زندگی نامه علمی
تحصیلات
مدارک حوزوی: سطح 1
وضعیت فعلی تحصیلی: شاغل در سطح 2
دورههایمهارت افزایی: شرکت درسیر مطالعاتی آثار شهید مطهری
آثار پژوهشی
پایان یافته
مقالات: حیات طیبه در بیان قرآن کریم، زن، حجاب ورسانه، رسانه وتربیت اسلامی
در دست انجام
مقالات: بررسی رابطه ی سبک زندگی اسلامی وحیات طیبه
امتیازات و تشویقات
برگزیدهی همایش بزرگ قرآنی خرمدره (زنجان)؛
شایستهی تقدیر در پنجمین جشنواره ی علامه حلی؛
برگزیده ی المپیاد شانزدهم وهجدهم بین المللی قرآن کریم در رشته ی تفسیر؛
برگزیده ی بیست ونهمین دوره ی مسابقات بین المللی قرآن کریم در بخش پژوهش های قرآنی.
زبان
زبان عربی: متوسط ■ خوب □ عالی □
انگلیسی: متوسط ■ خوب □ عالی □
سایر تخصص ها: حافظ کل قرآن کریم
گرایشهای مورد علاقه
اجتماعی□ سیاسی□ فقهی □ کلامی□ قرآنی■
تاریخی□ فلسفی□ اخلاقی- تربیتی■ روانشناسی□
چکیده
نقش عبادات اسلامی در تکامل فردی و اجتماعی انسان
همهی موجودات به حکم قوانین خلقت به سوی کمال در حرکت اند . بشر نیز از ابتدای آفرینش در پی گمشده ی فطرت کمال جوی خود برآمد. اسلام به عنوان آیین نجات بخش انسان ، کمال نهایی او را قرب خداوند متعال معرفی می کند و هدف آفرینش انسان را عبادت او می داند.
نوشتار حاضر در صدد است با استفاده از آیات قرآن و منابع روایی و مباحث علمی با روشی توصیفی و تحلیلی ، پس ازتبیین مفهوم عبادت و تکامل انسان و جنبه های مختلف هر دو ، ارتباط عبادات اسلامی و کمال انسان را بیابد .
نتیجه این که اسلام برای ظرفیت عظیم روحی انسان، کمالی به عظمت تقرب به خداوند یگانه قرار داد و او را به عبادت معبود مطلق فراخواند وبا امکانات مختلفی هم چون ابزارکسب معرفت مانند چشم و گوش و ... ، ارسال رسل به عنوان راهنمایان الهی و کتب آسمانی به عنوان برنامه ی تکاملی انسان ، او را در این راه یاری نمود . سپس با توجه به فطریات انسان و روحیه ی کمال جوی او عبادت را مقدمه وصول به این هدف عالی معرفی نمود و علاوه بر تشریع نظام خاص عباداتی هم چون نماز ، روزه ، حج و ... برای ارتباط دائمی عبد و معبود و برقرار ساختن پیوندی عمیق میان عبادات فردی و اجتماعی انسان ها ، مسلمین را به گسترش روح عبادت که همان اطاعت خاضعانه در همهی زندگی است تشویق کرد.
عبادت در منطق اسلام هر عمل شایسته ای است که با روحیه ی تسلیم و خضوع و با انگیزه ی کسب رضای الهی انجام پذیرد. مسلمانان ترغیب شده اند که در تسریع حرکت وسیر تکاملی خویش روح عبادت را در جنبه های فردی و اجتماعی حیات خویش حاکم گردانند.
علاوه براین ، نظام خاص عبادی اسلام با اعمالی هم چون نماز و روزه ، زکات و حج و ... در پی ایجاد رابطه ای مستمر و دائمی میان عبد و معبود است که او را در مسیر قرب الی الله تربیت کند.
در نظام عبادات اسلام همواره روحیه ی اجتماعی بنده در نظر گرفته شده است و او به صورت پیکری واحد در میان اجتماع به عبادت خداوند فراخوانده شده است تا همراه، همگام وهمزمان با فرد فرد مسلمانان ، جامعه ی اسلامی نیز در جهت کسب رضای الهی و قرب به او پیش رود.
واژگان کلیدی: عبادت ، معبود ، تکامل انسان ، قرب الهی ، کمال انسانی