نشست پژوهشی با موضوع: «ضرورت و راهکار ها و لوازم پژوهش در حوزه های علمیه کشور» توسط مدرسه علمیه ریحانه النبی سلام الله علیها رفسنجان و همکاری مدرسه علمیه فاطمه الزهرا سلام الله علیها خفر استان فارس در فضای روبیکا و با حضور استاد سیلانی برگزار شد.
استاد بعد از بیان یک روایت، ضرورت وجود پژوهش را اینگونه بیان کرد: پژوهش یا درواقع مقالات علمی فرهنگ ما را سامان میدهد. دین اسلام، دین کامل و جامعی است با ظرفیت جهانی شدن؛ یعنی احکام و قوانین آن بسیار دقیق هستند. بهگونهای که قابلیت اجرا در کل جهان برای تمامی مردم را دارد. از طرفی این دین جامع و کامل کجا باید بررسی، باز، تدریس و مباحثه شود؟ آیا جایی غیر از حوزههای علمیه؟ تولید علم واقعی باید از کجا شروع شود؟ خواستگاه اصلی علم کجاست؟ آیا جایی غیر از حوزههای علمیه؟ تولید علم اولین گام پژوهش است. این علم تولید شده توسط حوزههای علمیه باید چگونه به گوش جهانیان برسد؟ با تولید محتوا در فضای مجازی، دوم اینکه میتوانیم با نوشتن مقالههای علمی پژوهشی و فرستادن آن برای جشنوارهها و نشریههای معتبر علمی بهصورت ملی و بینالمللی برای ثبت جهانی اقدام کنیم. پس پژوهش نباید یک تفنن و سرگرمی تلقی شود. بلکه باید بهعنوان یک وظیفه و تکلیف در حوزهها مطرح باشد. چرا که حوزههای علمیه باید یک دنیا را از معارف واقعی سیراب کنند.
وی سپس به بیان راهکارها پرداخت: اول نهادینه شدن ضرورت پژوهش برای طلاب. دوم: ایجاد مشاوره پژوهشی برای طلاب.مشاور در طلاب ایجاد انگیزه کند و به ایشان کمک کند تا برای زندگیشان برنامهریزی مناسب داشته باشند و به همه فعالیتهای آموزشی ،فرهنگی و پژوهشی برسند. سوم: مطالعه. یعنی در زمینهای که جامعه نیاز دارد و از طرفی مورد علاقهی طلبه هم هست میتواند در آن زمینه سیر مطالعاتی داشته باشد. چهارم: روش تحقیق را به طلاب آموزش دهیم بهگونهای که ملکه ذهن آنها شود بهگونهای که طلبه بهراحتی بتواند اعتمادبهنفس خود را پیدا کند و به سمت نوشتن مقالات علمی پژوهشی حرکت کند. البته طلبه در ابتدا باید از مقالات تمرینی شروع کند و ما نباید ازطلبهی نوپا انتظار داشته باشیم که مشکلات جامعه را حل کند. بله وقتیکه مسلط بر پژوهش شد ،میتواند در جهت رفع مشکلات جامعه مقاله علمی پژوهشی بنویسید و اینجاست که شیرینی پژوهش را خواهد چشید. ششم:انجام فعالیتهای گروهی و تیمی. اگر این فعالیتها در حوزههای علمیه گسترش پیدا کند. طلاب میتوانند گام اول را در جشنوارههای رشد بردارند و پیشرفت کنند. هفتم:حمایت از طلاب پژوهشگر. ابتدا باید این طلاب پژوهشگر شناسایی شوند و اولین راه شناسایی این طلاب هم شرکت طلاب در جشنوارهها و نشستهای علمی پژوهشی است.
وی افزود: از لوازم پژوهش این است که امکانات نرمافزاری و سختافزاری فراهم باشند، تجهیزات کتابخانهها و کتب تخصصی کامل باشند، فضای فیزیکی مناسبی جهت کار تحقیقاتی وجود داشته باشد و از دیگر لوازم پژوهش، دسترسی به اساتید مجرب برای مشاوره پژوهشی و راهنمایی آنهاست.