معصومه احدی مشهد، حضرت رقیه

شناسه خبر : 14075

1393/06/11

تعداد بازدید : 818

معصومه  احدی  مشهد، حضرت رقیه

زندگی‌نامه علمی

مدرک حوزوی: سطح2
وضعیت فعلی تحصیلی: دانشجوی کارشناسی ارشد رشته ی  مترجمی عربی.
دوره های مهارت‌افزایی: دوره ی  عالی زبان و ارتباطات اسلامی(عربی)، دوره­ی  سواد اطلاعاتی، دوره ی متوسطه ی  ترجمه ی  قرآن کریم، دوره ی نویسندگی( سروش)، دوره ی  پیشرفته ی  متون دینی(دفتر تبلیغات اسلامی)، دوره ی  ویراستاری( موسسه ی  ویراستاران جوان پارس)

آثار و سوابق پژوهشی

انجام گرفته

مقاله: نقدی بر ترجمه ی آیت الله الهی قمشه‌ای بر رساله ی  حقوق امام سجادA؛
بررسی تطبیقی روش‌های رفتارگرایانه ی تغییر و اصلاح رفتار در قرآن و سنت و روان شناسی رایج؛
بررسی تطبیقی روش‌های شناخت‌گرایانه ی  تغییر و اصلاح رفتار در قرآن و سنت و روان‌شناسی رایج؛
بررسی تطبیقی روش‌های عاطفه‌گرایانه ی تغییر و اصلاح رفتار در قرآن و سنت و روان‌شناسی رایج.

در دست اقدام:

کتاب:  روش‌های تغییر و اصلاح رفتار در قرآن و سنت با رویکرد تطبیقی به دانش روان‌شناسی رایج؛
 ترجمه ی کتاب نیمه ی پنهان ماه 5  (بابایی به روایت همسر شهید) به عربی.
مقاله: ترجمه ی مقاله ی « ابستمولوجیة العلوم الاسلامیة و تطبیقها علی نموذج علم الکلام المعاصر» نوشته ی مولای دکتر المصطفی الهند، ترجمه ی شفاهی همزمان: رویکردها و چالش‌ها و...

سوابق تدریسی، تبلیغی و اجرایی

اجرا:
 شرکت در طرح بسیج سازندگی( کلات خراسان)؛
فعالیت در واحد قرآن و حدیث جامعة المصطفی مشهد (9ماه)؛
عضویت در حلقه ی  علمی زبان و ارتباطات اسلامی(عربی)؛
عضویت در هیأت نظارت شورای نگهبان مشهد( ناظر).
زبان عربی:       متوسط □              خوب □               عالی ■     
زبان انگلیسی: متوسط ■              خوب □               عالی □    

گرایش‌های مورد علاقه

اجتماعی□          سیاسی□       فقهی □                        کلامی□              قرآنی■
تاریخی□             فلسفی□           اخلاقی- تربیتی■            روانشناسی■
سایر: ترجمه
 

چكیده

«راهبردهای تغییرواصلاح رفتار» یكی از مسائل مهم تربیتی به‌شمار‌می‌رود و همواره مورد توجه روان‌شناسان و صاحب‌نظران تعلیم ‌و تربیت بوده است و هریک از آن‌ها نیز با توجه به مبانی نظری خود راهبردهای مختلفی ارائه نموده‌اند.
رسالت اصلی پیامبر اكرم Jبا توجه به آیات متعدد قرآن كریم و روایات معصومینD، تعلیم ‌و تربیت معرفی شده‌ است و بدون تردید در این ‌زمینه الگوی خاصی  نیز وجود دارد که می‌بایست با تأمل در متون و آموزه‌ها بدان دست‌ یافت.
استخراج راهبردهای تغییر رفتار در قرآن و سنت و تطبیق آن با دانش روان­شناسی، هدف این پژوهش است. در این نوشتار با روش توصیفی و تحلیل محتوا،راهبردهای مختلف تشریح می‌شودواز رهگذر بررسی مبانی انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی و هستی‌شناسی و در پرتو وسعت‌دیدی که از تبیین مفاهیم و مبانی نظری تغییر رفتار به وجود می آید، تلاش می‌شود تا  قضاوت درست و کاملی از این راهبردها ارائه گردد.
نتیجه آن که، بسیاری از راهبردهایی كه به دانشمندان و روان‌شناسان غربی نسبت داده می‌شود، فقط تدوین نظام‌مند و گاهی منسجم  راهبردها توسط آنان است و به‌كارگیری این قوانین از چهارده قرن پیش، در آموزه‌های اسلامی رایج بوده است.
ازطرفی  پژوهش حاضر، این نتیجه را نیز در بر‌دارد كه تفاوت مبانی در دیدگاه‌های مختلف - كه در مواقع بسیاری در سطح تعارض و تقابل ارزیابی می‌گردد - نمی‌تواند كارایی و صحت راهبردها را با خدشه مواجه سازد و این راهبردها با تصحیح مبانی، مجموعه نسبتاً كاملی را در پیش‌روی طالبان آن قرار می دهند.
کلیدواژ­گان: تغییررفتار، اصلاح رفتار، تنظیم رفتار، تربیت، تزكیه، تهذیب، انسان‌شناسی، معرفت‌شناسی، هستی‌شناسی، روان‌شناسی.

اخبار مرتبط