گلستان سعدیه رامیان

برگزاری کرسی آزاداندیشی حجاب اجبار یا انتخاب؟

شناسه خبر : 152192

1403/09/24

تعداد بازدید : 13

برگزاری کرسی آزاداندیشی حجاب اجبار یا انتخاب؟
به گزارش معاونت پژوهش مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان، کرسی آزاداندیشی نقد و نظر با محوریت «حجاب، اجبار یا انتخاب» با حضور کارکنان، اساتید و طلاب مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان برگزار شد.

در این نشست، خانم طاهری به عنوان استاد ارائه دهنده، با استناد به آیه 59 سوره احزاب «یا أیها النبی قل لأزواجک و بناتک و نساء المؤمنین یدنین علیهن من جلابیهن ...»، بیان کرد: بر اساس آیه شریفه، زنان مسلمان باید حجاب داشته و زیبایی‌های خود را بپوشانند، زیرا اگر با پوشش اسلامی در جامعه حضور یابند از امنیت و آرامش برخوردار بوده و در معرض آسیب و آزار دیگران قرار نمی‌گیرند.

وی افزود: نزول آیات حجاب و احادیث اهل بیت(علیهم‌السلام) به معنای ماندن زن در منزل نیست، بلکه مجوزی برای حضور زن در اجتماع است، بنابراین، زنان در مشاغلی که با ظرافت و توانایی آنان سنخیت و تناسب دارد می‌توانند در جامعه به فعالیت بپردازند.

مدیر مدرسه علمیه سعدیه خواهران رامیان با بیان این‌که زحمت حجاب حق بیمه‌ای است که زن برای حفظ سلامت و امنیت خویش می‌پردازد، تشریح کرد: پوشش و حجاب موجب صیانت و حفظ زن از خطرات و آسیب‌های اجتماعی می‌گردد.

خانم طاهری در پاسخ به این شبهه که حجاب مسأله شخصی است و هر کسیمی‌تواند آن را رعایت کرده یا ترک نماید، تأکید کرد: مسأله شخصی تنها به شخص مربوط می‌شود و با سود و زیان، حقوق، مصالح و منافع دیگران ارتباطی ندارد، اما حجاب مسأله اجتماعی و عمومی است و نوع حضور زن در جامعه از تأثیرگذارترین مسائل اجتماعی است.

وی افزود: وقتی رفتار و عمل فردی در دیگران اثرگذار باشد می‌توانند نسبت به آن واکنش نشان داده و حق خویش را مطالبه کنند و حکومت نیز می‌تواند برای آن و تأمین حقوق دیگران قانون تصویب کند و همه باید از آن تبعیت نمایند.

استاد حوزه، حجاب را مقوله فرهنگی دانست و تصریح کرد: حجاب نظم اجتماعی بوده و نیازمند پشتیبانی قانونی است، بنابراین، کار فرهنگی و قانونی مکمل یکدیگرند.

خانم طاهری با اشاره به این که حجاب اسلامی مفهومی از جنس باور و اعتقاد است و اجباری نیست، بیان کرد: کسی که به حجاب و مانند آن اعتقاد ندارد را نمی‌توان اجبار کرد، اما با مدیریت در حوزه رفتار اجتماعی جلوی آسیب زدن به دیگران گرفته می‌شود.

وی با بیان این‌که طلاب و مبلغانی که در عرصه آموزش و پرورش وارد می‌شوند باید از لحاظ علمی و مهارتی توانمند باشند تا بتوانند زیرساخت‌های نهادینه‌سازی حجاب در بین دانش‌آموزان را فراهم کنند، خاطرنشان کرد: طلاب و مبلغان حوزه‌های علمیه باید با دانش‌آموزان ارتباط دوستی برقرار کرده و باورهای دینی آنان را تقویت کنند.

خانم منصوری به عنوان استاد ناقد به تعریف حجاب پرداخت و گفت: حجاب اسلامی فراتر از پوشیدگی است و چگونه پوشیدن و مقدار پوشاندن را نیز شامل می‌شود.

وی به آثار فردی و اجتماعی حجاب اشاره کرد و افزود: حجاب امر شخصی نیست؛ بلکه با توجه به پیامدهای آن در جامعه، مسأله‌ای است که به اجتماع نیز مربوط می‌شود.

استاد حوزه ادامه داد: تبیین ملاک و مبنای احکام فردی و اجتماعی یا ذو وجهین بودن آن، در روشن شدن مسأله حجاب و چالش‌های مترتب بر آن تأثیر بسیاری دارد و علاوه بر آن، اگر به مصادیق دیگری غیر از حجاب نیز پرداخته شود، پذیرش ذو وجهین بودن حجاب و چالش‌های آن تسهیل گشته و مقاومت منفی جامعه در برابر آن کاهش می‌یابد.

وی با استناد به آیه 256 سوره بقره «لا إکراه فی الدین ...»، تشریح کرد: در انتخاب دین اجبار نیست و هر فردی می‌تواند راه هدایت و سعادت یا گمراهی و شقاوت را انتخاب کند، بنابراین، هر انسانی در انتخاب حجاب مخیر است، اما در حوزه عمل چون رفتارش بر دیگران تأثیر می‌گذارد باید در جامعه قوانین حجاب را رعایت کند حتی اگر به آن اعتقاد نداشته باشد.

خانم معینی فر به عنوان دبیر علمی به بحث پیرامون تاریخچه حجاب پرداخت و افزود: در دوران اشکانیان و ساسانیان زنان از حجاب برخوردار بوده و سرها و بدن‌هایشان را می‌پوشاندند.

وی، حجاب را امر عقیدتی دانست و تآکید کرد: ابتدا باید عقل آن را بپذیرد و سپس دل به آن مایل شود تا آن را انجام دهیم، لذا حجاب امر عقلی و دلی است و اجبار در آن وجود ندارد.

استاد حوزه با اشاره به آثار حجاب بر بانوان، تشریح کرد: بانوانی که حجاب اسلامی را رعایت کرده به بالاترین رتبه علمی و فرهنگی دست یافته و در عرصه اجتماعی اثرگذار بوده‌اند، بر این اساس، زنان با حفظ نهاد خانواده و تربیت فرزندان می‌توانند با رعایت پوشش و حجاب در جامعه حضور یابند.