به گزارش خبر و رسانه حوزه علمیه خواهران، کتابدار ریحانه الرسول (س) نکااز خوانش تفسیر سوره تغابن خبر داد:دهقان گفت: در این نشست که توسط طلبه مدرسه معصومه دهقان ارائه شد به تفسیر آیات ابتدایی سوره پرداخت.
فایده استخراج موضوع کلی هر سوره
وی گفت: اگر مضمون کلی سوره برای ما روشن بشود انسان معنای آیات را خوب میتواند با توجه به آن مضمون کلی بفهمد. در مورد سوره های بزرگ خیلی سخت میشود که انسان بتواند مضمون اول تا آخر سوره بقره یا سوره آل عمران را به دست بیاورد. بعضی از مفسرین این کارها را میکنند بعد هم بیان میکنند که این سوره این مضمون را دارند. ولی در سوره کوچک این آسانتر است که مضمون کلی سوره را بفهمیم..
مثلا در سوره ی منافقون مضمون کلی سوره چیست؟ نفاق است. که اگر انسان این سوره را از اول تا آخر بخواند خیلی راحت میفهمد که محور اول تا آخر این سوره نفاق است
وی افزود: توضیحی درباره علت نامگذاری قیامت به یوم التغابن
اسمی که برای این سوره انتخاب شده از اسماء قیامت است که یوم التغابن روز غبن طرفینی است
وقتی در قرآن درباره قیامت صحبت میشود اسمهای گوناگونی بر آن ذکر میشود:یومِ البَعثِ، یوم الحَشر، یومَ التَّناد:روزی که همدیگر را مثلا ندا میکنند، یا روزی که یکدیگر رامغبون میکنند
مومن با یک معیار هایی که دارد تلاش میکند وسودی به دست می آورد و راهش هم درست است
کافر بایک معیارهای دیگری که دارد تلاش میکند، او هم به خیال خود سودی به دست میآورد.. البته راهش غلط است
مثلا فرض کنید شماها که مومن به خدا هستید و دارید در راه خدا تلاش میکنید تلاشی دارید، کاری دارید، زن و فرزندی دارید، دوستی و دشمنی هایی دارید، ولی جهت زندگیتان خدایی است، یعنی مواظبید کاری که خلاف نظر خدا است، انجام ندهید.
ولی کافر، آدمهای غبی این روزگار که میلیاردها از آنها در دنیا هستند که دارند دنبال منافع خودشان میگردند، آنها هم همین کارهارا دارند:دوستی، دشمنی،کاسبی
اما جهت کارشان، جهت منافع شخصی است و جهت الهی نیست..
اینها معیارهای این گروه ها است و همه هم خیال میکنند که در این بازارزندگی، کمر دشمن خودشان را شکسته اند
اینها روز قیامت که میشود هردو گروه میبینند که سرشان کلاه رفته..
حتی مؤمنین.. که حسرت میخورند کاش بیشتر تلاش میکردند بیشتر زحمت می کشیدند
در دنیا رنج هایی وجود دارد که در پیش خداوند دارای اجر است
تغابن یعنی مومن وکافر، نه اینکه اینها همدیگر را مغبون کرده باشند.. بلکه اینکه هردو گروه مغبون شده باشند، سرشان کلاه رفته باشد..
وآه هم بخاطر اینکه درضررهای بزرگ ، خودش را انداخته و از نفعهای بزرگ غفلت ورزیده و آنهارا به دست نیاورده است.