استان اصفهان،مدرسه علمیه فاطمه الزهرا(س) ویلاشهر نجف آباد

موضوع یابی پژوهشی

شناسه خبر : 150698

1403/08/01

تعداد بازدید : 2

موضوع یابی پژوهشی
مدرسه علمیه ی فاطمه الزهرا (س) نشست موضوع یابی با محوریت حدیث کساء برگزار نمود.

 

استاد در ابتدای جلسه به اهمیت حدیث کساء اشاره کردند و فرمودند که آیت الله بهجت در برنامه روزانه خود، که شامل ۷تا ۸ساعت عبادت بود، حتماً این حدیث را تلاوت می‌کردند. این نشان‌دهنده ی اهمیت و برکت این حدیث در زندگی ایشان بود. همچنین، داستانی از امام‌جمعه دورود در ابتدای جنگ تحمیلی بیان کردند. زمانی که این شهر تحت حملات دشمن قرار داشت، امام جمعه ی شهر از یکی از علما پرسیدند که در این شرایط چه باید کرد که شهر کمتر صدمه ببیند و ما پیروز شویم؟ عالم بزرگوار توصیه کردند که با چند نفر به خارج از شهر رفته و حدیث کساء را بخوانند. پس از انجام این عمل، هنگامی که هواپیمای دشمن بر فراز شهر دورود پرواز می‌کرد ولی بمباران انجام نمی داد تا این که نیروهای نظامی درود هواپیما را زدند ،وقتی خلبان دشمن با چتر نجات فرود آمد از او پرسیدند که چرا بر فراز آسمان می چرخیدی ولی بمب باران انجام نمی دادید؟ خلبان گفت کم هر چه می چرخیدم فقط آب م می دیدم منتظر بودم به خشکی برسم و به همین دلیل نتوانستم بمباران کنم. این واقعه به عنوان یکی از معجزات حدیث کساء مطرح شد.

استاد در ادامه به بررسی سلسله راویان حدیث کساء پرداختند و تأکید کردند که وجود برخی افراد مجهول در این سلسله، نمی‌تواند دلیلی بر عدم اعتبار این حدیث باشد. توجه علما و بزرگان به این حدیث و توصیه به خواندن آن خود نشانه‌ای از اعتبار آن است و از طرفی به گفته سید هاشم بحرانی، سند این حدیث بسیار قوی و معتبر است و نام علمای بزرگی چون شهید اول، مقدس اردبیلی، مرحوم محقق، ابن فهد حلی، طبرسی و کلینی در آن وجود دارد.

نکات تربیتی حدیث کساء

1. احترام به والدین: در ابتدای حدیث، واژه «دخل» به معنای تشریف آوردن به کار رفته است که نشان‌دهنده جایگاه والای پدر است و به فرزندان یادآوری می‌کند که وجود آنها مدیون والدینشان است پس لفظ (دخل) را آورده اند نه لفظ (جاء)

 

2. عنوان اجتماعی والدین: استاد اشاره کردند که باید به مقام اجتماعی پدر و مادر در خانه توجه شود؛ چراکه در جامعه ممکن است عناوینی چون دکتر و مهندس داشته باشند، ولی در خانه این احترام باید حفظ شود و باید همسر و فرزندان این جایگاه اجتماعی فرد را در نظر داشته باشندو برای ایشان احترام قایل باشند.

3. صله رحم: واژه «فی بعض الأیام» به صله رحم اشاره دارد و نشان می‌دهد که انسان می‌تواند بدون هماهنگی، در زمان‌های خاص به دیدار نزدیکان برود و با تازه دیدار کردن عزیزان حال خود را خوب کند.

4. سلام و احترام: فراز «فقال السلام علیک یا فاطمه» یادآور این است که هنگام ورود به خانه، باید سلام کرد و فراز «فقلت علیک السلام» نشانه فوریت در پاسخ به سلام است.

5. ابراز ضعف:فراز (انی اجد فی بدنی ضعفا) پیامبر تنها ضعف خود را به دخترشان اعلام کردند، که نشان‌دهنده ی این است که باید رد خود را به همه بیان نکنیم و ایشان درد خود را برای دخترشان که دلسوز و مقام حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها)  که به عنوان مادر برای حضرت رسول(ص) است، بیان می کند.

6. نکوهش نکردن: در فراز «فَقُلْتُ لَهُ اُعیذُکَ بِاللَّهِ یا اَبَتاهُ مِنَ الضُّعْفِ»، استاد تأکید کردندزمانی که کسی برای شما درد دل می کند ،باید با کلام دل‌نشین به مشکلات دیگران پاسخ دهید و آنها را به یاد خداوند بیندازید.

7. محبت والدین: فراز «یا اَبَتاهُ ،اُمّاهُ »این الف تحنن است که نشان‌دهنده ی محبت و دلسوزی والدین نسبت به فرزندان است که اصلی‌ترین عامل حفظ سلامت روانی فرزندان به‌ویژه در دوران کودکی است.

8. تأثیر نام‌گذاری: استاد در مورد فراز «فقال یا فاطمه» اشاره کردند که صدا زدن اسم واقعی فرد تأثیر عمیقی بر او دارد، به‌خصوص اگر لحن با لحن متناسب  باشد.

استاد در پایان جمع بندی نمودند که این نکات می‌توانند به عنوان موضوعات پژوهشی در زمینه تربیت و روان‌شناسی خانواده مورد بررسی قرار گیرند و نشان‌دهنده عمق و غنای حدیث کساء در زندگی فردی و اجتماعی ما باشند.