سرکار خانم صدیقه کاویانی در ابتدا با بیان استانداردهای مقاله و چگونگی ارزیابی یک مقاله توسط ارزیابهای جشنواره علامه حلی گفت: رتبههای یک مقاله به ترتیب به علمی- تخصصی، علمی- ترویجی و علمی –پژوهشی تقسیمبندی میشود. بهترین مقاله ی یک پژوهشگر مقالهی علمی –پژوهشی هست.
سرکار خانم کاویانی با اشاره به معیارهای ارزیابی مقالات جشنواره علامه حلی اظهار داشت: اولین مسئلهای که مدنظر یک ارزیاب است «عنوان مقاله» است . اگر عنوان دارای پختگی و رسایی و گویایی باشد، اعم و اخص بودن آن رعایت شده باشد و شکیل و زیبا هم باشد، امتیاز ارزیابی را میگیرد. دومین مسئله «چکیده مقاله» است. چکیده، خلاصهی جامعی از محتوای یک گزارش پژوهشی است. چکیده باید به قلم نویسنده باشد و درواقع چکیده نمایی از کار اصلی نویسنده است. سومین مسئله «مقدمه» است. مقدمه یک ویترین جذاب از مباحث درون مقاله با شرایط خاص خودش است.«بدنه یا متن مقاله» نیز قسمت مهم مقاله محسوب میشود و در پایان مقاله، کیفیت نتیجهگیری برای ارزیاب بسیار مهم است. همچنین نحوهی ارجاع دهی و اعتبار منابع و مآخذ دارای اهمیت زیادی است.
معاون پژوهش استان ضمن بررسی ارزیابی یکی از مقالات جشنواره علامه حلی که به مرحله داوری نرسیده بود،تصریح کرد: در مرحلهی ارزیابی اجمالی نمرات بالای 75 به مرحلهی بعدی یعنی ارزیابی تفصیلی راه پیدا میکنند. در این مرحله 9 شاخصه برای امتیازدهی استاد ارزیاب وجود دارد که شامل عنوان مناسب، چکیده و کلیدواژه، مقدمه، ارجاع دهی، فهرست منابع معتبر، شیوایی و رسایی متن، رعایت آیین نگارش، تبیین موضوع خوب و کیفیت جمعبندی و نتیجهگیری هست. در مرحله ارزیابی اجمالی، استاد ارزیاب درواقع نگاه کلی به مقاله میکند و نگاه جزئی و دقیقتر در مرحله بعدی انجام خواهد گرفت.
وی در ادامه گفت: در مرحله تفصیلی 15 شاخصه برای ارزیابی وجود دارد و ارزیاب در این مرحله جزئینگرتر است. مواردی که اینجا اضافهشده است شامل اخلاق پژوهشگری و کپی نکردن مطالب است .کپیبرداری باید زیر 20 درصد باشد، همچنین پردازش محتوا بهوسیلهی نویسنده در این مرحله مهم است. نویسنده در نوشته نباید فقط مطالب کتابهای مختلف را کنار هم قرار بدهد. باید خودش هم قلم زده باشد و دارای خلاقیت و نوآوری نیز باشد. نکته قابلذکر اینکه توضیحات ارزیاب قبلی را ارزیاب بعدی نمیبیند.
استاد ارزیاب در ادامه افزود: مرحلهی بعدی، ارزیابی تفصیلی مجدد است که در اینجا هم 15 شاخصه وجود دارد؛ ولی امتیازها با مرحلهی قبلی متفاوت است. ساختار اثر، تحلیل آن، اینکه حاشیه نرفته باشد و علمی بودن اثر در این مرحله بسیار مهم است. بالاترین امتیاز را در این مرحله علمی بودن اثر دارد یعنی اثری به مرحلهی داوری میرسد که یک اثر علمی باشد؛ اما چیزی که در هر سه مرحله بسیار موردتوجه ارزیاب است عنوان، چکیده، مقدمه و نتیجهگیری است. در اینجا معاون پژوهش موظف است این چهار مورد را بازبینی کرده و بعد برای جشنواره علامه حلی ارسال کند.
وی در پایان در رابطه با کاربرگ ارزیابی گفت: نکته قابلتوجه اینکه کاربرگ های ارزیابی سطح 3 و 4 با سطح 2 متفاوت است. کاربرگ های ارزیابی متناسب با سطح تحصیلات طلبه محسوب میشود، مثلاً اگر طلبهای سطح 2 کارشناسی ارشد داشته باشد با کاربرگ های ارزیابی سطح 3 سنجیده میشود.