مسابقه خلاصه نویسی به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش در مدرسه علمیه نرجسیه سنقر برگزار شد.
نوری معاون پژوهش مدرسه هدف از برگزاری این مسابقه را تشویق طلاب به مسابقه خلاصه نویسی با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی ، تثبیت و تعمیق مطالعه و یادگیری موثر،پرورش خلاقيت ذهن و رشد فکری طلاب و بهره مندی از حجم زیاد مطالب در زمان اندک در بین طلاب دانست و اظهار داشت: سوالات این مسابقه از محتوای فصل چهارم و پنجم، از کتاب « روش های یادگیری و مطالعه با تالیف دکتر علی اکبر سیف » می باشد.
وی در توضیح این دو فصل با بیان اینکه یادگیری مسیر پیمودن اطلاعات از محیط و ثبت آن در حافظه است افزود:
راهبرد ها تسهیل کننده و تقویت کننده این مسیر هستند
راهبرد ها به دو دسته شناختی و فراشناختی تقسیم می شوند راهبرد های شناختی تکرار و مرور/بسط و گسترش معنایی/ سازمان دهی هستند هدف راهبرد های شناختی یادگیری تفکر و یادآوری می باشد ، اما راهبرد های فراشناختی تمرکز بر شناختِ شناخت یا دانستنِ دانستن می باشد. فرد روی چگونگی یادگیری خود سرعت مطالعه خود و سبک یادگیری خود تحلیل و بررسی دارد
معاون پژوهش بیان کرد:
در این مسابقه 15 نفر از طلاب شرکت کردند که به 4 از نفر از افرادی که بهترین خلاصه هارو ارسال کرده بودند، انتخاب و جوایز نقدی به برگزیدگان تعلق گرفت، این مسابقه به طلاب انگیزهای مضاعف برای بهبود مهارتهای خود در این زمینه داد.
وی با اشاره به اینکه این مسابقه به ارتقای مهارتهای نوشتاری و تحلیلی شرکتکنندگان کمک شایانی کرد تصریح کرد: تأکید بر اهمیت خلاصهنویسی به عنوان یکی از ابزارهای اساسی پژوهش، از اهداف مهم این رویداد بود که به خوبی محقق شد. این گونه فعالیتها میتواند انگیزهی مناسبی برای پژوهشگران جهت شرکت فعالتر در برنامههای علمی و تحقیقاتی ایجاد کند.