خانم فاطمه نجفی لرد در دفاع از پایان نامه خود اظهار داشت:ریشهدار بودن فرهنگ دینی در جامعه اسلامی ایران برخی از متخصصان حوزه سلامت روان را بر آن داشته که به منظور بومی سازی مکاتب درمانی روانشناسی غربی از جمله مکتب درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT) به تلفیق روشهای درمانی آن مکتب درمانی با آموزهها و تعالیم قرآنی و روایی در جهت غنیسازی آن اقدام نمایند. در این راستا ورود محققان حوزه علوم و معارف دینی به مطالعات و تحقیقات نوین در حوزه علوم روانشناسی ضرورت مییابد. از جمله اقدامات در این زمینه مقایسۀ دقیق مبنایی و بنایی این دو حوزه است.
وی افزود: در این نوشتار به روش توصیفی-تحلیلی به مقایسه مبانی و فرآیند مؤلفههای آرامشبخشی تبیین شده در تعالیم قرآن کریم و مکتب درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد(اکت) پرداخته شده است. در بررسی مبنایی، انسان در مکتب درمانی اکت حیوان ناطقی است که به دلیل محدود بودن در فضای ماده احتمال به خطاء رفتنش بسیار است و در قرآن کریم، انسان حی متأله ای است که با اتصال به مبداء هستی تعالی و آرامش می یابد. این تفاوت نگاه، مکتب اکت را به انسان محوری پراگماتیسمی و آموزههای قرآنی را به انسان محوری موحدانه قائل کرده است
دانش آموخته مرکز تخصصی نرجس خاتون سلام الله علیها شاهین شهر تصریح کرد: در بررسی فرآیند مولفهها نیز هرچند می توان بین مولفههای آرامش بخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و برخی مصادیق آرامش بخشی در تعالیم قرآنی اشتراکاتی یافت اما با نظر به اختلاف در مبانی، تمایز بین مؤلفه ها از ماده تا ماوراء بوده، شباهتها از اعتبار ساقط است. مکتب درمانی اکت خود را یک مدل غنی ، پویا و درمانی زیربنایی میداند اما این مبانی، تاب بنایی که اکت میخواهد بسازد را ندارد و نمیتواند آرامشی عمیق، مستمر و ماندگار را به ارمغان آورد بر این اساس اولین قدم در راستای غنی سازی اصلاح و تقویت مبانی است؛ ویژگی ممتازی که مبانی قرآنی به دلیل بهره مندی از حد متعالی آن، مؤلفه های آرامش بخشی مؤثری را ارائه داده است.