نشست پژوهشی با عنوان «نقش رسانه در خیزش جریان های فتنه انگیز » بصورت کارگاهی و با مشارکت طلاب در تطبیق محتوا بر جریانات امروزی برگزارشد.
معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) از برگزاری نشست پژوهشی با عنوان « نقش رسانه در خیزش جریان های فتنه انگیز » به صورت حضوریویژه طلاب سطح سه این مدرسهخبر داد
به گزارش معاون پژوهش مدرسه علمیه حضرت زینب سلام الله علیها نشست پژوهشی نقش رسانه در خیزش جریان های فتنه انگیز با حضور خانم اقطاعی به صورت حضوری برگزار شد.خانم رئیسی معاون پژوهش این مدرسه ضمن بیان این خبر افزود: با توجه به ضرورت آشنایی طلاب با شگردهای رسانه ای و قدرت تبلیغات در ایجاد فتنه ها ، این نشست برگزار شد.
خانم فاطمه زند اقطاعی ضمن تعریف ابزار رسانه به جایگاه و اهمیت آن در تغییر فرهنگها اشاره کرد و گفت:یکی از ابزارهای مهمی که امروزه دشمن برای سلطه بر سرزمین و فرهنگ و مکتب و افراد آن به کار میگیرد رسانه است قالبهای رسانه از گذشته تاکنون سیر رو به رشدی داشته است از زمانی که منبرها جارچیهای به عنوان یک رسانه بودند تا امروزه که فضای مجازی اینترنت شبکههای اجتماعی بخش عظیمی از رسانههای در دست مردم را تشکیل میدهند از سویی این رسانه به عنوان یک ابزار دولبه هم میتواند در خدمت بشریت و هم در خیانت به آن نقش داشته باشد.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به ویژگیهای رسانه و قدرت آن در ایجاد فتنه پرداخت و افزود:یکی از ویژگیهای رسانه امروز سرعت انتشار قابلیتهای چندگانه متنی تصویری صوتی و فیلم است این سبب میشود که یک خبر در کوچکترین کمترین زمان ممکن انتشار یابد لذا سرعت انتشار رسانههای امروز بالاست دشمن از این ظرفیت رسانه برای ایجاد فتنه و به هم ریختن جامعه اسلامی بسیار استفاده میکند مهمترین مؤلفهها یا کدهایی که میتواند در ایجاد فتنه انگیزی رسانهای موثر باشد عبارت است از شایع پراکنی ایجاد گمان بد بین مردم و استفاده از خواص سلبریتیها در مورد اول یعنی شایعه پراکنی دشمن به بهانههای مختلف شایعههایی نسبت به شخصیت محبوب جامعه یک تفکر خوب یک فرهنگ مطلوب یک مکتب ایجاد میکند و به این شایعات با ابزار رسانه دامن میزند سبب ایجاد گمان بد بین مردم میشود نمونه این مسئله را در طول تاریخ میتوان در زندگی شخصیتی به نام فضل بن شاذان نیشابوری مشاهده کرد. بعد از اینکه تخریب شخصیت یا مکتب صورت گرفت باید این گمان بد مردم تبدیل به یقین شود که دشمن این زمینه هزینهها میکند حتی ممکن است مهرههای خود را نیز فدا کند چون ذهن مردم را از شک به سمت یقینی برده که مردم احتمال خطا در آن نمیدهند مثلاً احکام اسلامی را زیر سوال ببرد نمونههایی از آن را در بد جلوه دادن حکومت اسلامی و نظام اسلامی یا رهبران اسلامی با ترفند های رسانهای تخریب و نقطه زنی نماید.
دانشجوی دکترای فقه خانواده به بیان روند تطبیقی رسانه با جریانات امروز پرداخت و نتیجه گرفت:در قدم بدی برای اینکه مردم را با خود همراه کند از خواص جامعه که معمولاً مردم با آنها نگاه دارند استفاده میکند خواص بیبصیرتی که با همراهی سلبریتیهای آن جامعه همراه شده و موجی از مخالفتها و تناقضها را به راه میاندازد این سبب میشود که مردم در انتخاب راه درست خطا کنند این جریان به نفع دشمن و حاکمیت او تمام میشود آنچه که در زندگی فضل بن شاذان اتفاق افتاد و سبب شد جابر بن معاذ مامور خلیفه رهبر مردم شیعه شود و حرکت صحیح و درست رهبر آن جامعه را با حذف شخصیت فضل بن شازان تحت تاثیر قرار دهد بنابراین کارکرد رسانه در گذشته و حال گرچه از نظر قالب متفاوت بوده اما از نظر عملکرد و محتوا یکی بوده و نیازمند شناخت و جهاد تبیین از سوی آگاهان و دلسوزان جامعه است که بتوانند خط حرکتی دشمن را باطل سازند.
ایشان در پایان نشست به پرسشهای طلاب نیز پاسخ دادند