اطلاعات کتابخانههاي مدارس علميهی خواهران کشور بر روي اينترنت قرار ميگيرد
کتابخانههای مرکز مدیریت حوزههای علمیهي خواهران زیر نظر معاونت پژوهش این مرکز با هدف یکپارچه شدن کتابخانههای کشور، گامهای بلندی در این رابطه برداشته است. مسؤول امور کتابخانههاي مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران از راهاندازي نرمافزاري خبر داد که با استفاده از آن، اطلاعات کتابخانههاي مدارس علميه خواهران کشور بر روي اينترنت قرار ميگيرد و براي عموم قابل رؤيت خواهد بود. «علي حسنوند» با بيان اينکه پيش از اين، نرمافزار کاوش به منظور استفاده در کتابخانههاي حدود 170 مدرسهی علميهی خواهران کشور نصب شده است، تصريح کرد: اکنون سامانهی يکپارچهی کتابخانههاي مدارس علميهی خواهران کشور راهاندازي شده و در مرحلهی ورود اطلاعات است. وي تصريح کرد: با راهاندازي اين سامانه هر يک از کتابخانههاي مدارس علميهی خواهران کشور داراي صفحات جداگانهاي خواهند بود و اطلاعات کتابهاي اين کتابخانهها نيز در دسترس عموم قرار خواهد گرفت.
مسؤول امور کتابخانههاي مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران با بيان اينکه در حال حاضر اطلاعات کتابهاي کتابخانهی ساختمان مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران در قم در مرحلهی ورود به اين پايگاه است، خاطرنشان کرد: در فاز نخست اين طرح، اطلاعات کتابخانههاي مدارس علميهی خواهران کشور از طريق شبکهی داخلي مدارس در دسترس خواهد بود، اما پس از تکميل اطلاعات، اين سامانه براي عموم کساني که به اينترنت دسترسي دارند، قابل دريافت است.
وي يادآور شد: طي سال آينده و با جمعآوري دادههاي کتابخانههاي مدارس علميهی خواهران، فهرستگان مشترک کتب مدارس تهيه خواهد شد. حسنوند خاطرنشان کرد: در مرحلهی فعلي نيز امکانات متنوعي به منظور استفادهی کاربران از پايگاه کتابخانههاي حوزههاي علميهی خواهران در نظر گرفته شده است.
وي از امکان جستوجوي ساده، جستوجوي برگهدان، جستوجوي عبارت و جستوجوي پيشرفته و ترکيبي به عنوان برخي از اين امکانات ياد کرد و اظهار داشت: اين نرمافزار همچنين داراي امکانات وسيعي پيرامون به امانت دادن کتب است. وی اظهار داشت: نرمافزاري که در حال حاضر در کتابخانههاي مدارس علميهی خواهران کشور نصب شده است، کاوش نام دارد و با آدرس www.kavosh.whc.irبر روي اينترنت قرار ميگيرد که وظيفهی مديريت اطلاعات کتابها و کتابخانههاي مدارس علميهی خواهران کشور را بر عهده دارد. وي با اشاره به نحوهی افزوده شدن اطلاعات در سامانهی يکپارچهی کتابخانههاي مدارس علميهی خواهران کشور اظهار داشت: با تهيهی نسخهی پشتيبان از نرمافزار کتابخانهاي مدارس، ميتوان اطلاعات سامانهی کتابخانههاي مدارس علميهی خواهران کشور را به روز کرد.
بازديد معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علمیهی خواهران از مدرسهی نرجس(س) مشهد
معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران، از پژوهشگاه مدرسهی علميه نرجس(س) مشهد بازديد کرد و از نزديک با فعاليتهاي پژوهشي اين مدرسه آشنا شد. «محمود خالقي»، معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران، در اين بازديد با اشاره به برگزاري اجلاس مديران مدارس علميه با رويکرد پژوهشي در سال آينده، گفت: اين اجلاس فرصت خوبي جهت تبادل نظر در مسائل پژوهشي و ارائه طرحهاي نوين پژوهشي است که اميدواريم بتوانيم در آن از مجموعه نظرات حوزههاي علميهی خراسان به خصوص مدرسهی علميهی نرجس(س) نيز بهرهمند شويم. وي در بازديد از واحد سايت مدرسهی نرجس(س)، رويکرد آن را در ارائهی خدمات پژوهشي مثبت و قابل تأمل ارزيابي کرد و ادامه داد: با توجه به اينکه نشريه «شميم نرجس» مطالبي را در خود جاي داده که براي مخاطبان آموزنده است، بهتر است اين نشريه در سطح مدارس علميهی سراسر کشور توزيع شود.
معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران پيشنهاد چاپ مقالات شرکت کنندگان در جشنوارهی علامهی حلي(ره) را در نشريهی شميم نرجس ارائه و اظهار کرد: مدرسهی علميهی نرجس(س) از جمله برکات عمر شريف بانو «طاهايي» است که در مقايسه با بناهاي صدر اسلام، همچون مسجد قبا است. وي تصريح کرد: اين مدرسه هم در امور خير و مکتبداري و حوزهداري سبقت دارد و هم بناي آن بر اساس تقوا گذارده شده است که از برکات اين مکتب حياتبخش، انجام امور پژوهشي کارآمد در حوزهی دين است.
خالقي اظهار داشت: انتظار ميرود، مسؤولان اين مدرسه، با ادامهی راه مرحومه طاهايي بتوانند زمينهی ارتقاء بيش از پيش اين حوزه را فراهم کنند و در اين راستا، مجموعهی پژوهشي مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران سراسر کشور به عنوان وظيفهی مهم و به پاس زحمات مديريت مکتب نرجس(س)، آمادگي خود را در راستاي اين رشد و ارتقاء اعلام ميکند.
در جريان اين بازديد، «صديقه افشار»، مدير سازماندهي تحقيقات مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران، بر تأسيس کتابخانه تخصصي ويژهی بانوان تأکيد کرد و افزود: جهت دسترسي آسان بانوان به منابع تحقيقاتي بايد کتابخانهی تخصصي ويژهی بانوان چه در قم و چه در مشهد تأسيس شود.
وي ضمن تقدير از فعاليتهاي پژوهشي صورت گرفته در اين مدرسه، يادآور شد: آنچه در پژوهشگاه مدرسهی علميهی نرجس(س) شاهد هستيم، سبب ميشود تا نسبت به ادامهی خدمتگذاري اين مدرسه اميدوارتر باشيم. همچنين در اين بازديد، «شايسته خوي»، مدير مدرسهی علميهی نرجس(س) گزارشي از روند فعاليتهاي اين مدرسه ارائه کرد و «طهرانيان»، معاون پژوهشي اين مدرسه نيز توضيحاتي در خصوص امور پژوهشي مدرسه بيان کرد. طهرانيان ضمن اشاره به تأسيس پژوهشگاه مدرسه در شهريور 1388، گفت: هيئت علمي مدرسه متشکل از پنج نفر از اساتيد است که به صورت معين و پيوسته از سال 1379 آغاز به کار کرده و موفق به کسب گواهينامهی مديريت کيفيت نيز شده است.
وي افزود: تمامي اساتيد اين مدرسه از فارغالتحصيلان همين مدرسه هستند و طلاب غيرايراني اين مدرسه نيز در کشورهاي مختلف موفق به تأسيس حوزهی علميهی بانوان با عنوان نرجس شدهاند.
مدير سازماندهي تحقيقات مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران خبر داد؛
نهمين کارگاه آموزش نويسندگي مدارس علميهی خواهران در استان خوزستان برگزار شد
صديقه افشار با بيان اينکه پيش از اين هشت کارگاه نويسندگي در استانهاي مختلف کشور ويژهی معاونان پژوهش مدارس علميهی خواهران برگزار شده است، تصريح کرد: نهمين کارگاه آموزش روش نويسندگي معاونان پژوهش مدارس با حضور معاونان مدارس شهرهاي مختلف استان خوزستان اجرا شد. وي با بيان اينکه کارگاه نويسندگي طي يک روز در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد، تصريح کرد: 17 تن از معاونان پژوهش مدارس علميهی سطح 2 و سطح 3 در اين کارگاه حضور يافتند. وي مدرس اين کارگاه را مانند کارگاههاي قبل «حجتالاسلام و المسلمين اسلامپور»، از اساتيد حوزه و دانشگاه دانست و افزود: تا پيش از اين 160 تن از معاونان پژوهش مدارس در اين کارگاهها شرکت کرده بودند.
وي برگزاري کارگاه آموزش روش نويسندگي را جزئي از طرح کلي مهارتافزايي معاونان پژوهش مدارس عمليهی خواهران عنوان کرد و گفت: کساني ميتوانند در کارگاههاي آموزش نويسندگي شرکت کنند که در آزمونهاي سهگانهی معاونان پژوهش مدارس شرکت کرده باشند.
افشار با اشاره به جزئيات طرح کلي دورهی مهارتافزايي معاونان پژوهش مدارس تصريح کرد: در این طرح، معاونان پژوهشي مدارس طي چهار مرحله با حدود 180 مهارت پژوهشي و نحوهی کاربست آن آشنا ميشوند.
همايش «بايستهها و آسيبهاي پژوهشي» در مدرسهی علميهی فاطميه(س) در دامغان برگزار شد
همايش بايستهها و آسيبهاي پژوهشي با حضور معاونان پژوهشي، اساتيد راهنما و برترينهاي پژوهشي مدارس علميهی استان سمنان در مدرسهی علميهی فاطميه(س) دامغان برگزار شد. در اين همايش، محمود خالقي معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران اظهار داشت: تفاوت اساسي ميان انسان و حيوان در انديشيدن و تدبر است. در اين همايش، صديقه افشار، مدير سازماندهي تحقيقات مرکز مديريت نيز در سخناني با بيان اينکه دو ديدگاه کلي نسبت به کارکردهاي دين در جامعه وجود دارد، تصريح کرد: در يک نگاه حداقلي، دين تنها رفتن به کليسا در روزهاي يکشنبه و يا دوري جستن از جامعه است اما در ديدگاه حداکثري دين مجموعهاي از راهکارهاست که از کائنات تا جزئيترين مسائل را پوشش ميدهد.
وي وظيفهی امامان معصوم(ع) را تبيين دين، تفسير دين و جلوگيري از تحريف دين دانست و گفت: اين سه وظيفه به دلايل مختلف از جمله حکومتهاي جور به صورت کامل تحقق نيافته است.
مدير سازماندهي تحقيقات مرکز مديريت حوزههاي علميه خواهران وظيفهي حوزويان را مديريت تغييرات فرهنگي در سطح جامعه دانست و يادآور شد: به همين دليل اگر قرار است در کشور سند علمي نوشته شود، حوزه بايد در آن نقش داشته باشد. وي با اشاره به کمبود مبلّغ شيعه در سطح جامعه و جهان خاطرنشان کرد: اين موضوع باعث شده است معنويتگراييهاي انحرافي در سطح جامعه اوج بگيرد. افشار، طلاب را به صبر و بردباري در انجام پژوهشها دعوت کرد و گفت: نبايد انتظار داشته باشيم در انجام پژوهش به سرعت به نتيجه برسيم.
در پايان اين همايش از برترينهاي پژوهشي مدرسهی علميهی فاطميه(س) با اهداي هدايايي تقدير شد.
با برگزاري جلسهی مشترک بررسي شد؛
ايجاد کتابخانههاي تخصصي با همکاري حوزههاي خواهران و حوزهی علميه خراسان
جلسهی مشترک مسؤولين معاونت پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علمیهی خواهران و مسؤولين واحد خواهران در مرکز مديريت حوزهی علميهی خراسان برگزار گرديد. در اين جلسه که محمود خالقي، معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران و خانم «اعدادي» مسؤول واحد خواهران مرکز خراسان حضور داشتند، معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران در سخناني آمادگي اين مرکز را براي اجراي طرحهاي پژوهشي در مدارس علميهی استان خراسان از طريق مرکز مديريت حوزهی علميهی خراسان را اعلام کرد.
وي از دورههاي توانافزايي معاونان پژوهش مدارس علميه، برگزاري فراخوان مقالات، راهاندازي کانونهاي پژوهشي و شرکت در جشنوارهها به عنوان برخي از فعاليتهاي قابل اجرا در مدارس علميهی خواهران استان خراسان ياد کرد. اين جلسه با حضور افشار، مدير سازماندهي تحقيقات مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران و «ندري»، مسؤول پژوهش واحد خواهران حوزهی علميهی خراسان در مشهد برگزار گرديد.
بر اساس اين گزارش موضوعات مختلفي در اين جلسه مورد بررسي و تبادل نظر قرار گرفت که اهم اين موضوعات عبارتند از: ايجاد کتابخانههاي تخصصي، ايجاد تغييرات در روند تحقيقات، تسريع و تسهيل در فراهمسازي امکان تحصيلات حوزوي براي خواهران، ارزيابي فعاليتهاي پژوهشي مدارس، اساتيد و طلاب، تربيت پژوهشگران حرفهاي، تشکيل گروههاي علمي پژوهشي در واحد خواهران حوزهی علميهی خراسان و تأسيس واحد کانون پژوهشي در مدارس موفق استان خراسان.
لازم به ذکر است در اين جلسه پنج تن از معاونين پژوهش ديگر مدارس استان خراسان رضوي نيز شرکت داشتند.
مدير سازماندهي تحقيقات مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران خبر داد؛
برگزاري کارگاههاي مهارتافزايي حوزههاي علمیهی خواهران کشور در سال آينده
مدير سازماندهي تحقيقات مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران از برگزاري کارگاههاي مهارتافزايي حوزههاي علميهی خواهران سراسر کشور در سال آينده خبر داد. صديقه افشار برگزاري اين کارگاهها را جزئي از طرح کلي دورهی مهارتافزايي معاونان پژوهش مدارس علميهی خواهران دانست و اظهار داشت: اين دوره در چهار مرحله اجرا ميشود که مرحلهی اول آن به ارتقاي ادبيات نوشتاري معاونان پژوهش مدارس اختصاص دارد و در دو بخش شامل آموزش مکاتبهاي با انجام تکاليف از سوي معاونان پژوهش و اجراي کارگاههاي نويسندگي انجام ميگيرد.
وي با بيان اينکه مرحلهی اول آموزش معاونان پژوهش مدارس علميهی خواهران رو به اتمام است، يادآور شد: مرحلهی دوم مهارتافزايي معاونان پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران نيز آغاز شده و اکنون در نيمهی راه است. مدير سازماندهي تحقيقات مرکز با بيان اينکه مرحلهی دوم دورهی مهارتافزايي به روشهاي يادگيري و مطالعه اختصاص دارد، تصريح کرد: در اجراي اين مرحله، يک منبع آموزشي تهيه شده که در اختيار معاونان پژوهش مدارس قرا گرفته است و از اين کتاب آزمون به عمل آمده است.
وي برگزاري کارگاههاي دو روزه را بخش ديگري از مرحلهی دوم دورهی مهارتافزايي معاونان پژوهش مدارس برشمرد و گفت: اين کارگاهها که به روش يادگيري و مطالعه اختصاص دارند، در آيندهی نزدیک برگزار خواهند شد. افشار اضافه کرد: مرحلهی سوم اين دوره شامل آموزش روش تحقيق مقدماتي است و مرحلهی چهارم اين دوره نيز به روش تحقيق پيشرفته اختصاص دارد. وي يادآور شد: 196 تن از معاونان پژوهش مدارس علميهی خواهران سراسر کشور در دورهی مهارتافزايي پژوهشي شرکت کردهاند.
افشار در ارتباط با لزوم برگزاري اين دورهی آموزشي اظهار داشت: فعاليت معاونان پژوهش مدارس تخصصي است و اين معاونان علاوه بر نظارت بر کار اساتيد راهنما به طلاب مشاوره میدهند، از اين رو آموزش مستمر آنان ضروري است. وي با بيان اينکه معاونان پژوهش مدارس بايد بيش از پيش با فنون پژوهش آشنا شوند، خاطرنشان کرد: در اين زمينه با افراد صاحبنظر و اساتيد روش تحقيق در مورد مهارتهاي مورد نياز براي آموزش، جلساتي تشکيل شده و در نهايت با اولويتبندي نيازهاي آموزشي پژوهش، دورهی مهارتافزايي معاونان پژوهش مدارس شکل گرفته است.
کتاب «القرآن و العهدين» با ساختار آموزشي منتشر شد
کتاب «القرآن و العهدين» با ساختار درسي آموزشي، به زبان عربي جهت تدريس در مقطع سطح سه گرايش تفسير و علوم قرآن منتشر شد. اصل بنيادين توحيد در قرآن و عهدين، اصل معاد، شکل و ادلهی آن، موضوع بشارت تورات و انجيل به نبي خاتم(ص) و ظهور منجي و مصلح جهاني در آخرالزمان از ديدگاه قرآن و عهدين، بخشي از مطالب اين کتاب است. اين کتاب به سفارش معاونت پژوهش حوزههاي علميهی خواهران و نظارت و برنامهريزي مديريت تأليف و تدوين متون درسي از سوي «دکتر علي الشيخ» تأليف شده است. کتاب القرآن و العهدين در شمارگان 1500 نسخه و بهاي 36000 ريال از سوي انتشارات «هاجر» وابسته به مرکز مديريت حوزههاي علميهي خواهران منتشر شده است.
معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران از مدارس علمیهی یزد بازديد کرد
به منظور آگاهي از وضعيت پژوهشي مدارس علميهی سطح دو و سطح سه در شهرستان يزد، محمود خالقي، معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران به همراه صديقه افشار مدير سازماندهي تحقيقات و کارشناس طرحها و فعاليتهاي پژوهشي اين مرکز طي دو روز از فعاليتهاي پژوهشي مدارس «الزهرا(س)»، «امام حسين(ع)» و «حضرت زينب(س)» يزد بازديد کردند.
مديران مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران در بازديدهاي خود امور پژوهشي اين مدارس را مورد بررسي، رسيدگي و ارزيابي قرار دادند. برگزاري نشستهاي جداگانه با نمايندهی مؤسس، مدير، معاون پژوهش، اساتيد و طلاب مدارس از برنامههاي اين سفر عنوان شده است. در اين بازديد اسناد و مدارک پژوهشي مدرسه الزهرا(س) يزد نيز مورد بررسي قرار گرفت. در حاشيهی اين سفر، مدرسهی «فاطمه الزهرا(س)» اردکان نيز مورد بازديد قرار گرفت و مسائل و مشکلات آن در ديدار با مؤسس و نمايندهی وي، سرپرست مدرسه، کادر پژوهشي و جمعي از طلاب بررسي شد.
معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران:
پيشنويس سند چشمانداز پژوهشي حوزههاي علميهی خواهران تهيه شد
معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران از تهيهی پيشنويس سند چشمانداز پژوهشي حوزههاي علميهی خواهران خبر داد. محمود خالقي، ضمن تشريح چشمانداز پژوهشي حوزههاي علميهی خواهران در محورهاي آيندهی پژوهش، اهداف پژوهشي و سياستهاي کلان پژوهشي اظهار داشت: در پيشنويس اين سند چشم انداز، پژوهش در حوزههاي خواهران برخوردار از نظام پژوهشي مولد، پويا، فعال، تحولگرا، نوانديش و مرتبط با مراکز علمي و پژوهشي معتبر داخلي و خارجي و دستيافته به روشهاي صحيح تعريف شده است. وي از نوين و بومي بودن تحقيق و پژوهش در حوزهی علوم اسلامي و انساني، توانايي در توليد دانش ديني، نظريهپردازي و مناظره، همگام بودن با نهضت علمي و جنبش نرمافزاري نظام اسلامي و ايفاي نقش مؤثر در احياي منابع غني، مزيتدار و متمايز شيعي به عنوان ساير ويژگيهاي پژوهشهاي حوزههاي علميهی خواهران در پيشنويس سند چشمانداز پژوهشي اين حوزهها ياد کرد.
معاون پژوهش مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران افزود: در بخشهاي ديگر اين سند، پژوهش حوزههاي علميهی خواهران پيشرو در تأمين منابع و متون آموزشي و کمک آموزشي مورد نياز حوزههاي علميهی خواهران و مراکز مشابه، مشارکت کننده در تأمين و پاسخگويي به نيازهاي فکري، معرفتي، فرهنگي و اخلاقي زن مسلمان معاصر در جوامع اسلامي، توانمند در توليد کتب، مقالات و دايره المعارفهاي علمي، فرهنگي و ديني مرتبط با زنان و خانواده و برخوردار از زنان پژوهشگر و صاحب نظر سازمان يافته معرفي شده است.
وي با اشاره به لزوم تدوين چهار برنامهی پنجساله براي دستيابي به جايگاه تعريف شده در سند چشمانداز پژوهش اضافه کرد: در برنامهی پنج سالهی اول پژوهشهاي حوزههاي علميهی خواهران مهمترين اهداف پژوهشي، طراحي و استقرار نظام پژوهشي حوزه و بهسازي مستمر آن در سطوح مختلف تحصيلي، ترويج و گسترش فرهنگ پژوهش و توليد دانش در حوزههاي علميه، تعيين شاخصها و استانداردهاي پژوهشي ويژهی حوزههاي علميه و بهرهبرداري از ظرفيتهاي پژوهشي دانشآموختگان از طريق ايجاد مؤسسات انجمنها و تشکلهاي علمي و پژوهشي تعيين شده است.
خالقي تصريح کرد: پيشنويس سند چشمانداز براي تصويب نهايي به نهادهاي مرتبط حوزوي ارسال شده و پس از تصويب آن، نقشه راه اين اهداف نيز طراحي خواهد شد.
کتاب «عرفان نظري» با ساختار آموزشي منتشر شد
کتاب «عرفان نظري» با ساختار درسي آموزشي به سفارش معاونت پژوهش حوزههاي علميهی خواهران از سوي انتشارات هاجر منتشر شد. اين کتاب شامل يک دورهی عرفان اسلامي با گرايش عرفان نظري است که به مباحث اصلي عرفان نظري ميپردازد. وحدت شخصي وجود، تجليات و مراتب ظهورات و تعينات و توجيه کثرت و رجوع آن به وحدت و مباحث مربوط به انسان کامل و ولايت، بخشي از مطالب اين کتاب است. همچنين مباحثي مانند تعريف عرفان، عرفان عملي و نظري، روش عرفان، ضرورت عرفان، هدف و رسالت عرفان، رابطهی عرفان با علوم ديگر و پيشينهی تاريخي عرفان زيرعنوان کليات و مباحث مقدماتي مطرح ميشود.
اين کتاب به سفارش معاونت پژوهش حوزههاي علميهی خواهران و نظارت و برنامهريزي مديريت تأليف و تدوين متون درسي از سوي «حجت الاسلام و المسلمين حسن معلمي» تأليف شده است.
کتاب عرفان نظري در شمارگان 1500 نسخه و بهاي 43000 ريال از سوي انتشارات هاجر وابسته به مرکز مديريت حوزههاي علميهی خواهران منتشر شده است.