اصفهان/ موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا/ برگزاری کرسی علمی ترویجی

شناسه خبر : 128021

1401/06/01

تعداد بازدید : 29

اصفهان/ موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا/ برگزاری کرسی علمی ترویجی
کرسی علمی «بررسی تطبیقی مسئولیت عاطفی همسران در خانواده از منظر قرآن و روایات و روان شناسی» در مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان با مشارکت دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه قم کرسی علمی ترویجی با عنوان«بررسی تطبیقی مسئولیت عاطفی همسران در خانواده از منظر قرآن و روایات و روان شناسی» با ارائه سرکار خانم عاطفه پولاد از طلاب سطح ۴ مدرسه عالی تخصصی فاطمه الزهرا اصفهان و با حضور ناقدان محترم جناب آقای حجه الاسلام و المسلمین استاد اصغر کوراوند، وناقد محترم دیگر دکتر محسن برقی کار، عضو گروه حدیث جامعه المصطفی العالمیه و با مدیریت علمی جلسه توسط جناب آقای دکتر محسن خوشفر استادیار گروه علوم حدیث دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه قم در تاریخ یکم شهریور ماه ۱۴۰۱ با مشارکت دانشگاه جامعه المصطفی العالمیه قم و مدرسه عالی تخصصی فاطمه الزهرا سلام الله علیها اصفهان برگزار گردید.

در ابتدا دبیر علمی جلسه پس از عرض خیر مقدم به حاضرین به معرفی کرسی علمی ترویجی ومعرفی اعضاء وناقدان محترم پرداخت و جلسه را در اختیار خانم عاطفه پولاد ارائه کننده کرسی قرار داد.
در ادامه سرکار خانم عاطفه پولاد طلبه سطح ۴ رشته تفسیر تطبیقی به ارائه مطالب خود پرداخت و بیان داشت: عنوان کرسی «بررسی تطبیقی مسئولیت عاطفی همسران در خانواده از منظر قرآن و روایات و روان شناسی» به بیان اهمیت جایگاه خانواده و ضرورت مسئولیت پذیری همسران در خانواده اشاره دارد و از مهمترین کارکردهای خانواده ایجاد محبت و عاطفه در خانواده و رشد فضایل انسانی است همچنین خانواده زمینه ساز بروز استعدادها می باشد.
عاطفه پولاد سپس به بیان تفاوت پژوهش‌های انجام شده در این زمینه با پژوهش حاضر پرداخت وخاطر نشان کرد: همسران در تامین نیازهای عاطفی یکدیگر در دو بعد کلامی و غیر کلامی اثرگذارند؛ در بعد کلامی ابراز کلامی محبت، تعریف و تحسین از همسر و دوری از سبک گفتاری آمرانه، و در بعد غیرکلامی به بحث هدیه دادن و سپاسگزار بودن نسبت به همسر و ... از مصادیق این تأثیر گذاری است.
وی در توضیحات خود دیدگاه روانشناسان را بیان نموده و هم‌زمان دیدگاه قرآن و روایات را نیز در این زمینه بیان کرد و اشاره کرد که درآموزه های اسلام راهکار عملی برای حل مشکلات عاطفی بین همسران ارائه شده است.

در ادامه کرسی ناقد اول، جناب آقای حجت الاسلام و المسلمین اصغر کوراوند استاد حوزه ودانشگاه، به بیان دیدگاهها و اشکالات خود در موضوع مورد ارایه پرداخت و بیان نمود: عنوان مطرح شده خوب وکاربردی است و استفاده از منابع متعدد از نقاط قوت کار است.
وی در ادامه به بیان اشکالات پرداخت و بیان داشت: محقق محترم با توجه به عنوان باید این موضوع را مورد  بررسی قرار می‌داد که چه رفتار هایی باید از سوی همسران صورت گیرد تا نیاز عاطفی و نیاز به احساس محبوبیت در زن و مرد ارضا گردد؛ این امر نیزمنوط به تبیین درست از نیازهای عاطفی و تفاوت آن در زن و مرد است.  همچنین طلبه باید اشاره می‌کرد که نیاز به محبت در زن نمود بیشتری داشته درصورتیکه نیاز به تایید شدن در مردان بیشتر است. لذا آیه «الرجال قوامون علی النساء» آنگونه که باید دلالت بر وجود نیاز به محبت در مرد ندارد. در مورد بیان تفاوت تحقیق وی با سایر تحقیقات نیز نظر به اینکه روش قالب تحقیقات روانشناسی،میدانی است از این‌رو جزئی‌اند؛ اما تحقیق طلبه به لحاظ استفاده از روش کتابخانه‌ای از نوع تحقیقات کلی‌نگر است پس تفاوت روش نیز مشهود است .
وی ادامه داد: درباره مسئولیت پذیری هم خانم پولاد فقط به دید دین شناختی به قضیه نگاه کرده اما تعریف مسئولیت پذیری از نظر علم روانشناختی توسط طلبه محترم به درستی تبیین نشده است؛ چرا که در تعاریف روانشناسی، انسان، محور است و در تعریف طلبه از مسئولیت‌پذیری خدا محوری مدنظر قرار گرفته است.
ناقد محترم در ادامه بیان داشت: بسیاری از موارد مطرح شده توسط خانم پولاد رفتارهایی نیست که نیاز به احساس محبت را به طور مستقیم رفع کند. نیازهای عاطفی بنابر نظرهای مختلف ۸ مورد است که عدم توجه محقق محترم به این دسته‌بندی باعث شده تفاوت زن و مرد در رابطه با نیازهای عاطفی لحاظ نشود و چنین پنداشته شود که هر رفتار عاطفی زوجین نیازها را ارضا می‌کند؛ در صورتی که در باره مرد اینگونه نیست که احساس محبت به طور مستقیم دخیل باشد؛ بلکه احساس تأیید شدن نیاز اصلی مرد است و رفتارهای ذکر شده بیشتر برای تأیید شدن است.
در ادامه ناقد دوم جلسه آقای دکتر محسن برقی کارضمن تشکر از عوامل اجرایی جلسه و با تایید مطالب مطرح شده توسط ناقد اول نکات تکمیلی خود را بیان نمود و ابراز داشت: در عنوان کلمه تطبیق هست که این امر به وضوح انجام نشده و اشاره به دو نوع نگاه از سوی  آیات قرآن شده است و از آنجا که بحث عاطفه به دلالت مطابقی در قرآن مطرح نشده لذا باید محقق بیان می کرد که روش وی در چنین موضوعی که به طور مستقیم و  به دلالت تطبیقی در قرآن ذکر نشده، چگونه است؟
ناقد دوم ادامه داد: تعریفی که محقق بیان کرده بدون ذکر منبع است و مشخص نمی شود که این تعریف قرآنی است؟ روایی است؟ روان شناختی است یا ترکیبی از این ها است؟ همچنین در آیات قرآن و بخصوص آیه الرجال قوامون علی النساء محقق به منبع و استدلالش در انتخاب معنا اشاره ننموده است. در استدلالهای بیان شده هم صغری و کبری و نتیجه ی مورد نظر محقق وجود ندارد.
در ادامه کرسی خانم پولاد به سوالات ونقد های وارده از سوی ناقدان محترم وحضار گرامی پاسخ داد و با پذیرش برخی از نقد های وارده نسبت به اشکالات مطرح شده، پاسخ هایی را بیان نمود وجلسه پس از دوساعت بحث علمی با جمع بندی مطالب توسط دبیر علمی به پایان رسید.