اصفهان/ برگزاری ژورنال کلاب

اصفهان/ مدرسه علمیه و موسسه فاطمه الزهرا( سلام الله علیها)/ برگزاری ژورنال کلاب

شناسه خبر : 115069

1400/09/09

تعداد بازدید : 88

اصفهان/ مدرسه علمیه و موسسه فاطمه الزهرا( سلام الله علیها)/ برگزاری ژورنال کلاب
مدرسه و موسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا (سلام الله علیها) به مناسبت آغاز هفته کتاب و روز بزرگداشت علامه طباطبایی ژورنال کلابی با عنوان "بررسی جایگاه زنان در اندیشه علامه طباطبایی در کتاب زن در قرآن" ( دوگانه زن آسمانی زن زمینی) با حضور سرکار خانم دکتر راضیه علی اکبری مدرس، کارشناس رسانه و پژوهشگر مسایل زنان برگزار کرد.

در این نشست که با ارایه سرکار خانم دکتر راضیه علی اکبری مدرس ، کارشناس رسانه وپژوهشگر مسایل مربوط به ازدواج، خانواده وسبک زندگی برگزار شد؛  خانم علی اکبری به بیان دیدگاه علامه طباطبایی در مورد نگاه هستی شناختی به زن پرداخت .

وی بیان داشت افراط ها وتفریط ها همواره در حوزه مسایل زنان در جوامع دیده می شود و یکی از مشکلاتی که باعث شده دیدگاه فمنیستی در دهه های اخیر رواج پیدا کند تفریط هایی است که در زمینه حوزه مسایل زنان در مسیحیت شکل گرفت .کشیش های مسیحی دیدگاه های منفی درباره زنان داشته وتفاسیری که از انجیل برداشت کردند، تفاسیر جالبی نبود و این باعث شد تا کم کم اعتراضاتی در مورد زنان  ازسوی گروه های فمنیستی شکل بگیرد.

ایشان در ادامه بیان فرمودند: مباحث هستی شناسی و انسان شناسی علامه طباطبایی تاثیر بسیاری در دیدگاه ایشان نسبت به مسایل زنان دارد واینکه نگاه علامه به عنوان یک اسلام شناس ومفسر آیات الهی نسبت به زن و مرد چگونه است در این کتاب انعکاس یافته است.

وی ادامه داد: حضور زنان در مسایل اجتماعیف سیاسی و فرهنگی قبل از انقلاب بسیار کم رنگ بود و پس از انقلاب حضرت امام خمینی( رحمه الله علیه) این اجازه را به خانم ها دادند که حضور چشمگیری در همه زمینه ها داشته باشند واین حضور تقریبا دستور العمل تمام احکام حکومتی گردید. همزمانی این حضور با پدیده مدرنیسم و در سال های اخیر با نفوذ سبک زندگی بیگانه و به خصوص از طریق فضای مجازی باعث گسترش تفکرات فمنیستی گردید.

خانم دکتر علی اکبری بیان داشت؛ مشکل اساسی گروه های فمنیستی این است که آنها نمی دانند عدالت به معنای برابری زن ومرد، در همه زمینه ها نیست و برخی رفتارهای آنها باعث می گردد تا زن از جایگاه وجودی خود دور شده و این بزرگترین ضربه را اکنون به زنان وارد نموده است وحتی منجر به از دست رفتن بسیاری از مسوولیت های اصلی زنان گردیده است .

ایشان افزود دیدگاه علامه در مورد زنان به بعد هستی شناسانه و انسان شناسانه نظر دارد و اینکه خداوند متعال در طرح این مسایل بعد جنسیت را در نظر نداشته وآنچه مد منظر خدای متعال است بعد انسانیت است .علامه با توجه به جایگاهی که در تفسیر داشته یک تفسیر کاملا بی طرف و بدون جانب داری خاصی در حوزه زنان داشته وتمام تفاسیری که علامه از آیات دارد و بیانات ایشان به تفسیر هستی شناسانه وی و اینکه همه چیز را در این جهان در ارتباط با خدا می داند مربوط می شود.

ایشان در ادامه بیان داشتند: پنجره نگاه علامه فقط خداست. در مورد مسایل زنان نیز علامه نه تنها زن را جنس دوم نمی بیند بلکه بسیاری از شبهات را در این زمینه پاسخ داده است .رویکرد علامه واصلی که این مفسر گرانقدر برای خود در تفسیر قرار داده است این بوده که انسانیت ، جنسیت بردار نیست بلکه به ذات افراد بر می گردد . هم زن و هم مرد در خلقت یکسانند وطبق آیات ملاک برتری زن و مرد فقط و فقط تقوی است . تمایز خاصی برای رسیدن به هدف وجود ندارد وآنچه در این حوزه تمایز می یابد، آن مسیری است که خدا برای هریک از زن و مرد در راستای وظایف آنان مطرح نموده است.

در جمع بندی نهایی خانم علی اکبری بیان نمودند: چون زن ومرد مکمل یکدیگر هستند از نگاه علامه جایگاه های مفروض برای هریک باید در نظر گرفته شود وطبق ظرفیت های آن دو مسیر زندگی آنان تبیین شود و این به معنای برابری مطلق ویکسانی نیست خدایی که خالق انسان است طبعا از فمنیست ها به جایگاه زنان واقف تر است و مبدا و مقصد برای زن ومرد یکسان است فقط مسیر متفاوت است.