فائزه اسکندری

شناسه خبر : 11134

1392/11/09

تعداد بازدید : 793

فائزه اسکندری

تحصیلات

وضعیت فعلی تحصیلی:  طلبه‌ی سطح 2 جامعة الزهراB
مدارک دانشگاهی: کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع­رسانی
دوره­های مهارت افزایی: مدرک دوره‌ی صلاحیت مدرسی از دانشگاه تربیت مدرس تهران، مدرک ویراستاری زبانی و فنی از دفترتبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه قم، دوره‌ی آموزشی نگارش برای رادیو، دوره‌ی آموزشی کتابخانه های دیجیتال

  آثار پژوهشی

پایان یافته

مقالات: مقاله‌ی علمی پژوهشی «تحلیل محتوای پایان نامه های فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم و مرکز تربیت مدرس قم از سال 1376تا1387» ، فصلنامه‌ی علمی پژوهشی فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه قم؛
 مقاله‌ی علمی پژوهشی  «ارزیابی رابط کاربر نرم افزارهای علوم اسلامی شهر قم»، فصلنامه‌ی علمی پژوهشی علوم وفناوری اطلاعات، شماره‌ی سوم، بهار1390؛
 مقاله‌ی «ارزیابی قابلیت های جستجوی نرم افزارهای علوم اسلامی شهر قم»، فصلنامه‌ی علمی پژوهشی تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی؛
 تهیه‌ی مقاله­ای برای مدخل «احمد »  در «دائرة المعارف قرآن کریم» تهیه شده از سوی مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه‌ی علمیه‌ی قم؛
و موارد بسیار دیگری در موضوعات تخصصی رشته‌ی کتابداری و اطلاع رسانی و مباحث فرهنگی و اجتماعی که در نشریات مختلف به چاپ رسیده است.  

در دست انجام

مقالات: مقاله‌ی علمی پژوهشی «تجربه‌ی کاربری نرم افزارهای علوم اسلامی شهر قم» ( ارسال برای تأیید از نشریات علمی پژوهشی)

سوابق تدریسی، تبلیغی و اجرایی

تدریس: در دانشگاه پیام نور( قم، 1389)؛ تدریس در مجموعه کارگاه­های سواد اطلاعاتی با موضوعات «آشنایی با پایگاه‌های اطلاعاتی عمومی و تخصصی» و «آشنایی با اینترنت و پایگاه های اطلاعاتی» (دانشگاه تربیت مدرس تهران ، 1388) ؛ تدریس در کارگاه آموزشی نرم افزار گرینستون: کوتاه ترین راه برای ساختن کتابخانه‌ی دیجیتالی (دانشگاه قم، 1388)؛
اجرا: همکاری در نمایه سازی و چکیده نویسی طرح کتابخانه‌ی دیجیتال دفتر مطالعات و تحقیقات زنان.

  امتیازات و تشویقات

رتبه‌ی اول مقطع کارشناسی رشته‌ی علوم کتابداری و اطلاع رسانی از دانشگاه قم در سال 1386 ؛
رتبه‌ی اول مقطع کارشناسی ارشد رشته‌ی علوم کتابداری و اطلاع رسانی در دانشگاه تربیت مدرس تهران ؛
مقاله‌ی برگزیده‌ی همایش «انتظار و شهادت» با عنوان «بررسی ابعاد رهبری در قیام حسینی، قیام خمینی و قیام مهدوی » برگزار شده از سوی مرکز تخصصی مهدویت در سال 1388؛
مقاله‌ی برگزیده‌ی همایش «حراست، نوآوری و شکوفایی» با عنوان «تأثیر عدم اختلاط دانشجویان دختر و پسر بر روند تحصیلی در دانشگاه ها » برگزار شده از سوی دانشگاه قم در سال 1388؛
مقاله‌ی برگزیده‌ی هفدهمین جشنواره‌ی بین المللی مطبوعات در سال 1389 در بخش فرهنگی با عنوان «وقتی علم ردای دین به تن می کند»؛
برگزیده‌ی دومین «جشنواره‌ی علامه‌ی حلی» در بخش پایان نامه ها در سال 1389 .

زبان

انگلیسی:             متوسط □                           خوب n                                  عالی □

 گرایش­های مورد علاقه

اجتماعی n            سیاسی□             فقهی □   کلامی□         قرآنیn
تاریخی□          فلسفی□            اخلاقی –تربیتی n              روانشناسی□
سایر: فرهنگی
 
چکیده
پژوهش حاضر، با عنوان « ارزیابینرم‌افزارهایعلوماسلامی (قرآن وحدیث،فقهواحکام) شهرقمازسهدیدگاهرابطکاربر، قابلیتجستجو و تجربه‌یکاربری» درصدد است به ارزیابی رابط­کاربر و قابلیت جستجوی نرم­افزارهای علوم اسلامی شهر قم در سه حوزه‌ی مذکور، بر اساس معیارهای ارزیابی و با استفاده از 14 شاخص از منابع گوناگون فارسی و انگلیسی بپردازد.
نتایج پژوهش حاضر گواه آن است که وضعیت نرم­افزارهای علوم اسلامی شهر قم از نظر رعایت شاخص­های رابط­کاربری در مقیاس لیکرت پایین­تر از سطح متوسط(63/2) و از نظر قابلیت­های جستجو ضعیف(01/2) ارزیابی شده است.  در نتیجه، وضعیت کلی نرم­افزارهای علوم اسلامی، نزدیک به ضعیف است. میانگین کل نرم­افزارها بر اساس تجربه‌ی کاربران، عدد (57/3) به دست آمده که نشان­دهنده‌ی وضعیت نسبتاً خوب نرم­افزارها از دیدگاه کاربران است. شایان ذکر است، همبستگی مثبت بسیار ضعیفی بین امتیاز نرم­افزارها در ارزیابی فنی با استفاده از چک­لیست و امتیاز آن‌ها در ارزیابی تجربه‌ی ­کاربران با پرسشنامه وجود دارد. میانگین امتیاز نرم­افزارهای حدیث در بخش ارزیابی فنی از میانگین نرم­افزارهای قرآن، فقه و احکام بالاتر است و فقه و احکام نیز رتبه ی دوم را داراست. میانگین امتیاز محصولات مختلف سازمان های تولید­کننده در قسمت ارزیابی رابط­کاربر و قابلیت­های جستجو به صورت معنی­داری با یکدیگر متفاوت هستند.هم‌چنین امتیاز نرم­افزارها در تجربه‌ی کاربری از امتیاز آن‌ها در ارزیابی فنی بالاتر است.
 
کلید واژگان: رابط­کاربر، قابلیت جستجو، تجربه‌ی کاربری، نرم­افزار علوم اسلامی.

اخبار مرتبط