طلبه سطح 3 رشته اخلاق و تربیت اسلامی خانم نیک نژاد در مورد پایان نامه خود اینگونه بیان کرد اخلاق اجتماعی، مجموعهای از ارزشهـا و هنجارهـایی است که فرد، نسبت به امور اجتماعی و در ارتباط با دیگران باید رعایت کند. انسان موجودی اجتماعی است و در ارتباط با سایر افراد جامعه، نیازمند رعایت این نوع ارزشهاست تا جامعه به تمدن متعالی، عدالت و کمال نزدیک شود، فضایلی نظیر: محبت و احترام به دیگران، کمک و یاری به نیازمندان، مشارکت در امور اجتماعی، صداقت در برخورد با دیگران و.. جایگاه و اهمیت اخلاق در زندگی اجتماعی تا بدان جاست كه حتی عمل كردن به قوانین و مقررات اجتماعی نیز بدون پشتوانه اخلاق ممكن نیست و اخلاق، بهترین ضامن اجرای قوانین و مقررات است.
وی در ادامه بیان کرد پس از خانواده، مدرسه به عنوان اولین نهاد اجتماعی، متولی تربیت دانش آموزان در راستای پذیرش نقشها و مسئولیتهای اجتماعی است و معلم نقش اساسی را در آموزش اخلاق اجتماعی و تربیت بعد اخلاقی دانش آموزان ایفا میکند.
در انتها نیک نژاد بیان کرد از این رو پایان نامه حاضر در نظر دارد به بررسی راهکارهای تحقق مؤلفههای اخلاق اجتماعی در فضای تعلیم و تربیت مدرسه به شیوه توصیفی تحلیلی بپردازد. بنابراین نویسنده پس از تبیین مؤلفههای اخلاق اجتماعی در فضای تعلیم و تربیت مدارس، به بررسی راهکارهای تحقق این مؤلفهها در ارتباط با فراگیر کودک و نوجوان توسط معلم میپردازد. سپس نقش معلم در راستای تحقق مؤلفههای اخلاق اجتماعی در ارتباط با والدین دانش آموزان و همکاران بررسی شده و راهکارهایی برای تحقق مؤلفههای اخلاق اجتماعی در ارتباط با این دسته از افراد پیشنهاد داده خواهد شد.