بسم الله الرحمن الرحيم
به همت معاونت پژوهش استان مازندران و موسسه آموزش عالی تخصصی حضرت خدیجه(ُس)،جلسه اول کارگاه «روش پرورش استاد راهنمای پایان نامه " با حضور حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای محمد صادق فاضل،از اساتید حوزه و دانشگاه به صورت غیر حضوری برگزار شد.
استاد در مورد انتخاب موضوع، نکاتی را برشمردند:
1. اولین قدم در مسیر راهنمایی پایان نامه، شناخت علاقه فرد در حیطه موضوع است. این مساله، با گفتگو و به دست آوردن ساختار ذهنی طلبه و تجربه علمی استاد راهنما نسبت به موضوع به دست می آید.
2. .انتخاب با بصیرت خود طلبه؛ ورود به ساختار ذهنی طلبه و از آن ساختار برای یافتن مساله کمک گرفتن. زیرا هر فردی قطعاً یک سرس چالش هایی دارد. مانند طلبه در جایگاه مادر است و مادر بچه ای لجباز دارد، لذا سن بچه، نوع تعامل با بچه لجباز، از این رو، با همین ایده در ساختار ذهنی فرد ورود پیدا شود تا درگیری و چالش وی را دریافت. یا در طلبه سطح سه کلام و در طرح امین اشتغال دارد. می توان توجه داد که دانش اموزان مساله شان چیست عدالت خدا و ... و همین اثبات عدالت خداوند می توان مساله شود. پس باید به ساختار ذهنی طلبه پی برد.
3. تجربه علمی خود استاد مهم است. اساتید می توانند برای یاری رساندن طلاب در عرصه پیشنهاد موضوع،از سایت های ذیل بهره ببرند:
1.سیلیویکا، کنفرانس های ایران، مثلاً خانواده مبانی فقهی رسانه های مکتوب حقوقی
2.پایگاه اطلاع رسانی نیازها والویت های پژوهشی (مرکز مدیریت حوزه های علمیه)
3. روش استادی بیس (مطالعه پایه)مثلاً وارد نور مگز می رویم قسمت جست وجوی پیشرفته،علمی پژوهشی، جست وجو را می زنیم. یک مقاله 13 صفحه را دریافت می کنیم. روش استادی بیس چه کار می کند؟ در این روش، بخش مفهوم شناسایی کپی می شود و با حجیم کردن همه بخش ها،در قالب پایان نامه در آورده می شود. بنابراین، مباحثه با طلبه، پیشنهاد موضوع از سوی استاد وانتخاب موضوع با طلبه خواهد بود.