ساره کلباسی تهران، الغدیر

شناسه خبر : 12163

1393/01/23

تعداد بازدید : 727

ساره  کلباسی  تهران، الغدیر

تحصیلات

مدارک حوزوی: سطح 2
وضعیت فعلی تحصیلی: دانشجوی کارشناسی ارشد ، رشته‌ی فلسفه و کلام

آثار پژوهشی

مقالات: مقایسه‌ی سریال حضرت یوسفA با تفسیر قرآن

در دست انجام

مقالات: بداء از نظر شیخ مفید 6

سوابق تدریسی، تبلیغی و اجرایی

تدریس: به مدت یک سال تدریس روخوانی و روان خوانی قرآن کریم.

امتیازات و تشویقات

برگزیده‌یپنجمین جشنواره‌یعلامه حلی؛
کسب رتبه‌ی دوم در سوّمین مجمع طلاب وروحانیون ممتاز بسیجی منطقه‌ی مقاومت تهران؛
کسب رتبه‌ی سوم فراخوان مقالات علوم قرآنی، حوزه‌ی مشهد مقدس.

زبان

زبان عربی:       متوسط □              خوب ■               عالی □     
انگلیسی:         متوسط ■              خوب □               عالی □

گرایش‌های مورد علاقه

اجتماعی□           سیاسی□         فقهی □                      کلامی■              قرآنی■
تاریخی□             فلسفی□           اخلاقی- تربیتی■            روانشناسی□
 
 

 

 

چکیده

بَداءبه معنای ظهور، آشکار شدن و یا تغییر رأی است و نسبت این معانی تنها به انسان رواست؛ اما هنگامی که بَداء به خداوند نسبت داده می شود به معنای ظهور اراده‌ی خداوند است که بر خلاف گمان مردم بوده  وبرای آنان پنهان است و هم چنین به تغییر برخی مقدرات مشروط نیز تعبیر شده است. برخی معتقدند که اعتقاد به بَداء ابتکار شیعیان و یا ائمه‌ی آن هاست، در حالی که اعتقاد به بَداء ریشه در قرآن دارد ومنشأ وقوع آن، علم ذاتی خداوند است که تغییر در آن راه ندارد و تنها در حوادث، زمانی که مشروطند واقع می شود.
 اصل بَداء علاوه بر این که دلایل نقلی محکمی دارد با دلایل عقلی نیز قابل اثبات است. هرچند که این اعتقاد، مختص امامیه است و معتزله و اشاعره آن را انکار و امامیه را نکوهش می کنند، اما با بررسی منابع اهل سنت، این حقیقت آشکار می‌شود که نزاع ما با آنان نزاعی لفظی است ومعنای بَداء مورد قبول آنان نیز می باشد.
 بَداء با علم و اراده‌ی الهی هیچ گونه منافاتی ندارد و هرگز مستلزم جهل و پشیمانی در ذات خداوند نمی باشد، بلکه یکی از مظاهر قدرت الهی است. هم چنین بَداء با اصل تغییرناپذیر بودن سنن الهی نیز تعارض ندارد؛ چرا که خود،سنتی الهی است و در قضا و قدر غیر حتمی اتفاق می افتدو مؤید اختیار انسان است.
 بسیاری معتقدند رابطه‌ی نزدیکی بین بَداء و نسخ وجود دارد ؛با این تفاوت که نسخ  در امور تشریعی جاری می شود و بَداء در امور تکوینی.
 قرآن و روایات، زمان وقوع بَداء را شب قدر دانسته اند وبرای تحقق آن، عوامل زیادی را بر شمرده اند.
بَداء ممکن است در زمان و برخی نشانه های ظهور حضرت مهدیAنیز اتفاق بیفتد؛ اما اصل ظهور از مسائلی است که هرگز بَداء در آن رخ نخواهد داد و ظهور حضرت مهدیAبه طور قطع به وقوع خواهد پیوست. اعتقاد به بَداء فواید زیادی در حوزه‌ی اعتقادی و عملی به دنبال دارد.
واژگان کلیدی: بَداء، لوح محفوظ، لوح محو و اثبات، علم الهی، ارادهی الهی، قضا و قدر.

اخبار مرتبط