نشست پژوهشی با عنوان «تبیین ویژگی علماء دین از منظر امام علی علیه السلام »توسط مدرسه فاطمیه کهنوج و با مشارکت مدارس علمیه کوثر قلعه گنج و الزهرا جیرفتدر سامانه مدرس با حضور خانم زند اقطائی برگزار گردید.
در ابتدای بحث، استاد مربوطه خانم زند اقطائی با ذکر آیه 18 سوره سجده به مقایسه بین دو گروه عالم و فاسق اشاره کرد .سپس به تبیین ویزگی علماء دین از منظر امام علی علیه السلام با روش مقایسه ای پرداخت :
1)مقایسه مردم از نظر علم داشتن : گروهی که دانشمند هستند، گروهی آموزنده رستگاری هستند و دسته ای از مردم که دست خوشِ باد و طوفان می شوند مانند بیشه ای که همراه باد وطوفان به هر سمتی می رود .
2)مقایسه انواع علوم :
الف »علم مسموع :علم اکتسابی و حصولی است .
ب» علم مطبوع:علمی حصولی است که تصورات ذهنی در آن جای ندارد .
علم مسموع و مطبوع باید با هم هماهنگ باشند در غیر این صورت خیری در آن نیست .
3)مقایسه علما با یکدیگر :
از رسول خداصلی الله علیه وآله و سلم روایت شده: حکمت بر ده بخش تقسیم شده که نه جز آن به علی داده شده و فقط یک قسم آن به سایرین .
عالمی که به غیر علم خود عمل کند همانند جاهل سرگردانی است که از بیماری نادانی شفا نخواهد یافت بلکه حجت بر او قوی تر و حسرت و اندوه استوارتر و در پیشگاه خدا به نکوهش سزاوارتر است .
4)مقایسه علم با ثروت از نگاه امام علی (ع):
الف» علم :1.کفه ی علم سنگین تر است ،2. علم نگهبان ماست ، 3. دانش فرمانرواست ،4.علم با بخشش زیاد میشود
ب»ثروت :1 .فرمانبردار است،ما نگهبان آن هستیم ،مال با بخشش کم میشود.
ودر آخر بحث با طرح سوال: طلبه چگونه میتواند انگیزه های علمی را در خودش تقویت نماید که با قوت بیشتری در این مسیر قدم بردارد ؟ طلاب را به بحث وتحلیل وا داشت .