معاون پژوهش مدیریت حوزه علمیه خواهران استان همدان

همدان -نشست رهیافت عقل و دل به گستره شناخت از منظر امام علی (ع)،مدرسه الزهراء(س) همدان-مدیریت حوزه علمیه خواهران استان همدان

شناسه خبر : 104757

1399/12/16

تعداد بازدید : 106

همدان -نشست رهیافت عقل و دل به گستره شناخت از منظر امام علی (ع)،مدرسه الزهراء(س) همدان-مدیریت حوزه علمیه خواهران استان همدان
در ماه پر برکت رجب و ماه مولای متقیان،علی علیه السلام نشست علمی « رهیافت عقل و دل به گستره شناخت از منظر حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام» با حضور حجت الاسلام و المسلمین ثروتی در جمع اساتید و طلاب مدرسه الزهراء سلام الله علیها برگزار گردید.

این جلسه که با رعایت پروتکل های بهداشتی با حضور تعداد اندکی ازطلاب و همچنین به صورت انلاین در سامانه سیما، به منظور بررسی رهیافت عقل و دل به گستره شناخت از منظر امام علی علیه السلام تشکیل یافت .

بر اساس آموزه های نهج البلاغه عقل نیروی بازدارنده ای است که با شناخت صحیح از عالم هستی می تواند آدمی را به مقام انسانیتی که درخور اوست نائل کند و انبیاء نیز از طریق بیدار کردن عقول، انسان ها را هدایت می کردند. کارکرد عقل را می توان در دو حوزه نظری و عملی بررسی کرد. به عبارتی دیگر در حوزه نظری انسان را در شناخت حقایق و آن چه باید بدان عمل کند یاری می کند و در حوزه عملی به عنوان نیروی بازدارنده از بدی ها ( مقابله با هوای نفس) و منشأ فضایل اخلاقی چون نظم، تدبیر، سنجیده گویی و ... نقش خود را ایفا می کند. البته عقل در شناخت ( حوزه نظری) دارای محدودیت است و توانایی درک همه امور را ندارد مثلاً از شناخت ذات خداوند و درک نعم الهی عاجز است و تا آفتاب وحی نتابد عقل فقط محیط محدودی را روشن می سازد. عواملی چون تفکّر، علم آموزی، تجربه اندوزی، تزکیه نفس موجب تقویت آن می گردد و عواملی نیز موجب تضعیف آن می شود عوامل درونی چون دنیاپرستی، طمع و آرزو، خودپسندی و ... ، عوامل بیرونی مانند فقر، شراب، شیطان و ... که قابل توجه است.

دل، لطیفه ای است ربّانی و روحانی که مرکز ادراکات و عواطف است و دارای سه بُعد معرفتی، احساسی و افعالی است و به عنوان شگفت ترین جزء آدمی از آن یاد شده است. این دل است که توانایی هدایت انسان را دارد. چنان که بینایی و شنوایی حسّی داریم که عامل آن چشم و گوش است، بینایی و شنوایی باطنی داریم که عامل آن دل است. البته عوامل تضعیف کننده ای چون دنیاپرستی، شهوات، آرزوها و ... مانع ادراکش می شود و همچنین عواملی مانند یادخدا، حکمت، تصفیه آن، باعث حیات دل می گردد که قابل ملاحظه است. و نکته مهم دیگر در باب دل، پرورش آن است که بسیار بر آن تأکید شده است که باید محبّت خدا، عظمت الهی، یقین و .... درآن پرورش یابد.

هرگاه سخن از عقل و دل می شود آن چه به ذهن می رسد تقابل این دو است. امّا حضرت راه رسیدن به شناخت حقیقت را در گرو استفاده صحیح از عقل و دل می دانند. دل می تواند به شناخت هایی برسد که عقل توانایی درک آن را ندارد و شناخت های قلبی بسیار عمیق تر از شناخت های عقلی هستند. عقل و دل اگر سالم بوده و در اسارت نباشند، همیشه می توانند بهترین راه ها را به انسان نشان دهند و آدمی حقیقت را آن چنان که هست ببیند.حجت الاسلام والمسلمین ثروتی، که چهار دور نهج البلاغه را مطالعه مفهومی نموده با اشاره به، لزوم استفاده از عقل و دل برای افزایش شناخت یکبی از حکمت های نهج البلاغه را بیان کرد: كَمْ مِنْ عَقْلٍ أَسِيرٍ تَحْتَ [عِنْدَ] هَوَى أَمِيرٍچه بسیار عقل هایی که اسیر نفس شده اند.

ایشان در ادامه به بیان نکاتی از نهج البلاغه درباره جهل و عقل و لزو قرائت قرآن پرداخت و با استفاده ازخطبه 127 نهج البلاغه اذعان داشت محبت افراطی حتی به برترین امور باعث هلاک می گردد.

استاد ثروتی، ضمن شرح قسمتهایی از خطبه 141و 174و حکمت 82، نکات ذیل را متذکر شد:

1-در نقل اخبار باید بر صادق بودن خبر بسیار باید دقت کرد.

2-پایداری ایمان به کنترل دل و کنترل دل به نگهداشت زبان است.

3-انسان از هیچ چیزی غیر از خدا نباید هراسی داشته باشد و اگر مطلبی را نمی دانست در کمال صداقت اعتراف کند و از پرسش آنچه نمی داند احساس شرم نداشته باشد.

نتیجه این که: در کلام مولی الموحدین علی ( ع) عقل و دل به عنوان دو موهبت بزرگ الهی نقش بسزایی در رسیدن به سعادت انسان دارند و از همین رو دارای ارزش والایی هستند در نتیجه شناسایی این دو عنصر امری ضروری است. و این که باید برای رسیدن به شناخت صحیح با هم هماهنگ باشند. امّا متأسفانه در عصر حاضر گاهی در عقل گرایی افراط شده و دل را تحقیر کرده اند. تا جایی که حتی در بین عموم مردم از آن به عنوان هوا و هوس یاد می شود و به این صورت دل و جایگاه عظیم آن به فراموشی سپرده شده است.