرفگرایی بهطور مستقیم بر رویکرد پژوهشی طلاب تأثیرگزار است. تفکر تولیدگرایانه ممکن است با چالشهایی مواجه شود؛ اما این نوع تفکر به دنبال منابع معتبر مانند: عقل بشر و آموزههای دینی است. در این زمینه، قرآن به عنوان منبعی معتبر برای شناخت معرفی شده است.
وی افزود: رهبر معظم انقلاب نیز تأکید کردند: باید در زمینه هوش مصنوعی به سمت تولیدگرایی حرکت کنیم. برای این منظور، طلاب باید از نظر فنی قوی شوند و محتوای پژوهشی برگرفته از دین را ارائه دهند.
استاد در ادامه فرمود:در تعالی اندیشه مهم این است که بندهی خدا شویم و طلبهای که طالب علم است باید تعالی روحی پیدا کند.
سپس خانم اقطاعی سه مدل تفکر معرفی کرد:
1. تفکر نقاد: افرادی که نسبت به دیگران نقد دارند و آگاه به زمان هستند.
2. تفکر خلاق: شامل دیدگاههای واگرا که پس از تحلیل به نتیجهای همگرا میرسند.
3. تفکر مراقبهای: نیازمند مراقبت از ذهن و اولویتبندی درست در تشخیص مسائل.
در نهایت، تأکید شد که طلاب باید به دنبال تعالی روحی و علمی باشند تا به اهداف بلند خود دست یابند. این نشست فرصتی بود برای تبادل نظر در خصوص اهمیت تفکر عمیق و اثرگذاری آن در زندگی علمی و اجتماعی.