خانم سلاله اخلاقی طلبه رشته اخلاق و تربیت اسلامی در خصوص پایان نامه خود اینگونه توضیح داد: خانواده، مهمترین نهاد تربیتی برای رشد و بالندگی افراد محسوب میشود. و استحکام خانواده به روابط اثر بخش میان اعضاء آن بستگی دارد. روابط سالم میان آنها از خودمراقبتی نشأت میگیرد، لذا؛ اثر بخشترین تعاملات خانواده بر مبنای خودمراقبتی است. با توجه به گستردگی مفهوم خودمراقبتی آن را در علوم مختلف از قبیل علم روانشناسی وعلم اخلاق و در قرآن کریم مورد بررسی قرار گرفت. و بعد از آن به تبیین ابعاد خودمراقبتی در علم روانشناسی که شامل مفاهیمی چون: خودتنطیمی، خودکنترلی، خودگردانی، خودمدیریتی، خودمهارگری و تابآوری پرداخته شد. و خودمراقبتی در علم اخلاق در ذیل مفاهیمی چون؛ خویشتنداری بیان گردید.
وی در ادامه بیان کرد: خودمراقبتی در قرآن کریم دارای مفاهیمی مانند: نفس، تهذیب نفس، تقوا و خودشناسی آماده است. و با توجه به اینکه خودمراقبتی در این نوشتار به معنای تلاش متعهدانه برای رفع نیازهای خود و دیگران است؛ در دو حیطه ی رابطه زوجین و رابطه والد و فرزند مؤلفه ها تبیین گردید و آثار هر یک از آنها را در قرآن و روایات مورد بررسی قرار داد.
در انتها اخلاقی بیان کرد: در واقع این پژوهش، شامل سه فصل است؛ فصل اول، شامل دو گفتار که کلیات و مفهومشناسی را تبیین میکند. فصل دوم، شامل دو گفتار که گفتار اول مؤلفه های خودمراقبتی مشترک زوجین و آثار آن و گفتار دوم مؤلفه های خودمراقبتی اختصاصی زوجین و آثار آن را بیان میکند. فصل سوم نیز شامل دو گفتار که گفتار اول شامل مؤلفه های خودمراقبتی مشترک والدین و فرزندان و آثار آن و گفتار دوم شامل مؤلفه های خودمراقبتی اختصاصی والدین نسبت به فرزند و اختصاصی فرزند نسبت والدین را تبیین و به آثار هریک از آنان میپردازد.