اصفهان/برگزاری نشست علمی پژوهشی «توصیف و تحلیل بینش، منش و کنش حضرت زهرا سلام‌الله علیها با تأکید بر نقش الگویی ایشان»

شناسه خبر : 102851

1399/11/01

تعداد بازدید : 110

نشست علمی پژوهشی با موضوع «توصیف و تحلیل بینش، منش و کنش حضرت زهرا سلام‌الله علیها با تأکید بر نقش الگویی ایشان» با شرکت مدارس گروه پویندگان دانش، متشکل از مدارس سطح سه خمینی‌شهر، شاهین‌شهر، نجف‌آباد، نفیسه و سطح سه و چهار مجتهده اصفهان با حضور و سخنرانی سرکار خانم دکتر عفت رمضانیان مدیر مدرسه و مؤسسه آموزش عالی فاطمه الزهرا اصفهان سلام‌الله علیها و محوریت این مدرسه در این برنامه به‌صورت مجازی در سامانه سیما مورخ 99/11/1 برگزار شد.

خانم عفت رمضانیان ضمن اشاره به وظایف حوزویان در شناساندن نقش الگویی حضرت زهرا سلام‌الله علیها در موقعیت‌های مختلف به تبیین بینش، کنش، منش و رابطه میان آن‌ها در علوم تربیتی پرداخت و گفت: شناخت تنها، ایجاد رفتار نمی‌کند. بلکه شناخت همراه با رغبت و انگیزش ایجاد رفتار می‌کند. شعور عقلانی متکی بر عقل و اندیشه با مرکزیت عقل است. شعور عاطفی متکی بر احساسات و عواطف با مرکزیت قلب است. میان این دو شعور احساسی و منطقی، ارتباط تنگاتنگ و تعادل نیز برقرار است که به‌صورت شگفت‌آوری باهم هماهنگ هستند.

وی در ادامه ابراز داشت: در بحث تقسیم حقوق و تکالیف زنان و مردان، راز تفاوت این تکالیف، شعور عقلانی و احساسی است. البته در مردان شعور عقلانی و در زنان شعور احساسی بالاتر است؛ لذا وظایف آنان نیز متفاوت می‌شود.

استاد حوزه گفت: تقلید ناآگاهانه، تقلید نیمه آگاهانه و تقلید آگاهانه انواع سه‌گانه تقلید هستند. مؤثرترین نوع تقلید، تقلید آگاهانه است که شخص از روی علم و قصد به تکرار عمل خوب دیگران می‌پردازد.  الگو خواهی به‌عنوان امری فطری و درونی است. اشتباه در انتخاب مصداق کمال، اشتباه در تعیین اسوه کمال و اشتباه در حدومرز الگوپذیری از مهم‌ترین خطاها در انتخاب الگو و الگوپذیری است.

وی با اشاره به مصادیق اسوه کامل در قرآن، حضرت زهرا سلام‌الله علیها را به‌عنوان الگویی دردانه از جانب پیامبر صلی‌الله علیه وآله معرفی نمود و ابراز داشت: طبق بیانات پیامبر اسلام صلی‌الله علیه وآله حضرت مریم سرور زنان زمان خود بوده‌اند ولی فاطمه سلام‌الله علیها سرور همه زنان از آغاز تا فرجام است و الگویی برای همه زنان و مردان عالم است.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: وراثت و خاندان پاک، اراده و اختیار، محیط، گذشت زمان، وجدان اخلاقی، استعدادهای فطری و خدادادی همچنین عوامل غیبی مانند الهام و وحی ازجمله عوامل مؤثر بر شخصیت اسوه‌ها هست. حضرت زهرا در همه این موارد از والاترین گزینه‌ها در زندگی خود برخوردار بودند که ایشان را به‌عنوان الگو مبرز می‌کند. اصلی‌ترین مایه قوام و شکل‌گیری شخصیت حضرت زهرا سلام‌الله علیها، همان اختیار و اراده آزاد او بوده است که به‌عنوان مهم‌ترین عامل در ایشان تحلیل می‌شود.

خانم رمضانیان در ادامه الگوپذیری را به دو نوع مستقیم و غیرمستقیم تقسیم نمود و گفت: قرار دادن گفتار و کردار بزرگان در برنامه و راه و رسم زندگی، الگوپذیری مستقیم محسوب می‌شود؛ مانند گفتن تسبیحات حضرت زهرا سلام‌الله علیها بعد از نمازها. درک نیت، گفتار و کردار اسوه‌های الهی در کنار تحلیل و استنباط سیره عملی آن‌ها به‌منظور به کار بردن آن‌ها در ابعاد مختلف زندگی اعم از فردی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی الگوپذیری غیرمستقیم خوانده می‌شود.

وی با بیان ویژگی‌های برجسته حضرت زهرا سلام‌الله علیها در امور مختلف زندگی، ایشان را الگوی امروزه زنان در امور مختلف معرفی نمود و در ادامه به مؤلفه‌های جهادی رفتار ایشان پرداخت و افزود: حضور اجتماعی، سیاسی و جهادی ایشان همراه با سه مؤلفه جهادی بود. ازجمله دفاع هوشمندانه و مدبرانه از ولایت بعد از جریان سقیفه، ناامید نشدن و تحمل مشقت‌ها، جراحت‌ها و شهادت فرزندشان در مسیر دفاع از ولایت، استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود مثل جلسات تفسیر، تربیت فرزندانشان و...، حتی از شهادت خودشان و مخفی بودن قبرشان برای دفاع از ولایت استفاده کردند.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان گفت: ما حوزویان نیز باید چشم و گوش خود را به رهبری سپرده و با اذن ایشان، هم ندا شده و ولایت را همانند حضرت زهرا سلام‌الله علیها پاسداری کنیم.