اصفهان/ برگزاری کارگاه آموزشی

اصفهان/ برگزاری کارگاه علمی- پژوهشی با عنوان "روش تحلیل و نقد مطالب علمی"

شناسه خبر : 111429

1400/06/21

تعداد بازدید : 90

اصفهان/ برگزاری کارگاه علمی- پژوهشی با عنوان
مدارس علمیه خمینی‌شهر و کوشک در تاریخ1400/06/07 اقدام به برگزاری کارگاهی با عنوان "روش تحلیل و نقد مطالب علمی" نمودند.

این کارگاه با حضور استاد مدعو ،سرکار خانم داوودی از اساتید مجرب حوزه و جمعی از اساتید ،کادر و طلاب مدارس علمیه خمینی‌شهر و کوشک، به‌ صورت مجازی در سامانه سیما برگزار شد.

استاد مدعو سرکار خانم داوودی، که مطالب خود را در قالب پاورپوینت در سامانه سیما ارائه نمودند؛ در ابتدا به این نکته اشاره نموند که: در سطح 2 ، طلاب می‌توانند تجزیه‌وتحلیل داشته باشند. ولی نقد با توجه به پایه علمی طلاب در سطح 2 صورت‌پذیر نیست. بلکه طلاب سطح 2 باید پس از مطالعه منابع برداشت‌های خود را از آن منابع با زبان خود نوشته و سپس در ارجاع به آدرس منبع مورداستفاده اشاره نمایند.

سرکار خانم داوودی در ادامه به اقسام تحلیل علمی پرداخته و بیان نمودند: تحلیل علمی به دودسته تحلیل کمی و تحلیل کیفی تقسیم می‌شوند. که تحلیل کمی مربوط به آمار و ارقام است و بیشتر در تحقیقات پیمایشی بکار می‌رود. اما در اینجا بیشتر تحلیل کیفی مدنظر هست که خود به سه دسته تجزیه‌وتحلیل توصیفی، تجزیه‌وتحلیل مقایسه‌ای و تجزیه و مبین علی یا تبیینی تقسیم می‌شود.

استاد در ادامه در تعریف تجزیه‌وتحلیل توصیفی فرمودند: تجزیه‌وتحلیل توصیفی به این معنی است که محقق یک مطلب را از زوایای مختلف نگاه نموده و توصیف نماید. در تجزیه‌وتحلیل توصیفی طلبه سطح 2 می‌تواند برداشت‌های خود را از مطالب منابع در تحقیق بیاورد.

ایشان همچنین در خصوص تجزیه‌وتحلیل علمی به این نکته اشاره نمودند که چیزی که در این نوع از تحلیل اهمیت دارد این است که محقق نباید پیش‌داوری و در ارائه مطالب تعصب داشته باشد و به‌طور مثال به آیه تطهیر اشاره نمودند که نباید به دلیل اعتقاد ما به اینکه این آیه به اهل‌بیت (علیهم‌السلام) اشاره دارد، این مطلب را در تحقیق پیش‌داوری کرد. چراکه قرار نیست آنچه در اعتقاد ماست اثبات شود.

سرکار خانم داوودی در تعریف قسم دوم تجزیه‌وتحلیل کیفی ، یعنی تجزیه‌وتحلیل مقایسه‌ای این‌گونه بیان نمودند که در این نوع از تحلیل دو موضوع دو اعتقاد دو تفسیر یا دو مذهب با مقایسه مورد تحلیل قرار  می‌گیرند. همچنین ایشان در تعریف تجزیه‌وتحلیل علی یا تبیینی، بیان نمودند: ای گونه تحلیل در تحقیقاتی به کار می‌رود که علل و چرایی موضوعی موردبررسی قبر می‌گیرد.

استاد مدعو با توجه به این نکته که نقد در سطح دو مورداستفاده نیست به‌صورت گذرا  و تیتروار به انواع نقد(نقد تخریبی،نقد سازنده، نقد تشویقی، نقد تعریفی و گمراه‌کننده) ویژگی‌های یک منتقد منصف پرداختند .

در پایان این جلسه سؤالات شرکت‌کنندگان توسط سرکار خانم داوودی پاسخ داده شد.