زندگی نامه علمی
تحصیلات
مدارک حوزوی: سطح2
دورههایمهارت افزایی: دوره ی تدبر روشمند قرآن کریم
آثار پژوهشی
پایان یافته
مقالات: کار و کار آفرینی درقرآن، یقین ازدیدگاه آیات و روایات، جهاد در قرآن، سیرهی عبادی حضرت زهرا B
سوابق تدریسی، تبلیغی و اجرایی
تدریس: تدریس علوم قرآنی درمدرسهی علمیهی فاطمیهBفسا.
اجرا: همکاری با معاون آموزش وپژوهش مدرسهی علمیهی فاطمیهBسال تحصیلی 90-89، عضو هستههای علمی پژوهشی مدرسه علمیه فاطمیهB.
امتیازات و تشویقات
شایستهی تقدیر در پنجمین جشنواره ی علامه حلی؛
کسب رتبهی اول مقاله نویسی شهرستان (سال 1389).
زبان
زبان عربی: متوسط ■ خوب □ عالی □
انگلیسی: متوسط ■ خوب □ عالی □
سایر تخصص ها: گذراندن دورهی کامل کامپیوتر
گرایشهای مورد علاقه
اجتماعی□ سیاسی□ فقهی □ کلامی□ قرآنی■
تاریخی□ فلسفی□ اخلاقی- تربیتی■ روانشناسی■
چکیده
اطلاع از روشنگری های قرآن کریم به عنوان کتاب هدایت وتکامل بشر، درگرو معرفت و تدبروتأمل درکلمات وآیات آن است؛ زیرا تا شناخت وبینش کاملی نسبت به الفاظ شگفت انگیز این کتاب مقدس به دست نیاید، نمی توان به آگاهی وبصیرتی که لازمهی جهان امروز است، دست یافت.« یقین» یکی از واژه های کلیدی قرآن کریم است،هرچند که این واژه، در مباحث اخلاقی وعرفانی وحتی علوم عملی مورد بحث وبررسی قرار گرفته است.
با تابش درخشان یقین برقلب انسان ،می توان از تاریکی شک وتردید رها شد وبا ایجاد ارتباطی منسجم میان یقین ومباحث اصلی دین ، به تثبیت هریک از این باورها پرداخت واز طریق شناخت یقین ومراتب آن،ازآثار وبرکات آن بهره مند شد. یقین را می توان زیربنای تمامی عقایدناب اسلامی دانست؛ زیراتا یقین به خدا ومعاد ونبوت وجود نداشته باشد،اعتقاد به سایر عقاید دینی نیز متزلزل میگردد. توجه به این نکته نیزضروری است که مسألهی یقین از دیربازمورد توجه بوده است؛ اززمانی که حضرت ابراهیم Aاز خداوند خواست تازنده شدن مردگان رابه او نشان دهد؛ بنابراین یقین درادیان آسمانی قبل نیز اهمیت داشته است ومنحصر به دین اسلام نمی باشد. در پژوهش پیش رو، حقیقت یقین ازدیدگاه آیات وروایات، به معنای قطعیت وجزمیت همراه با آرامش قلب که ثبوت حکم را دربردارد، تبیین شده است، به گونه ای که هیچ برهان منطقیای نتواند آن را مخدوش سازد.
قرآن کریم سه مرتبهی مهم را برای یقین ذکر فرموده است؛ پایین ترین مراتب آن علم الیقین است، وبعد، عین الیقین وسپس حق الیقین که بالاترین مرتبه است وانبیا درصدد کسب این مرتبهی والا بوده اند؛ چراکه امکان دست یابی هر فردی به مقامات برتر کمال ، به میزان معرفت و یقین آن شخص نسبت به باری تعالی، قیامت ونبوت انبیا وولایت اوصیای بر حقشان بستگی دارد.
نتیجه این که هر شخصی می تواند با شناسایی وکسب معارف و فضایل اخلاقی وانسانیِ بر گرفته از آیات وروایات ،موانع دست یابی به یقین را از پیش رو بردارد وبا بررسی آثار وفواید آن در دوبُعد فردی واجتماعی ،نفس خود را تهذیب نماید وبا گسترش باورهای قطعی وتحکیم آن ها در بین مردم ،در پیشرفت وسعادت جامعهیخویش بکوشد.
واژگان کلیدی:یقین، قطع، علم.