معاون پژوهش مؤسسه آموزش عالی حضرت فاطمه(س) خسروشاه از برگزاری جلسه دفاعیه دو نفراز طلبههای سطح 3 رشته اخلاق و تربیت اسلامی خانم فاطمه دباغ با راهنمایی حجت الاسلام والمسلمین سجاد یوسفی و خانم ام لیلی ملکپور با راهنمایی حجت السلام والمسلمین محمد مهدی شمس با داوری حجت اسلام والمسلمین قربانعلی کریمزاده به صورت حضوری در تاریخ 1402/04/27 خبر داد.
در ابتدا خانم فاطمه دباغ به توضیح پایان نامه خود پرداخت و بیان کرد که تحقیق حاضر با عنوان« بررسی ارزشهای اخلاق اجتماعی در نهج البلاغه» در سه حوزه جان و مال و عرض است که از چهار فصل تشکیل شده: فصل اول کلیات و مفاهیم، فصل دوم: ارزشهای اخلاق اجتماعی جان در نهج البلاغه که در سه گفتار صله رحم، پرهیزکاری و تواضع بیان شده است. و فصل سوم ارزشهای اخلاق اجتماعی مال در نهجالبلاغه در سه گفتار امانتداری، سخاوت و قناعت آورده شده است. و فصل چهارم: ارزشهای اخلاق اجتماعی عرض که شامل سه گفتار،رازداری، آبروداری و عیبپوشی میباشد. که فصلهای دوم و سوم و چهارم، هر کدام از گفتارهاش از سه بخش جداگانه تشکیل شده که عبارتند از: ارزشهای اخلاق اجتماعی، پیامدهای اخلاقی و راهکارهای تقویت آن، و در آخر هر گفتار تحلیلهای آن بخش بیان شده است.
در ادامه استاد داور حجت السلام والمسلمین آقای دکتر کریم زاده به بیان نکات قوت و ضعف پایان نامه از لحاظ ساختاری و علمی پرداخت و مقرر گردید طلبه به رفع اشکالات بپردازد تا بتواند نمره بعد از اصلاح را دریافت کند.
در نهایت پایان نامه با رتبه خوب پذیرفته شد. و بعد از اصلاحات رتبه عالی به ایشان تعلق خواهد گرفت.
بعد از اتمام جلسه دفاعیه خانم دباغ و تنفس نیم ساعتی استاد داور و حضار ، دفاعیه خانم ملکپور با عنوان « بررسی ضعف اخلاقی افلاطون و ارسطو و مقایسه آن با نظام اخلاق اسلام» برگزار گردید.
ابتدا خانم ملک پور با بیان عنوان پایان نامه خود به تبیین ضعف اخلاقی پرداخته بیان کرد که ضعف اخلاقی عبارتند از: ارتکاب عملی ضد اخلاقی و یا ترک وظیفهای اخلاقی علی رغم علم به آن. و اینکه این مسئله فکر و ذهن فلاسفه اخلاق را به خود مشغول داشته که چرا یک فرد با وجود علم و پذیرش یک حکم اخلاقی گاهی به آن پایبند نیست و مخالف علم خود عمل میکند. و اینکه فیلسوفان و حکمای بزرگ یونان همچون افلاطون و ارسطو در این باب دیدگاههای خاص خود را ارائه کردهاند. که در دیدگاه افلاطون وقوع تخلفات اخلاقی ناشی از ضعف، نقص، جهل و فقدان معرفت و شناخت دانسته که این رویکرد بعد ها به رویکرد شناختی شهرت یافت. و در مقابل ارسطو با ردّ دیدگاه استادش افلاطون، بر این باور بود که وقوع تخلفات اخلاقی همواره مستند به مشکلات شناختی نیست بلکه گاهی اوقات از عناصر غیر شناختی حاصل میشوند. که این نظریه هم به نظریه غیر شناختی مشهور شد.
در ادامه خانم ملکپور به بیان ساختار پایان نامه خود پرداخت و بیان نمود که این پایان نامه از چهار فصل تشکیل شده که فصل اول کلیات و مفاهیم- فصل دوم با عنوان « نظریه افلاطون در مورد ضعف اخلاقی و نظر اسلام در مورد این نظریه - فصل سوم با عنوان «نظریه ارسطو در مورد ضعف اخلاقی و نظریه اسلام در مورد این نظریه و فصل چهارم : دیدگاه نظام اخلاقی اسلام در تبیین ضعف اخلاقی
خانم ملک پور با بیان بخش هایی از گفتارهای چهار فصل پایان نامه به توضیح پایان نامه خود ادامه دادند.
بعد از توضیحات طلبه استاد داور حجت اسلام والمسلمین دکتر کریم زاده در مورد پایان نامه توضیحات و توصیههایی را بیان فرمودند.و در نهایت دفاعیه سرکار خانم ملک پور با کسب امتیاز عالی به پایان رسید.