میزگرد علمی پژوهشی باموضوع "بررسی فقهی آرایش های نوپدید" با حضور "سرکار خانم فاتحی" استاد فقه حوزه برای طلاب پایه پنجم، ششم وهفتم در تاریخ 13/09/1403 در حوزه علمیه تخصی الزهراء علیها سلام برگزار شد.
استاد فاتحی با بیان اینکه کاشت مو، مژه و تتو رواج زیادی در بین بانوان پیدا کرده است، گفت: برخی میپرسند که آیا با داشتن آرایش مخل وضو و غسل، بدن پاک است؟وآیا این آرایش ها مصداق زینت در عرف هستند یا نه؟ جواب سوال اول اینکه طهارت دو حالت ظاهری و باطنی دارد
ایشان افزود: در طهارت ظاهری اگر بدن و لباس به نجاساتی مانند خون آلوده شود، نیازمند آبکشی است، ولی طهارت باطنی طهارت از مواردی مانند جنابت با انجام غسل است و ربطی به طهارت ظاهری ندارد؛ یعنی اگر فرد جُنُب باشد، ولی بدنش آلوده به حدث ظاهری نباشد، پاک است و دست زدن به حوله و دیوار و غیره منعی دارد
فاتحی با بیان اینکه غسل و وضو برای طهارت باطنی است، افزود: براین اساس، فردی که ناخن میکارد، بدنش نجس نیست، یعنی طهارت ظاهری دارد، اما طهارت باطنی ندارد و دست زدن او به وسایل منزل افرادی که با آنها رفت و آمد دارد، اشکالی ندارد
فاتحی اظهار کرد: کاشت مژه هم به دو صورت موقت و دائم انجام میشود که دائم آن مانند کاشت مو هست که مانع برای وضو هم نیست
وی تصریح کرد: امروز کاشت موقت یا چسباندن مژه با چسب بیشتر شایع شده و باید این مانع رفع شود. بسیاری افراد تصور میکنند با چسباندن(اکستنشن) میتوانند مژه دائمی داشته باشند، در صورتی که مژه دائمی فقط با جراحی ممکن است؛ کارهایی که در آرایشگاهها انجام میشود، کاشت محسوب نمیشود و قابل برداشتن است
ایشان در ادامه بیان داشت: کاشت ابرو هم شبیه کاشت مو کار تخصصی است و از جهت غسل و وضو، کاشت ابرو با جراحی، مشکلی ایجاد نمیکند.
استاد حوزه با اشاره به اینکه تتو وارد کردن موارد رنگی به لایههای زیرپوست با سوزن است.
در تتوی موقت از رنگهای متالیک و اسپری خالکوبی استفاده میشود و رنگ استفاده شده مانع برای وضو و غسل است.
فاتحی گفت: در تتوی ترکیبی، جوهر بعد از مدتی از بین میرود، در تتو از کربن یا جوهر سیاه، جوهر سبز، آبی روشن و غیره استفاده میشود که براساس تحقیقاتی در آمریکا این جوهرها به صورت کلی استاندارد نیستند و مضراتی دارند و شاید بسیاری از بیماریها که با آن روبرو هستیم اما علت آنها را نمیدانیم، ناشی از ورود همین مواد شیمیایی به بدن باشد.
فاتحی در ادامه اظهار داشت: تتوی دائمی، جرم ندارد، لذا برای وضو و غسل مشکلی ایجاد نمیکند، گرچه با توجه به اینکه فرد یک تا سه روز نباید صورت خود را بشوید، در حالت پاکی نمیتوان این کار را انجام داد.
وی به هاشور ابرو اشاره کرد و گفت: کشور ایران جزء سه کشور اول دنیا در استفاده از وسایل آرایشی و زیبایی طبی و غیره است که نشان میدهد میل به زیبایی در ایران بسیار زیاد است. اینها زیبایی ظاهری است، ولی آنچه برای خدا مهم است، زیبایی باطنی و روحی است.
کارشناس فقه حوزه گفت: یک عالم و جوانی که صفا و زیبایی باطنی دارد، مورد احترام همه افراد است، حتی کسانی که خودشان مؤمن نیستند، اما برخی افراد هر نوع آرایش متصوری را انجام میدهند، با این حال زیبا نیستند و حتی حالات غیرطبیعی هم میگیرند.
کارشناس فقه حوزه تأکید کرد: افرادی که به این آرایشها تمایل دارند، ابتدا مراحل انجام این آرایشها را ببینند و اگر در انجام آن چیزی جرم داشته و مانع رسیدن آب نباشد، مخل برای وضو و غسل نیست، اما اگر ماده خارجی روی پوست قرار بگیرد، مانع و مخل است و فرد هم نمیتواند با اختیار خود مانعی برای وضو و غسل ایجاد کند و در این صورت جبیره هم درست نیست.
فاتحی در ادامه به روایتی اشاره و تصریح کرد: در تمامی موارد ذکر شده، اگر نوع آرایش مصداق زینت در عرف باشد، پوشاندن آن از نامحرم واجب است؛ پیامبر گرامی اسلام صلّیاللهعلیهوآلهوسلّم فرمودند: "اگر زنی خود را برای نامحرم زینت و آرایش کند، خداوند او را در آتش جهنم میسوزاند".

