آذربایجان شرقی| مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها)| تبریز

تعارض نمایی اشتغال زنان با نقش آنان در خانواده؛ مانع تحقق الگوی سوم

شناسه خبر : 150823

1403/08/29

تعداد بازدید : 17

تعارض نمایی اشتغال زنان با نقش آنان در خانواده؛ مانع تحقق الگوی سوم
پیش نشست همایش ملی ملزومات، سازوکارها و موانع تحقق الگوی سوم زن مسلمان با عنوان «تعارض نمایی اشتغال زنان با نقش آنان در خانواده؛ مانع تحقق الگوی سوم» در 29 آبان ماه به صورت حضوری در مدرسه علمیه تخصصی الزهراء (سلام الله علیها) تبریز برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین رضا دهقان نژاد با بیان اینکه مطالب گفته شده برگرفته از کتاب الگوی سوم زن مسلمان اثر استاد فرج الله هدایت نیا است و در رابطه با زن، خانواده و جامعه سه الگوی «خانواده گریزی»، «خانه نشینی» و «خانواده گرایی همراه با حضور اجتماعی فعال و سازنده» وجود دارد، جلسه را شروع نمودند. وی به طور خلاصه الگوی اول و دوم و مبانی و ادله آنها را مورد بررسی قرار دادند و در نهایت به الگوی سوم و باید ها و نباید ها آن پرداختند. از جمله علل و پیامد های خانواده گریزی (مجرد زیستی و مرجوح شماری خانه داری) به باورهای غلط دینی، مسئولیت گریزی و تنوع طلبی و لذت جویی جنسی اشاره شد و از پیامدهای آن به پاک دامنی همراه با فشارهای روحی، آلوده دامنی و روابط فرازناشویی عنوان گردید. گونه دوم الگوی اول (خانواده گریزی) خانه گریزی است که نقطه مقابل خانه داری است و از علل آن به اولویت بخشی به حضور اجتماعی، مرجوح شماری خانه داری بیان گردید. ایشان درباره الگوی دوم(خانه نشینی) عنوان داشتند مهم ترین مانع تحقق الگوی سوم زن مسلمان، الگوی خانه نشینی است. مقصود از خانه نشینی را تحریم حضور اجتماعی زن بر پایه برداشتی از دین است. بنابراین موضوع مورد بحث در این قسمت خانه نشین خواستن یا خانه نشین کردن زن بر اساس برداشتی از دین اسلام است. استاد محترم در ادامه به بررسی جایگاه فقهی الگوی خانه نشینی زن و نقد مبانی و ادله لزوم خانه نشینی زن پرداختند و به تفصیل بیان کردند الگوی خانه نشینی زن دو مبنای متفاوت دارد؛ مبنای نخست آن ناسازگاری حضور اجتماعی زن با اصل پاک زیستی و مبنای دوم ناسازگاری حضور اجتماعی با مسئولیتهای همسری است. در نقد ادله نظریه خانه نشینی زن برای اثبات لزوم خانه نشینی زن به بعضی آیات و عمدتاً به روایات معصومان استدلال شده که به نقد و بررسی آنها پرداختند. در نهایت افزون بر این موارد، به مواردی از استفتائات امام خمینی ( رحمه الله علیها) اشاره نمودند که ایشان بر جواز حضور زنان در محیط های آموزشی، اداری، درمانی و.... تأکید کرده و حضور مردان را فی نفسه مانعی برای حضور زن ندانسته­اند. بنابراین الگوی مطلوب از منظر اسلام، الگوی سوم است و از شاخصه های الگوی سوم به دو بخش خانواده محوری زن مسلمان و حضور اجتماعی مسئولانه زن مسلمان (عرصه های حضور اجتماعی زن؛ اداری و استخدامی؛ حق اشتغال زنان در اسلام و جمهوری اسلامی ایران، الگوی اشتغال زنان) اشاره نمودند.