مازندران ریحانه الرسول(س)نکا

سیر مطالعاتی خوانش کتاب تفسیر نهج البلاغه

شناسه خبر : 152595

1403/10/02

تعداد بازدید : 1

سیر مطالعاتی خوانش کتاب تفسیر نهج البلاغه
برگزاری سیر مطالعاتی تفسیر نهج البلاغه از منظر مقام رهبری (مد ظله) در مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا

به گزارش پایگاه خبر و رسانه حوزه علمیه خواهران، کتابدار مدرسه علمیه ریحانه الرسول(س) نکا از سلسله جلسات شرح نهج البلاغه از منظر مقام معظم رهبری خبر داد:

دهقان گفت: در پی سلسله جلسات تفسیر نهج البلاغه که توسط طلبه مدرسه نادری ارائه گردید به بخشی از خطبه اول و سوالات مربوط به آن پرداخت.

وی افزود: اولین سوال مطرح شده در این بحثاین است، زمینه اجتماعی و فکری اقتصادی ظهور نبوت‌ها در چیست؟  زمانی که انبیا در آن ظهور می‌کردند زمانی بود که بیشترین آفریدگان خدا فرمانی که وی به انسان‌ها سپرده، دگرگونه کردند پس حق خدا را ندانسته‌اند و رقیبانی را با او پذیرفته‌اند و شیطان‌ها آنان را از شناخت او باز داشته‌اند و از عبودیت او برگردانده بودند در چنین دورانی بود که خدا پیامبرانش را در میان آنان برانگیخت

نادری گفت:چند خصوصیت برای جامعه جاهلی یعنی جامعه‌ای که در آن بعثت انبیا واقع شود ذکر می‌شود .

  1. اینکه بیشتر آنان فرمان خدا را دگرگون کرده بودند،  حالا منظور از فرمانی که خدا به انسان سپرده چیست با استفاده از آیات در می‌یابیم که خدا فرمان داده بود که از شیطان‌ها از بت‌ها از خداهای گوناگون اطاعت نشود اما انسان‌ها این فرمان را دگرگون کردند در این زمان خدا نبوت‌ها را در جامعه به وجود آورد .
  2. در خطبه اول  در جای دیگر آمده مردم روی زمین در آن هنگام به فرقه‌های جدا جدا، دارای هوس‌های پراکنده و شیوه‌های گوناگون بودند کسانی خدا را به آفریدگانش همانند می‌کردند و کسانی در نام او فرومانده و به او نرسیده بودند و کسان دیگر به حقیقتی جز او اشاره می‌کردند .

 

فرقه ها جدا جدا بودند یعنی چه؟ یعنی یک اندیشه همه گیر وجود تداشت.

 

دارای هوس های پراکنده بودند یعنی چه؟  دارای دو معنا است:

           1 )اینکه انسانها در هر بخشی ازبخش های جامعه دارای خواستها و جهت گیری های ویژه خودشان بودند، آرمان مشترک وجود نداشت.

2)اینکه هوسها در سطح زندگی مردم پراکنده شده بود. یعنی در سراسر عالم چند قطب و قدرت وجود نداشت.

 

در نام او فرومانده بودند یعنی چه؟ اینکه خدا را با معهنای واقعی خودش، یعنی آن ذات مستقل واجب الوجود و تردید ناپذیر که آفریننده عالم است نمی توانند بشناسند با مفهوم برجسته فلسفی قابل استدلال نمی‌شناسند برای همین از اسم خدا آن طرف‌تر نمی‌روند و جاذبه‌های معنوی و عشق و عرفان برایشان بی معناست.